Avverkning (slutavverkning)

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

125 inlägg 37810 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Gero  
#312553 Hur är det nu, måste man ha motorsågskörkort 2015 om man bara arbetar i sin egen skog på mest helger?
Om det är så var kan man ta en kurs få motorsågskörkoret. Om jag som bara arbetar i egen skog med vindfällor och gallring vilken kategori på motorsågskörkortet ska jag ta.
Vad kostar det att ta motorsågskörkortet?

Det kan säkert vara så att det redan står skrivet här på hemsidan om detta men jag har inte lärt mig alla funktioner än. Sorry.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#312557 Du behöver inget ha när du arbetar själv i egen skog.. :smile:

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312559 Om man skall vara petig, så skall man inte bara jobba själv, utan jobba ensam också. :ugeek:

:smile:

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#312562
Mangan skrev:Om man skall vara petig, så skall man inte bara jobba själv, utan jobba ensam också. :ugeek:

:smile:
Själv är synonymt med ensam. :geek: :geek: :geek: :geek: .. :mrgreen: :mrgreen: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#312563 Hmmm men om man kör Solo? :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312565 ja det måste du om du är anställd eller ska fälla åt nån, att man ska vara minst 2 gäller bara om man jobbar med stormskog

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

tallen100  
#312567 Solo är en Motorsåg :roll: :roll: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

mghg  
#312569
Gero skrev:Hur är det nu, måste man ha motorsågskörkort 2015 om man bara arbetar i sin egen skog på mest helger?

Nej. Den som ensam eller gemensamt med familjemedlem utför arbete för egen räkning är undantagen från krav på kunskaper i regelverket AFS 2012:1 från Arbetsmiljöverket.
Gero skrev:Om det är så var kan man ta en kurs få motorsågskörkoret. Om jag som bara arbetar i egen skog med vindfällor och gallring vilken kategori på motorsågskörkortet ska jag ta.

Oavsett statens krav så rekommenderar jag att skogsägare tar Motorsågskörkort AB. A-delen behandlar grundläggande motorsågning, B-delen behandlar trädfällning. Den metodik som lärs ut för att öka säkerhet och effektivitet brukar vara givande även för den som är mycket kunnig och har lång erfarenhet.

Vindfällen ingår dock inte i en AB-kurs utan i C (och S) som behandlar avancerad trädfällning. Å andra sidan har kursboken "Motorsågning" från Skogsstyrelsen ett avsnitt om avancerad motorsågning inklusive arbete med vindfällda träd. Om man har en AB-kurs som grund, läser på om avancerade metoder, tar det försiktigt och använder sunt förnuft så bör man som skogsägare klara av att ta hand om vindfällen som inte är alltför farliga. Men givetvis rekommenderas att man går kurs för C-nivån (eller S). Se gärna filmen "Arbete i stormfälld skog"

Gero skrev:Vad kostar det att ta motorsågskörkortet?

Det finns olika sätt att gå kurs och därmed olika priser, t.ex. intensivkurser på vardagar, studiecirklar på kvällar och helger, samt www-kurs hos SYN http://www.syn-kurser.se/. Kurslitteratur och prov är alltid samma för respektive nivå.

Kostnaden för en AB-studiecirkel bruka ligga mellan 4000 och 5000 kr inklusive kurslitteratur och examination. Räkna med c:a 2000 kr för www-kurs, kurslitteratur och examination. Priset för intensivkurs beror på vem som ger kursen.

Mer information: http://sakerskog.se/utbildning/

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#312574
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Om man skall vara petig, så skall man inte bara jobba själv, utan jobba ensam också. :ugeek:

:smile:
Själv är synonymt med ensam. :geek: :geek: :geek: :geek: .. :mrgreen: :mrgreen: .. :smile:


Nja.

http://www3.sprakochfolkminnen.se/sprak ... ekttyp=lan

:ugeek: :ugeek:

:smile:

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

axwell  
#312581
Mangan skrev:Nja.

http://www3.sprakochfolkminnen.se/sprak ... ekttyp=lan

:ugeek: :ugeek:

:smile:

Jag har hört detta med "själv" under årtionden, har en känsla av att det startade i gnällbältet och sen vidare i Mälardalen.

Dvs, långt innan det gick ett påbud om att folket skulle ha motorsågskörkort, dock med vissa undantag inledningsvis. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

anersimyra  
#312599
Mangan skrev:
anersimyra skrev:
Mangan skrev:Om man skall vara petig, så skall man inte bara jobba själv, utan jobba ensam också. :ugeek:

:smile:
Själv är synonymt med ensam. :geek: :geek: :geek: :geek: .. :mrgreen: :mrgreen: .. :smile:


Nja.

http://www3.sprakochfolkminnen.se/sprak ... ekttyp=lan

:ugeek: :ugeek:

:smile:
AJ AJ AJ.. :surp: :surp: :surp: det här vågar jag inte visa min sambo som arbetar med språk i sitt dagliga arbete !!! Aj aj aj, det var inte bra.. :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Gero  
#314774 Tack så mycket. Nu förstår jag bättre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

Bodarna  
#513459 Var i lagen står det att man ska ha motorsågs körkort, om jag förstår arbetsmiljöverkets skrivningar så ska man ha dokumenterade kunskaper? Det kan man skaffa på andra sätt än en dyr utbildning via säker skog.

Användarvisningsbild

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

JörgenO  
#513463
Bodarna skrev:Var i lagen står det att man ska ha motorsågs körkort, om jag förstår arbetsmiljöverkets skrivningar så ska man ha dokumenterade kunskaper? Det kan man skaffa på andra sätt än en dyr utbildning via säker skog.

Hej
Lagkravet är som du skriver: Man skall ha dokumenterade kunskaper i att använda motorsåg.

Motorsågskörkort är ett utbildningsbevis (en dokumenterad kunskap om man så vill) på att man gått en kurs som uppfyller lagkravet. Det finns även andra sätt att tillägna sig kunskaper och få dessa dokumenterade. Det är isåfall klokt att gå igenom lagens förarbeten och även höra med sakkunniga så dokumentationen lever upp till lagkravet. Det är nog inte helt enkelt men det går säkert.

Avatar Fallback

Re: Måste Man Ha Motorsågskörkort?

bjed0001  
#513470
Bodarna skrev:Var i lagen står det att man ska ha motorsågs körkort, om jag förstår arbetsmiljöverkets skrivningar så ska man ha dokumenterade kunskaper? Det kan man skaffa på andra sätt än en dyr utbildning via säker skog.



Kolla i AFSen på arbetsmiljöverket

”17 § Den som arbetar med en motorkedjesåg ska med godkänt resultat ha avlagt teoretiskt och praktiskt prov som visar att han eller hon har kunska- per som motsvarar de arbetsuppgifter som ska utföras.
Dokumentation som styrker att den som arbetar med en motorkedjesåg har avlagt teoretiskt och praktiskt prov för motorsågsanvändning med god- känt resultat ska finnas”

https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och ... eskrifter/


Går ju att bara köra upp utan att gå kurs. Köp kursbok och studiehandledningen på skogsstyrelsen och öva

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).