Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

NATURKULTUR

57 inlägg 33559 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

NATURKULTUR

conronka  
#252767 Finns det möjligen någon skogskvinna eller man som vet hur det gått för dom som testat naturkultur i stormområdet för Ivar? Jag läste i SCAs leverantörstidning DIN SKOG om en ägare som tillsammans med förutnämda skogsbolag genomfört detta häromåret "jag har för mig att det var i Bräcke Jämtland med omnejd"



   TS
Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

Baggböla  
#252787 SCA har aldrig tillämpat så Naturkultur så vitt jag vet, möjligtvis någon form av naturkultur skulle kunnat ha sägas ha bedrivits på 1800-talet och fram till 1940-talet. Sedan dess har de i största möjliga mån bedrivit trakthyggesbruk på majoriteten av sin marker.

Du har nog blandat ihop naturkultur med någon form av blädning som SCA bedriver så vitt jag vet i liten skala främst i granskog på höga altituder där det är svårt med ny föryngringen av ny skog.

Hör av dig till SCA själv, så får du nog bäst svar, tidningen din skog fin så vitt jag vet tillgänglig som PDF på deras hemsida som du kan snabbt bläddra igenom.

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

anersimyra  
#252797 Naturkultur handlar främst om att ta hänsyn till vissa naturtyper och kulturlämningar, det är alltså ingen särskild " stormsäker " metod.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

Baggböla  
#252800 Naturkultur är ett begrepp som Mats Hagner myntat, det är inte en metod utan en ekonomisk filisofi som syftar att maximera nuvärdet på varje enskild trädgrupp, till skillnad från bestånd. Hur man definierar trädgrupp eller hur man räknar fram dessa nuvärden ut enskilda träd och grupper har Mats Hagner fått stor kritik för för han har bara hänvisat till ett program som han själv konstruerat men aldrig förklarat hur det fungerar. Eftersom vi inte vet hur träd reagerar på individnivå så är naturkulturen väldigt väldigt väldigt osäker. Naturkultur har fått gehör av folk utan kunskap som inte gillar hyggen, men att ingreppet Naturkulturs principer kan lika gärna få ett kalhygge, som ett fullskiktat bestånd. Vet de sällan.

Det är en stor paradox i vurmare i skonsamt starkt miljöanpassat skogsbruk vurmar för den kanske mest kortsiktiga och mest uttalade ekonomiska inriktade filosofin inom skogsbruket. Ordet Natur i begreppet och en stor dos okunskap tror jag är en stor anledning bakom detta.

Logiken brukar vara "natur är bra alltså måste naturkultur vara bra. Skogsbruket gillar inte naturkultur alltså måste det vara bra eftersom jag inte gillar dagens skogsbruk."

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

anersimyra  
#252808
Baggböla skrev:Naturkultur är ett begrepp som Mats Hagner myntat, det är inte en metod utan en ekonomisk filisofi som syftar att maximera nuvärdet på varje enskild trädgrupp, till skillnad från bestånd. Hur man definierar trädgrupp eller hur man räknar fram dessa nuvärden ut enskilda träd och grupper har Mats Hagner fått stor kritik för för han har bara hänvisat till ett program som han själv konstruerat men aldrig förklarat hur det fungerar. Eftersom vi inte vet hur träd reagerar på individnivå så är naturkulturen väldigt väldigt väldigt osäker. Naturkultur har fått gehör av folk utan kunskap som inte gillar hyggen, men att ingreppet Naturkulturs principer kan lika gärna få ett kalhygge, som ett fullskiktat bestånd. Vet de sällan.

Det är en stor paradox i vurmare i skonsamt starkt miljöanpassat skogsbruk vurmar för den kanske mest kortsiktiga och mest uttalade ekonomiska inriktade filosofin inom skogsbruket. Ordet Natur i begreppet och en stor dos okunskap tror jag är en stor anledning bakom detta.

Logiken brukar vara "natur är bra alltså måste naturkultur vara bra. Skogsbruket gillar inte naturkultur alltså måste det vara bra eftersom jag inte gillar dagens skogsbruk."
Inget av det du beskriver ingick i kursen i vart fall, inget om enskilda trädgrupper eller dess eventuella värden. tvärtom mot vad vad du säger handlar mycket om enskilda bestånd. Att naturkulturhänsynen skulle vara kortsiktig och osäker är självklart ett felaktigt påstående baserat på okunskap. Hänsynen handlar ju tvärtom om långsiktighet, både vad gäller miljö och kultur/ fornlämningar. Att det dessutom skulle vara : citat: mest uttalat ekonomiskt inriktade filosofin inom skogsbruket :?: :?: Naturkulturbruket skulle alltså inrikta sig mot maximal avkastning :?: :?: Där tror jag vi finner andra brukarmetoder, vilka passar bättre in på din beskrivning.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: NATURKULTUR

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252815
anersimyra skrev: Inget av det du beskriver ingick i kursen i vart fall, inget om enskilda trädgrupper eller dess eventuella värden. tvärtom mot vad vad du säger handlar mycket om enskilda bestånd.


Har det ändrat sig nu då? För snart tio år sedan var det på individnivå man skulle välja träd, och han hade som Baggböla sa skrivit program för att välja träd.

Att naturkulturhänsynen skulle vara kortsiktig och osäker är självklart ett felaktigt påstående baserat på okunskap. Hänsynen handlar ju tvärtom om långsiktighet, både vad gäller miljö och kultur/ fornlämningar.


Pratar vi om samma sak, Mats Hagners Naturkultur? För där var stora poängen just lönsamheten.

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

svampbob  
#252821 Jag var på en föreläsning med Hagner. Måste ha varit en av dom sista han gjorde på skogis innan han blev förbjuden att torgföra sina åsikter där. Som jag minns det var hans ide att man enbart skulle avverka de mogna träden och låta de som bara ger massa stå på tillväxt till nästa avverkningstillfälle. I teorin låter det vackert men...

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

anersimyra  
#252841 Vi pratar uppenbart om olika saker med samma benämning :shock:

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

halvproffs  
#252862
anersimyra skrev:Vi pratar uppenbart om olika saker med samma benämning :shock:


Jag tror att du missuppfattat en hel del där Anders. Naturkultur har inget med fornlämningar osv att göra. Har aldrig hört det i något annat sammanhang.
Det är som dom andra skriver att man tar ut de för tillfälligt mest ekonomiska träden och lämnar ett flerskiktat bestånd kvar och kommer tillbaka om ca 20 år och fortsätter i samma anda. Finns en tråd om det som Famag ordnade. Intressant men vissa saker får man nog ta med en nypa salt.

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

anersimyra  
#252888 Jo, jag trodde bestämt att vi pratade om det " gröna skogsbruket " Natur och Kulturmiljövård. Jag minns nu att Hagners metod nämndes som ett misslyckande. Jag passar även på att be " baggböla " om ursäkt för mitt " påhopp av hans kunskaper "
Mvh Anders.. :oops:

Avatar Fallback

Re: NATURKULTUR

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252908 Aha, då är jag också med. Lätt att missförstå varandra. :-)

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

Peteflamingstar  
#252910 Utan att veta hur det gått för de som utövar denna metod i stormområden kan man väl spekulera lite kring effekterna... Känsligheten borde väl ha mycket att göra med luckor i beståndet, t.ex. om man plockat ut träd nyligen är väl risken större innan beståndet (förhoppningsvis!?) sluter sig mer igen. Dessutom borde det väl finnas vägar även i dessa bestånd, vägar som vinden kan accelerera i. Lika känsligt som ett nygallrat vanligt bestånd kanske det inte är, borde väl bero på hur många individer/grupper man tagit ut i naturkulturen.

Gjorde skötselplan på en fastighet för några år sedan där det fanns ett bestånd man tänkt sig utöva detta i. Tror dock risken är stor att det bara blir trashuggna bestånd till slut, är nog svårt att hitta fullskiktade bestånd att utgå ifrån. Sedan ska man nog ha både tid, prylar och eget intresse för att kunna utöva det. Inget för storskalighet i längden.

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

halvproffs  
#252923 Mer spekulation; Träden som sparas (något undertryckta) borde ha mindre krona= mindre vindkänsligt.

Fullskiktade bestånd får man nog skapa själv och det tar ett antal år.

Man måste nog ha ett stort skogsintresse som du skriver och jag tror nog man ska använda mindre maskiner som traktor och huggarvagn typ 7-8 ton så vägarna blir smala. Måste vara ett plus om området är nära väg.

Att använda metoden på tallmark tror jag inte går, som Br. Uhlås säger.

Jag tycker att metoden måste prövas iaf för har man inte testat så vet man inget.

Som det är nu med stora arealer med oröjda ungskogar som är omöjliga att ta sig igenom och ingen bryr sig i så är naturkultur en droppe i havet så varför inte prova för den som vill.

Avatar Fallback

Re: NATURKULTUR

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#252939 En naturkulturskog ska ju vara gles och luckig. Det är endast de grövsta träden som ska hanteras. Så då kan man väl med fördel fläska i med de största maskiner man kan få tag i?

Användarvisningsbild

Re: NATURKULTUR

halvproffs  
#252943 Javisst kan man väl det om man VILL. Nu tror ju jag det som jag skrev tidigare att man måste nog ha ett stort skogsintresse och då vill dom flesta inte ha tunga maskiner med spårbildning som följd. Betänk att det är huvuddel timmer som avverkas med tunga lass som följd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).