Avverkning (slutavverkning)

Rätt eller fel beslut?

31 inlägg 15923 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#247830 Slutavverkade 3,5ha i höst,hade först tänkt att spara timmerställning av tall då det var ganska gott om dom.Men efter påtryckningar av skördarföraren att det såg glest ut=stor risk för vindfällen så vågade jag inte fullfölja utan sopade rent.Nu undrar jag vad alla kunniga skogsmänniskor har för uppfattning om jag gjorde rätt eller fel,ca 300 meter skotningsavstånd i stenig terräng fram till skogsbilväg.Känns som vindfällena kunde ha blivit dyra att få ut,då terrängen inte passar den Terriskotare jag har=stenigt.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

Hammaren  
#247838 Om det var glest från början borde det vara mindre risk för vindfällen, men om det var tätt från början
och man glesar ut hårt så är ju risken större för vindfäll. Men du sa att det var stenigt och
det motverkar ju oxå risken för vindfäll.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

jannee  
#247841 Du kommer ALDRIG att få reda på om du gjorde rätt eller fel. Men var ändå tacksam när nästa storm kommer att du inte har några fröträd.
Fröträd är ÖVERREKLAMERAT, kottår + markberedning måste stämma perfekt.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#247842 Ja kanske många legat redan nu,blåste rejält här i södra Norrland i helgen 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

plutten  
#247851 Skulle gjort likadant själv. Risken finns att du varje år fått samla bort några vindfällen, nu kan du sova lugnt på nätterna. Skulle satsa på harvning och maskinsådd som förnyelsemetod om inte marken är för bördig. Har själv fått lyckade resultat med denna metod.

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

Hammaren  
#247852 Det är väl skillnad på timmerställning och fröträdsställning? timmerställning står väl tätare än
fröträd?

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

husqvarna_med_sthil  
#247853 Jag gjorde tvärtom, sparade fröställningar. Risken för vindfällen är stor naturligtvis men där de står kommer jag åt dem på det ena eller andra viset. Tidigare lämnade ställningar visar att det kommer småtall farande ur backen och jag hoppas på samma igen.

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

T Landström  
#247854 Jag hade nog oxå sparat...
Vi har bara haft lyckade självföryngringar med eller utan markberedning...

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#247856 Ja inte lätt att veta om man tog rätt beslut,väldigt stenigt går inte att markbereda.Ska satsa på större modell av plant sen får väl eventuella barnbarn avgöra hur det blev :P

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

husqvarna_med_sthil  
#247893 Det blir säkert bra ! Det är inte så kul att titta på vindfällen av fin fura heller och inte kunna ta sig dit för att hämta dem.

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247895 Bara det inte är för brant så brukar man kunna slingra sig fram mellan stenarna med en liten maskin. Om man sedan har en maskin med vinsch så brukar det lösa sig.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

husqvarna_med_sthil  
#247897 Jag har några fällen av tall längst bort på skiftet, omöjligt att nå med traktorn men med snöskotern kommer jag dit. Tyvärr är det nog inget att sälja längre men de som inte legat efter marken kanske åtminstonde går att såga åt sig själv.

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247900 Med snöskoter kommer man åt områden som annars är omöjliga. Jag minns en vinter då vi högg efter en å som slingrar sig fram. Vi vågade inte hugga i förväg eftersom det fanns risk att vatten kom upp på isen och virket frös fast. Varje dag högg vi på förmiddagarna och körde fram med skotern på eftermiddagarna. Det var perfekt is som gjorde att vi kunde lasta stora lass. Kul minne!

Användarvisningsbild

Re: Rätt eller fel beslut?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247930 I sammanhanget vill jag gärna slå ett slag för fyrhjulingen med band. Dels går den oväntat bra i stening terräng då de ofta flyter ovanpå stenarna (inte storblockig terräng förstås). På snö så är den oslagbar (tror jag) i sin framkomlighet. Eftersom den är utmärkt att trampa med så kan du få med dig en kranvagn ut efter också, när du trampat några vändor, så går den fint i samma spår.

Sen till kärnfrågan, rätt eller fel. Jag hade frötall kvar, men mina står ganska "tryggt" bakom ett berg. Bra föryngring på ett par Ha, lite sämre på en annan del. Har nog lite som du, stenig terräng så markberedning är inte alldeles självklar. Men jag gick och stödplanterade med röjsåg med markberedningsskiva. Lättare hitta en lite fläck mellan stenarna då. Fick väl ut en 400 plant på så sätt.

Avatar Fallback

Re: Rätt eller fel beslut?

Mojjen88  
#247933 Ja det låter intressant med markberedningsskiva,ska plantera redan till sommarn tänkte jag.Bättre tidigt än att man skjuter på det tycker jag.Vet att det finns olika uppfattningar om hur länge man ska vänta,men gör det tidigt så får man väl hålla koll o ev stödplantera om det behövs.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).