Avverkning (slutavverkning)

Vilken årstid avverkar man skog?

8 inlägg 16760 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken årstid avverkar man skog?

Zeargan  
#243032 Vad är fördelen med att avverka skogen på vintern jämfört med sommaren? Är inte snö etc en komplicerande faktor?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

machonisti  
#243035 Historiskt är vintern den naturliga årstiden för uppgiften. I den moderna industrialiserade tiden får många människor sin enda inkomst från skogen och skogsprodukter. Detta kräver ett jämnt flöde av virke från skogen med komplikationer som följd, speciellt under tjällossning eller kraftig nederbörd.

Dagens maskiner stoppas inte av snö, visst är det besvärligare att hitta virke nedsnöat virke.

Användarvisningsbild

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

JensSkoog  
#243037 Ideelt sett är det bäst när det är barrmark och djup tjäla, men det är det ju inte året runt! Blir mindre skada på marken då. Djup snö är besvärlig, men det går. Annars ser jag att man avvärkar året runt här, men dom som hugger mesta i våran område är goda på å ta hyggen med god bäring i marken när det inte är tjäla och spara dom blöte til vinters.

Avatar Fallback

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

Bengt.Svensson  
#243040 Tack vare kylan så blir det som är hugget på vintern inte "förstört". Hugger du på sommaren måste man få iväg det till industrin inom 6-8 veckor. Det man hugger i oktober kan utan problem ligga till april-maj utan att bli påverkat. Hugger man med maskiner spelar inte detta någon roll, men är man självverksam med motorsåg och traktor så har man vintern på sig att hugga, sen anmäler man virket när våren är här.

Sen är det som tidigare sagt att man som bonde har mer tid på vintern än våren och sommaren.

Avatar Fallback

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243064 Ytterligare en faktor som man kommit underfund med på senare tid är att röta sprids vid sommaravverkning av främst gran.

Avatar Fallback

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

jannee  
#243065 Avverkning på vinter är en gammal tradition av nödd tvungen.
Bärighet
Utforsling, betydligt enklare att forsla fram virket på snön och på tjälad mark. kälke eller släpa
Flottning var ett ganska vanligt transportsätt där inga vägar fanns = utnyttja vårfloden
Virkets fuktighet är också som minst vintertid
Arbetskraftstillgången var som störst vintertid
Röta eller inte röta var nog något man inte funderade så speciellt mycket över, var mest blandskog och rötan var inte så märkbar, dessutom blädade de flesta och eller dimensionshögg.
Det är i.o.m. industrins utveckling som avverkningstiderna radikalt har förändrats och även transportsättet. Nu är man i betydligt mindre grad beroende av snö eller tjäle, det är industrins efterfrågan som bestämmer när det skall avverkas.
Tidigare avverkade man ytterst sällan där det var dålig bärighet eller svåråtkomliga ställen.

Avatar Fallback

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

stihl91  
#243124 Blockiga och steniga marker är bra att ta på vintern när det är mycket snö. Blir ju mycket jämnare och mer lättkört då.

Användarvisningsbild

Re: Vilken årstid avverkar man skog?

Kompakt75  
#243152 Ingen nyhet möjligen, men finns det möjlighet att ta en avverkning efter en torrperiod blir körskadorna begränsade. Holmen gjorde en gallring i slutet av augusti hos mig och resultatet blev löjligt bra. Efter den torra sommaren på ostkusten kunde jag nöjt konstatera att ingen grusning eller lagning av vägarna var nödvändiga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).