Avverkning (slutavverkning)

Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

14 inlägg 6602 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#299844 Hej

Jag har för något år sedan ärvt en tomt i Ljusnarsberg där jag har en sommarstuga som är 1,2 hk stor tomt på där ca 0,6 - 0,7 hk av ytan består av skog. Mestadels gammal tät och storvuxna granar men en hel del björk också. Jag är intresserad av att sälja av skogen, dels för att göra en liten hacka och dels för att få in lite mer ljus då skogen äter upp den del samt slippa lite mygg.
Därför har jag mejlat ut till 5 olika skogsbolag för att kolla om de var intresserade att göra en slutavverkning, dvs ta ner skogen och transportera den. Jag har helt enkelt inte tid att göra det själv.

Reggade mig här en liten tid sedan för att läsa på och har gjort det en del men känner ändå att jag måste kolla med några oberoende experter (ni) eftersom att jag inte har någon erfarenhet av slutavverking alls.

Jag fick svar från endast 2 bolag som ens visade intresse och har egentligen bara gått vidare med ett där de är villiga att utföra jobbet. De har varit där och kollat på den skog jag har men de verkar ha väldigt svårt att ge en uppskattning på hur mycket som det är värt, eftersom de säger att allt beror på hur mycket timmer de kan göra av gran och ev. björk och det vet de inte innan de tar ner den.

De bedömde senast att det skulle bli runt 130 m3fub för min avverkning. En annan gång har de nämnt 180 m3fub som siffra. Är det mkt eller lite och hur kan jag veta vad som stämmer?

Dessa är de kostnader och priser jag fick:
Björkmassaved: 270 kr/m3fub
Granmassaved: 230 kr/m3fub
Timmer: 450 kr/m3fub

Avverkningskostnad: 110 kr/m3fub + ett antal timmar med timkostnad för manuell sågning vid husen.

Hur kan jag som säljande part veta att de siffror som de redovisar efter nertagning stämmer?

Är det risk att bli lurad av de större företagen, dvs de redovisar mindre än vad de tagit ner?

Kan man begära att få en fast summa eller måste allt skickas in för kvalitet koll?

Behöver jag betala någon sorts "vinstskatt" eller liknande på de pengar jag får?

De uppskattade i grova drag om man kan göra det mesta till timmer att jag skulle göra en vinst på ca 20000 kr som mest. Är det rimligt?

Långt och många frågor, jag vet. Hoppas någon vänlig själ kan ge lite klarhet till en nybörjare som försöker att sätta sig i skogsbranchens djungel.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299849 Det skall fungera som så här (om ingen försöker lura dig):
1) Skördaren kommer in och apterar/avverkar så det blir så värdefullt som möjligt
2) Virket körs iväg och mäts av oberoende mätare, som rapporterar resultatet till dig och köparen
3) Köpare räknar ut vad du får för virket, och drar ifrån alla kostnader (dvs 110:-/m3fub och timmarna)

Det är en ganska liten avverkning för en skördare. Har de tagit med någon ställkostnad i beräkningen?

Den manuella huggaren kommer nog att kosta dig en hel del, skulle inte förvåna mig om det blir runt 5000:-

Tycker 20.000:- låter lite.


Den ideala stegen ovan kan gå fel på en del olika saker, oftast av misstag eller slarv. Vikre kan försvinna på vägen, skördaren kan vara fel inställd eller välja det de vill ha istället för vad du får mest pengar för, körskador kan bli besvärliga, vägar kan köras sönder.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

jannee  
#299864 Jäkla tur att man bor i rätt ände av Sverige. I mitt tycke låga priser + dyr avverkning. nämns det något om flyttkostnad?. Den kan också komma till = några tusenlappar.
För övrigt kan du få besked från skördaren hur mycket det blev - där tror jag inte det missköts. För övrigt är troligtvis alla seriösa och håller inte på att luras.
Nettot som blir över får du senare skatta för = blir i slutänden inte så mycket över, vi skogsägare har det inte lätt må du tro.
Finns det inga små lokala sågverk där ute i ingenmansland :grin: , ett sådant skulle troligtvis betala bättre.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#299876 Om det är taxerat som tomt och han inte har en annan firma, så tror jag det finns ett avdrag för sålda skogsprodukter.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#300365 Ok, tack för alla svaren. Det låter bra att det är en oberoende som mäter in allt men sedan är frågan om allt virke från min tomt verkligen kommer dit eller som ni skrev att de väljer att räkna det som något annat istället. Men det kan man ju aldrig veta.

Jag har ingen aning om de tänkte ta någon ställkostnad, vet inte vad det är men det får jag kolla med dem. Desamma gäller flyttkostnaden. De har inte nämnt något av dessa när jag frågade efter en grov kalkyl på det.

Jag är som sagt inte ute efter att göra en maximerad vinst utan ser också en vinst med att bli av med skogen och få in lite ljus men jag vill heller inte bli lurad på kuppen. Det vore inte fel att tjäna en hacka som man sedan kan lägga på stugan istället.

Om jag tolkar det ni skrivit så ser jag inte ut att bli lurad med dessa priser men att de är lite i underkant och avverkningskostnaden är lite högre än normalt? Vad hade enligt er varit mer rimligt? Vet att det måste vara svårt att uppskatta men några riktlinjer måste finnas. Tänkte parallellen mellan storleken på tomten (ca 0,7hk) och den mängd skog de uppskattade 130 m3fub.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

Peteflamingstar  
#300389 Omräknat till skogskubikmeter skulle det kanske stå runt 220-250 m3sk/ha på din fastighet, vilket blir kring 130 m3fub på 0,7 ha. Det är inte en orimlig siffra (utan att ha sett det i verkligheten). Sen ska man ha i åtanke att den här avverkningen inte precis är en guldgruva för köparen heller, liten trakt med stor risk för skrot (spik efter holkar, trädkojor osv) i virket då det växt intill hus. Tycker 20 000 låter som ett bra överskott under omständigheterna, detta baserar jag på att själv ha utfört sådana här avverkningar ett flertal gånger (som manuellhuggare/köpare). Bara att flytta dit två fullstora skogsmaskiner kostar runt 10 000...
Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#300393 Ok, tack för synpunkten från den "andra" sidan. :smile:

Nä, kan förstå att den inte är bäst men då beror det på att den ligger lite långt ut där det kan vara svårt att ta dit maskiner osv. Nu är det bara ett fåtal träd i närheten av husen, och trädkojor osv finns inte. Skogen har varit orörd i säkert 100 år om inte mer men visst, den kanske är lite för gammal då också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#300591 Frakt m.m kanske är inräknat för att ge ett enkelt svar på det totala.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#323955 Hej

Tack för alla svar som jag fick.

Tänkte återkoppla till intresserade av vad som har hänt sedan sist. Jag valde tillslut Sveaskog och har bara positivt att säga om det företaget. Eftersom att jag inte har haft någon erfarenhet alls inom avverkning hade jag självklart en massa frågor som de har varit behjälpliga med att svara på. Det enda som jag kan klaga på är att den uppskattning jag fick på ca 130 m3fub var helt åt skogen fel. Tillslut landade hela avverkningen på 345 m3fub vilket gav mig en betydligt mycket bättre avkastning än vad jag någonsin kunnat hoppas på. Över 100 k in på kontot är betydligt mycket bättre än de 30 k som jag hoppats på från början.

Är det någon som har koll på hur beskattningen sker på en slutavverkning likt denna? Antar att skattmasen ska ha sin beskärda del? Måste man själv kontakta dem eller vad gäller?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

jannee  
#323974 Glöm alltihop och hoppas på att Sveaskog INTE skickar någon kontrollavgift till skattemyndigheten :mrgreen: :mrgreen:
Mycket beror på vad din fastighet räknas som. Är det bara en tomt "tror" jag att du till en början kan göra ett avdrag med i runda slängar 40 tkr från ditt netto sedan får du nog skatta resten med 60%.
Är nog nu ute på mycket hal is men med en betalningsplan på 3 år hade du kanske t.o.m. kunnat undvika att lägga skatt överhuvudtaget.
Kallas fastigheten jordbruksfastighet är det helt andra regler, bl.a. får du göra avdrag för ALLA kostnader du har i samband med fastighetens skötsel - förutom mangårdsbyggnaden, du kan även sätta in 60% av nettolikviden från avverkningen på ett skogskonto, allt detta gör att med lite smarthet kan du på sikt slippa betala någon större mängd skatt.
Som Sverige i dag fungerar betalar de med kunskap mycket lite skatt medan vi andra får betala desto mer.
Finns jurister på forumet och förhoppningsvis kan du få exakta regler och eller kryphål. :grin:

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

Pensionär  
#323976 Eftersom jag bär mina pengar till den finska skattebjörnen så ska jag inte kommentera beskattning på denna avverkning.

Vad jag reagera på är virkesmängden. Fel uppskattning på över 200 kubik??? :surp:
Någon som var första dagen på jobbet eller?

Fast bolaget kanske aldrig lämna dataskärmen när de gjorde den första uppskattningen.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#323978 Tack för ditt svar jannee. Jag får vänta in om någon annan vet något gällande beskattningen.

Ja, det var rätt stor skillnad och jag tror det var lite av nybörjarmisstag gällande uppskattningen men i detta fall var det bara till det bättre för vår del. :grin: Ny på jobbet även om de var ute och uppskattade innan men väldigt tillmötesgående och serviceinriktad.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

Axl  
#323983 Har du fått redovisningen? Om inte be dom vänta och kolla upp vad du har för fastighet och vilka regler som gäller. Är det en tomt och du lägger upp det rätt får du behålla rubbet.

Avatar Fallback

Re: Nybörjare i Ljusnarsbergs kommun

oscles  
#323987 Jag har fått redovisningen från dem där det är specat hur mycket timmer av alla sorter som det är. Jag har till och med redan fått utbetalningen. Frågan är vad min tomt räknas som idag, det kanske jag får kolla på något papper. Det är ett gammalt torp på en tomt där det varken finns vatten eller el. Troligtvis är det reggat som ett fritidshus.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).