Avverkning (slutavverkning)

Avverkning av 18ha 130årig skog

24 inlägg 10293 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Avverkning av 18ha 130årig skog

haggloader  
#345618
skogsjan695xl skrev:
haggloader skrev:
Glenko skrev:Säljer det som nettopris efter avverkning och transport. Har blivit bjuden 500.000kr av ett bolag.

För lite betalt, skogsbolaget försöker blåsa dig rätt ordentligt!
Om jag skulle ha blivit erbjuden den priset och inget underlag från skogsbolaget skulle jag ha sagt upp bekanskapen omedelbart.


Håller med 200kr/fub är alldeles för dåligt (om det nu står 2500m3)

Det är dåligt betalt, men det var 200 kr per skogskubikmeter.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

skördaren 2  
#345620 Det är ju så att Sverige är av långt och frakten äter upp en stor del av virkes priset ....en del fastighetsägare som bor i norra tornedalen kan ha 25mil till närmaste massaindustri och då äts en stor del av pengarna upp i frakt...25mil*6kr/milen = 150kr i frakt och troligen ännu mera frakt på timret sen så har vi vintern ..... är det en vinter post så vet alla vad plogning kan kosta här uppe i norr ..... nåja det går ju att försöka med ... ingår markberedning o plantering så kan vi komma överens ..... :lol:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Göt  
#345622 Även om jag aldrig varit i Tornedalen så känns det som om 130 årig tallskog som kanske inte är så grov kanske håller väldigt hög kvalitet och kan vara värd ganska mycket pengar....Jag vet inte eftersom jag inte sett skogen men ändå...kan vara så

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Glenko  
#345623 Det pris jag fått är när alla omkostnader för skogsbolaget är dragna. Är det ändå ett dåligt bud? Vad skulle ni kräva? Pengarna som jag får tänker jag investera i mer skog. Måste få in dom snabbt annars mister jag denna chans. Som ni märker så är jag nybörjare inom denna bransch.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345627 Att ta kontakt med flera virkesköpare brukar kunna ge en god timmpenning, enligt mina erfarenheter. Kan ofta skilja förvånansvärt mycket i pris mellan olika aktörer.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

haggloader  
#345628 Om du ska köpa mera mark tar du ett banklån!
Om du är desperat och ska slumpa iväg ett tallbestånd låter det snarare som du har tänkt köpa bärs för pengarna :wink:

Tänk dig för och kontakta en planläggare, skogmästarna eller norra skogsbyrån exempelvis.

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345650 Belåna marken, och köp skogen därefter. Avverka i jämn takt o lagom poster. Stressa inte.

Vad som är rimligt eller ej går inte att säga, det viktiga är att du kollar vilka olika köpare det finns, och vilka sätt de kan köpa på. Fastpris på okänd skog blir sämst betalt. Leveransrotköp eller rotpost hade jag tittat på.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

Göt  
#345679 http://www.norra.se/verksamhet/skogochv ... istor.aspx

Sen har du skogsägarföreningen som kan hjälpa dej och jag såg att de har ett intressant stolpsortiment som kan vara värdefullt för dej som skogsägare klicka på länken här ovan jag tycker att du skall ta kontakt med dem också de är till för att arbeta på din sida som skogsägare :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Avverkning av 18ha 130årig skog

plutten  
#345694 Har skogen växt i 130 år skall du inte skänka bort den för en spottstyver. Har du kollat på finska sidan? Har för mig att virkesströmmarna går ibåda riktningarna nuförtiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).