Avverkning (slutavverkning)

Rätt eller fel beslut?

31 inlägg 15925 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

sveakatten  
#247934 Du ska kanske titta på frösättning också, beror väl på vad du vill ha.
Men det verkar som man kan få bättre kvalitet + bättre rotning på det sättet, fast billigare.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#247959 Ja planten modell större blir nog samma kostnad som mindre plant+ markberedning om det hade gått att göra det.Hade tänkt att blanda gran o tall.Vete tusan om man inte skulle ha lämnat frötall ändå o chansat på att dom hållt sig upprätta tillräckligt länge.Men gjort är gjort lika bra att gå vidare,det finns bra mycket mer jobb att skingra tankarna med 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

sveakatten  
#247969 Här är lite att läsa om sådd i stället för plantering, det verkar som man kan köpa frö på samma ställen som plant.
Man kan sätta tätare och få bättre kvalitet, verkar också som rötterna blir bättre så det minskar risken för stormskador.
Jag har börjat samla frön för att göra försök, kostar inget.

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... 5-Sadd.pdf

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

husqvarna_med_sthil  
#248010 Hur samlar man frön, tar man dem ur kottarna själv ?

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

halvproffs  
#248022
Hammaren skrev:Det är väl skillnad på timmerställning och fröträdsställning? timmerställning står väl tätare än
fröträd?


Helt rätt!! Timmerställning sparar man många fler tallar än vid en fröträdställning för att dom ökar snabbt i volym = större värde.

husqvarna_med_sthil skrev:Hur samlar man frön, tar man dem ur kottarna själv ?


Lägg kottarna på en duk eller liknande så öppnar dom sig själv när tiden är inne och då kan du sen sopa ihop fröna. Har du dom varmt går det snabbare.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

jannee  
#248026 Min mormor lade kottarna (gran) i ett torrt rum, vad jag minns var det också oeldat = svalt.
På vårkanten var hela golvet fullt av frön + torra kottrester.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

husqvarna_med_sthil  
#248045 Detta har jag aldrig tänkt på i detta sken. Vilken tid tar det för ett sådant frö att gro. Ser man skymten av en liten planta efter halvåret eller hur lång tid tar det ?

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

alias  
#248130 @Mojjen88:

Några frågor om du funderar på sådd:

Var i landet har du skogen?

Vad är det för bonitet/SI?

Är det torr/frisk/fuktig marktyp?

Hur grov är markstrukturen (grus/sand/mo/mjäla/ler eller organisk)?

Ett tips om du skall plantera:
Plantering direkt efter avverkning och utan markberedning kräver oftast snytbaggebehandlade plantor (gärna även hyfsat stora plantor).

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#248139 Skogen är i hälsingland,boniteten vet jag inte men stenigt,mjäla bra fart på skogen intill hygget.Angränsar mot myr i ena änden,har nog bestämt mig för att köra med större plant gran+tall o dom skulle vara behandlade har det sagts mig.Sen är det väl älgen som är ett stort hot senare,dom har ju ätit friskt på en annan del av skiftet med ungskog som jag röjer nu

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

halvproffs  
#248140
husqvarna_med_sthil skrev:Detta har jag aldrig tänkt på i detta sken. Vilken tid tar det för ett sådant frö att gro. Ser man skymten av en liten planta efter halvåret eller hur lång tid tar det ?


Så några frön i en blomkruka så får du se vilken växtkraft det är i den. Ett halvår räcker gott.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#249971 Efter att stormen Ivar passerade här föregående natt med 30 sek/m så kan man nog tacka sin lyckliga stjärna att man inte lämnade några tallar.Dom hade garanterat legat på lit de parad i dag,kommer inte att bli lättare framöver, att ta rätt beslut i skogsskötsel om det här är det nya klimatet med stormar var o vart annat år 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249979 Frötallar brukar inte vara något problem. Alla mina frötallar överlevde Gudrun men granarna i skärmarna mot avverkningen rök direkt.

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

rokon  
#249987 Av mina senaste frötallar som egentligen var för få och mera ämnade som grova evighetsträd blåste några i kull för 2 år sedan då jag var fullt upptagen med att färdigställa mina fina breda rågångar och snön lade sig djup till utskiftet där de fallit, så bestämde jag mig för att de skall få bli tillhåll för sällsynta skalbaggar svampar och dyligt. Min bästa biotop skall det bli av min senaste föryngringsyta, grov död tallved i solbelysta sydlägen är det ont om. Allt behöver inte tas tillvara, om någon till äventyrs tar dem till ved så riskerar de att lagföras av mig.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#249999 Ja du har nog en poäng där th,när jag gick in på skiftet strax söder om avverkningen ,med puls av både snöplumsning o onda aningar om att min pensionsförsäkring i form av 200 åriga tallar skulle ligga.Döm av min förvåning men det var ca tio riktigt stöddiga granar som gått i däck o en tall.För två år sen i Dagmar stormen var det ungefär tvärtom mera tall som strök flagg,den gången var det ingen tjäle alls i backen kan det bero på det?Stod i natt o tittade ut på tallskogen intill vårat hus o är förundrad över hur mycket en tall kan böja sig innan det låter som ett gevärsskott o den smäller av,riktigt ruggigt när moder jord spänner musklerna :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

alias  
#250003
Mojjen88 skrev:Skogen är i hälsingland,boniteten vet jag inte men stenigt,mjäla bra fart på skogen intill hygget.Angränsar mot myr i ena änden,har nog bestämt mig för att köra med större plant gran+tall o dom skulle vara behandlade har det sagts mig.Sen är det väl älgen som är ett stort hot senare,dom har ju ätit friskt på en annan del av skiftet med ungskog som jag röjer nu


Är det bördigt och finjordsrik mark så har du nog gjort rätt som tog bort frötallarna - det låter ju inte direkt som klassisk tallmark (och troligen i bördigaste laget för att försöka självföryngra med gott resultat).

Bara mina funderingar.

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).