Avverkning (slutavverkning)

Längd timmer

41 inlägg 29916 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301890 Hmm! Så där kan ni räkna om det är samma kvalitet i nästa stock. Blir det en lägre kvalitet i andrastocken så tjänar man väl på att göra förstastocken så lång som möjligt. Så har jag fått lära mig iaf :smile: Det här resonemanget gäller ju tall, granen däremot så tar man timmer så länge inte kubben betalar bättre.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301892 Jaha ja, då har ni fått mig att totalt tappa självförtroendet när jag nu ska ut och aptera... :wink:

(nej inte alls, så bra med alla dessa goda råd!)

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

sveakatten  
#301894 Uvskogen du har så rätt, jag har också trott på det.
Men räknar man på det så tror jag vi ger bort virke i onödan.
Är det någon som har en kuberings tabell?
Då borde det vara snabbt gjort att räkna ut det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

axwell  
#301908 Mellanskogs prislista straffar hårt för mindre diametrar och premierar dåligt för längre stockar, har bara räknat på gran.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301909 Ingen som köper travmätt hos er? ;)

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301910 Finns ju kubb att aptera i så fall!
Granen behöver man ju inte dra ut långa stockar på, den håller ju klass 1 i 90-95 % av fallen.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301911 Bara ved till försäljning mäts i travat :wink:

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#301936 Travmätt innebär aatt man mäter hela traven på samma sätt som för massaved, och inte stock för stock. Enheten är m3fub.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

isteskog  
#301951 Har inte hört att man travmäter timmer häruppe :smile:

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Axl  
#301955
OAS-forests skrev:Jag håller inte med er som rekommenderar långt timmer. Speciellt då det gäller tall kan man gärna göra stockar 40 eller 43 dm utan att det blir särskilt stort avdrag, dock skall man ha 1 dm övermål.

För tall gäller att få stockarna i klass 1, 2 eller 3 och då ska man aptera innan kvist, skada, krök m.m. Om det blir klass 4 kan man lika gärna skicka det som massaved eftersom priset nästan är detsamma, samt att grova stockar höjer volym-% och betalningen för hela massavedspartiet.


Kapar du rakt och har kollat måttbandet så ska du väl inte behöva ha någon dm övermål, det räcker med ett par cm. Har du för mycket övermål kan du ju tappa en diameterklass och får dessutom inget betalt för övermålen.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

sveakatten  
#301980 Hittade kuberings länken, få se om jag ska ta datorn med ut i skogen i helgen :???:
http://www.travels.nu/stock.asp

   TS
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354574 Jaha ,i morgon skall jag försöka aptera tall för första gången. Stockmätt. Kan någon förklara poängen med tall klass 2? Måste ha kvist???

Är lite orolig för krök, brukar i kolla böjen, eller ser man om det är rakt?

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354585 Sedan ska det väl också vara levande kvistar. Alltså inga torrkvistar i klass 2.

Då blir det stockar längre upp på stammen.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Sandström87  
#354590 Det skall vara levande kvist till klass två för att användas till panel och möbler typ. Levande kvist lossnar inte då det torkar

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Sandström87  
#354591 Googla på timmerinstruktioner där finns nyttigt att läsa

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).