Avverkning (slutavverkning)

Ålder och värde på skog

13 inlägg 10872 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ålder och värde på skog

Marias  
#318961 Hej!

Jag är nybliven skogsägare, har ärvt min fastighet av min far som var en aningen passiv skogsägare. Röjning sköttes själv, men all gallring och avverkning har varit via virkesköp på rot. När jag frågade min far om skogen så hänvisade han mig alltid till de olika branschtidningarna som vi skogsägare får hemskickade, vi har alltid accepterat dessa som "sanningsenliga". Nu när jag själv äger marken så har jag såklart börjat ifrågasätta dessas sanningshalt.

När jag tog över fastigheten bestämde jag mig för att inte vara passiv, jag har inga förkunskaper, och lär mig eftersom. Därför är jag också ständigt på jakt efter olika ståndpunkter och åsikter gällande skogsbruk. Av den anledningen är jag här, och jag hoppas på att få lära mig mycket av er erfarna skogsägare.

Kommer nu till min fråga... Jag har en skog med en varierande ålder, enligt de uppgifter jag har från Norra så har jag mest skog omkring 40-60 år, men ca 20 ha skog med över 100 år gammal gran och tallskog. Denna skog har nog inte blivit avverkad p.g.a långa avstånd till väg, men min fråga är alltså:

Är denna gamla skog värd att avverka? Den uppfattning jag har fått är att skogen ska avverkas mellan 70-90, och att äldre skog inte är intressant. Men det går samtidigt emot den idén om det långsamtväxande högkvalitativa virke vi får här uppe i norr är ett väldigt bra byggmaterial. Skulle jag själv vilja ha virke, skulle jag vilja ha gammalt virke. Vad är era uppfattningar om detta?

Vänligen,
Maria



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318967 Gran kan bli mer rötskadad ju älde den blir, men att den skall tappa i värde är inte så sannolikt (om den inte blåser kull). För tall som du antagligen har så ökar värdet mest hela tiden. När träden är för grova, kan det bli problem, men dit hinner du nog inte på 100 år i Norras område.

Det verkar som den här kursen passar dig:
http://lnu.se/amnen/hallbart-familjesko ... eskogsbruk

Användarvisningsbild

Re: Ålder och värde på skog

Marias  
#318969 Tack! Antar att det inte går att avgöra om granen är rötskadad innan man hugger ner den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318971 Inte säkert eller med enkla medel, näe.

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

Skogen i boden  
#318972 Oavsett ålder så får du ju leverera upp till 60 cm i diameter och det har vi här uppe inte efter 70 år iaf . bäst är det som du gör att själv sätta sig in i sin skog och inte lita på någon som har ett egenintressa av din skog (typ bolag)

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

Blivande snickare  
#318973 Du kan ju göra några tester med en märgborr. Inte i alla träd såklart men ett lite här å där. Ger ju såklart inte ett säkert svar men lite ditåt borde du nog få fram + att du får veta den verkliga åldern på beståndet :)

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

jannee  
#318980 Med ungefär 80% säkerhet kan en skogskunning person avgöra hur rötskadat beståndet eventuellt kan vara. Samtidigt kan personen få fram hur tillväxten för tillfället är.
Betänk att desto grövre stammen är desto mer växer den oftast in.
Senast redigerad av jannee lör 28 feb 2015, 19:00, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

Skogsinvest  
#318982 Har skog i Norras område och bland annat ett 140-årigt granbestånd. Visst finns det lite röta men det mesta är kärnfriskt!

Edit: Ovanstående är en G20 med dryga 300 m3sk/ha.

Användarvisningsbild

Re: Ålder och värde på skog

Peteflamingstar  
#319234 Sannolikheten för röta kan ibland hänga samman med markens tidigare användningsområde, t.ex. är tidigare betesmark/hagmark i större utsträckning rötskadat. Samma med skog som tidigare gallrats under "fel" årstid så att skador på träd och rötter kunnat släppa in rötsvampens sporer. Men röta är lurigt, inte ens erfarna skogsmänniskor kan med lätthet se på träden ifall de har röta.

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

jannee  
#319305 Har eller får du flera träd som blåser kull lite då och då när det stormar kan du räkna med en hel del röta i beståndet. Är det tvärtom, är röta inget du ska bekymra dig för. Gran som även är onormalt tjocka nedersta metern är oftast rötskadade.

Användarvisningsbild

Re: Ålder och värde på skog

Marias  
#320881 Tack för alla svar!

Har läst på en del, och det verkar som att röta är relativt ovanligt här uppe i norr. Har en bekant som jobbar med skog som jag ska be om hjälp. Skogen är inte planterad, och ligger nära en bäck. Inga skador vad jag kan se.

Ang, rådet att inte lita på bolag, det gör jag sannerligen inte. Hur trevliga skogsrådgivare än är, så har de en agenda. Billigt massavirke 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320916 Angående att se om granar har röta ,så har jag läst nånstans att det syns väl när det blåser lite,de rötskadade ska vara stelare/styvare än friska.

Avatar Fallback

Re: Ålder och värde på skog

haggloader  
#320930 Nog finns det röta i granar i övre Norrland, särskilt där det tidigare har varit skogsbete av kor.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).