Sida 1 av 1

Bärgningskostnad

Postat: sön 01 nov 2015, 17:34
av jojo72
Vem skall betala kostnaden för bärgning av skördare som kört fast sig?
I mitt fall fick skotaren avbryta sitt arbete och hjälpa till med bärgningen av skördaren.
Samt hur gör man med körskadorna?

Re: Bärgningskostnad

Postat: sön 01 nov 2015, 17:46
av jannee
I mitt tycke bör man kunna ställa upp gratis för att hjälpa en kollega, om det nu inte tar massor av timmar.
Numera verkar det dock vara att ingen gör något för någon utan betalning - hur kallt har inte samhället blivit.
Körskadorna få väl den stå för som har kommenderat dit er.

Re: Bärgningskostnad

Postat: sön 01 nov 2015, 17:50
av Fredrik Reuter
Hej,
Intressant tråd!
Jag tror det beror lite på hur fastkörningen ser ut.
Är det en relativt sett okomplicerad "normal" fastkörning så tror jag ägaren till den fastkörda skogsmaskinen får betala för kalaset, indirekt till själv om han i detta fall äger skotaren och får produktionsbortfall på den (också) eller genom att på något sätt betala till den maskinägare som hjälper till att dra upp.

När det gäller större fastkörningar så tror jag att försäkringsbolaget kan träda in, ex i fall där tungbärgare behövs eller ännu värre, där maskinen har sjunkit och många olika typer av bärgare/maskiner behövs.

Den erfarenhet jag har av reparation och kostnad för körskador så känns det som att de skogsbolag man kör åt ofta tar i alla fall delar av denna kostnad. Undantaget kan vara om föraren varit ovarsam, ex kört ner i något blöthål som man absolut inte fått order om att åka i.

Många körskador lagas dock inte alls, i vissa fall får de vara som de är, i vissa fall täcks de över så gott det går.

Det många förare tyvärr inte alltid tänker på är att en fastkörning generellt sett är en dyr historia. Räknar man produktionsbortfall, ökat slitage på maskiner och sämre anseende hos markägaren så drar det snabbt iväg. Oftast är det bättre att backa när man märker att det KAN gå åt pipan, välj annan väg eller risa/broa för säkerhets skull.