Avverkning (slutavverkning)

Längd timmer

41 inlägg 29895 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354619 Jag har läst så ögon blöder, det kommer ta sin tid innan det tränåt in. :)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Längd timmer

alias  
#354641
Mangan skrev:Jag har läst så ögon blöder, det kommer ta sin tid innan det tränåt in. :)


@Mangan: Har en matris/tabell liknande den i länken nedan som stöd när man hugger hemma (vågar inte säga att materialet i länken är korrekt, men många av siffrorna känns bekanta - har dock inte underlagsmaterialet tillgängligt).

http://slojd-data.se/virke/sortiment/Talltimmer.htm

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354677 Tack, det var en bra sammanställning med länkar! Allt på samma ställe. Verkar också stämma med listan jag har.

Kvistansvällning, det är alltså de här hålen/bulorn i barken. På den här bilden hittar jag två nere och en uppe. Stämmer det?

Bild

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

halvproffs  
#354680 På sätt o vis. Kvistansvällningar ses som bulor på stammen och det är ofta grov färsk kvist under. På ditt kort ser det ut som rötkvist som ramlat bort på senare år. Lika illa. Går ej med i stamblock. Förmodligen bördig mark så kvisten blir grov och släpper sent.

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354683 Förstår din utmaning, gick runtvmed fickorna fulla av papper och prislistor när jag skulle göra samma sak. Fast i huvudsak landade jag i längd och toppmåttstabellen som jag plastade in. Men nu hade jag inte så många att aptera, kanske blev en 20 tallar. Fick många bra tips här, finns i tråd någonstans.

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354706 Ja, det är inte lätt detta. :surp: Kan man lumpa en meter på rotstockens nedre del(krök) för att klassa upp från 4 till 1 med avseende på rakhet? Eller räknas det inte som rotstock då, och blir klass 3 istället?

Vad hette tråden, får leta upp den...

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354731 Har fortfarande inte lärt mig länka i Iphone:-)
Men om du googlar på "mätbestämmelser sågtimmer Mellanskog" och klickar på första resultatet kommer du till Mellanskog. Till höger på sidan, inte helt lättupptäckt, finns 3 st Pdf om stocktyper, kvalitetsbedömning och timmerklasser.
Sen vet jag inte om andra bolag har andra krav.
Gällande längd kontra grovlek säger Mellanskog att om avsmalningen är mindre än 1cm/m betalar sig långt virke, som tumregel.

Användarvisningsbild

Re: Längd timmer

T Landström  
#354800
JF skrev:Har fortfarande inte lärt mig länka i Iphone:-)
Men om du googlar på "mätbestämmelser sågtimmer Mellanskog" och klickar på första resultatet kommer du till Mellanskog. Till höger på sidan, inte helt lättupptäckt, finns 3 st Pdf om stocktyper, kvalitetsbedömning och timmerklasser.
Sen vet jag inte om andra bolag har andra krav.
Gällande längd kontra grovlek säger Mellanskog att om avsmalningen är mindre än 1cm/m betalar sig långt virke, som tumregel.


Alla bolag använder väl samma kvalitetsbestämmelser...?

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354862
T Landström skrev:
JF skrev:Har fortfarande inte lärt mig länka i Iphone:-)
Men om du googlar på "mätbestämmelser sågtimmer Mellanskog" och klickar på första resultatet kommer du till Mellanskog. Till höger på sidan, inte helt lättupptäckt, finns 3 st Pdf om stocktyper, kvalitetsbedömning och timmerklasser.
Sen vet jag inte om andra bolag har andra krav.
Gällande längd kontra grovlek säger Mellanskog att om avsmalningen är mindre än 1cm/m betalar sig långt virke, som tumregel.


Alla bolag använder väl samma kvalitetsbestämmelser...?

Jag Vet faktiskt inte, men så är det kanske. Jag har bara haft att göra med Mellanskog.
Det vore ju praktiskt om det vore så.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Längd timmer

T Landström  
#354865
JF skrev:
T Landström skrev:
JF skrev:Har fortfarande inte lärt mig länka i Iphone:-)
Men om du googlar på "mätbestämmelser sågtimmer Mellanskog" och klickar på första resultatet kommer du till Mellanskog. Till höger på sidan, inte helt lättupptäckt, finns 3 st Pdf om stocktyper, kvalitetsbedömning och timmerklasser.
Sen vet jag inte om andra bolag har andra krav.
Gällande längd kontra grovlek säger Mellanskog att om avsmalningen är mindre än 1cm/m betalar sig långt virke, som tumregel.


Alla bolag använder väl samma kvalitetsbestämmelser...?

Jag Vet faktiskt inte, men så är det kanske. Jag har bara haft att göra med Mellanskog.
Det vore ju praktiskt om det vore så.


Slut kunden är ju den samma så om bolagen skulle köra med olika system för kvalitet skulle nog röra till det lite ;)
Det är väl vmf syd, vmf nord och vmf qbera som mäter in virket vid industri...

Avatar Fallback

Re: Längd timmer

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354869 I alla fall inom VMF Syd så finns det många avvikande mätbestämmelser, för de olika köparna. Ofta är det längder eller detaljer som skiljer. De kraven Mellanskog hade, är samma som Södra har på sitt stockmätta talltimmerså vitt jag kunde se. Sen så finns det ju travmätt talltimmer, ångrar lite att jag inte tog det! :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).