Avverkning (slutavverkning)

När blir träd överåriga?

16 inlägg 16256 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

När blir träd överåriga?

Mackampackam  
#242701 En ser ofta referenser till överårig skog, men hur gamla är träden egentligen? Jag har aldrig fått grepp om vid vilken ålder träden anses som överåriga.

Jag antar att skogen betraktas som överårig när det inte är ekonomiskt lönsamt att den får stå kvar, men det finns ju olika sätt att räkna. Avkastning på kapital, respektive maximering av kassaflödet, t.ex.

Vilken är den maximala avverkningsåldern enligt praxis? Jag förstår att det skiljer sig beroende på trädslag och geografiskt läge, men jag skulle gärna få exempel från så många kategorier som möjligt.

Om en nu vill låta träden stå längre, hur gamla kan de få bli innan det är ekonomiskt oförsvarbart?

Det kan ju t.ex. vara så att en vill låta träden växa till grova specialsortiment. Vilken maximal storlek vill industrin ha på träden?

Vid vilken ålder slutar träden växa bra, och kanske t.o.m. börjar försämras på olika sätt?

Det kanske är lämpligare att tala om en viss storlek hos träden, än en viss ålder. Vad anser ni om detta?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242702 Det handlar ju inte bara om avancerade ekonomiska kalkyleringar. Jag tycker en skog är överårig när den stannar i växten och fler och fler träd torkar och faller omkull.

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

Camwood  
#242708 Jag tycker att du svarar bra i din frågeställning! Men jag vill bidra med min egen syn pågammal skog .Jag har en avdelning gammal skog som ger mej ångest :sad: det är gran i norrsluttning som av olika orsaker inte blivit avverkat tidigare. Två skogsbolag har tittat på den men ja har inte fått något bra ekonomiskt morot för att avverka. Åldern är ca120- 130 år i västernorrland och det börjar bli mycket torrträd däremot så är det inte såmycket röta konstigt nog( har provborrat) Jag fällde några praktgranar förra hösten när ja hämtade stormfällningar o dom va 127 år . Jag kommer nog att avverka skälv o såga /hyvla /snickra virket. Fint snickarvirke växer inte på träd :grin: (eller va det tvärtom??) Att träden står kvar som mitt virkesförråd ger mej inte ångest men däremot att det kommer dit någon miljömupp o hittar någon jv,lava eller annat o ja får avverkningsförbud 😡
höst 2013 047.jpg

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

anersimyra  
#242709
Camwood skrev:Jag tycker att du svarar bra i din frågeställning! Men jag vill bidra med min egen syn pågammal skog .Jag har en avdelning gammal skog som ger mej ångest :sad: det är gran i norrsluttning som av olika orsaker inte blivit avverkat tidigare. Två skogsbolag har tittat på den men ja har inte fått något bra ekonomiskt morot för att avverka. Åldern är ca120- 130 år i västernorrland och det börjar bli mycket torrträd däremot så är det inte såmycket röta konstigt nog( har provborrat) Jag fällde några praktgranar förra hösten när ja hämtade stormfällningar o dom va 127 år . Jag kommer nog att avverka skälv o såga /hyvla /snickra virket. Fint snickarvirke växer inte på träd :grin: (eller va det tvärtom??) Att träden står kvar som mitt virkesförråd ger mej inte ångest men däremot att det kommer dit någon miljömupp o hittar någon jv,lava eller annat o ja får avverkningsförbud 😡
höst 2013 047.jpg
Någon LAVA !!! Lär varken du eller någon " miljömupp " återfinna... :lol: :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

machonisti  
#242712
anersimyra skrev:
Camwood skrev:Jag tycker att du svarar bra i din frågeställning! Men jag vill bidra med min egen syn pågammal skog .Jag har en avdelning gammal skog som ger mej ångest :sad: det är gran i norrsluttning som av olika orsaker inte blivit avverkat tidigare. Två skogsbolag har tittat på den men ja har inte fått något bra ekonomiskt morot för att avverka. Åldern är ca120- 130 år i västernorrland och det börjar bli mycket torrträd däremot så är det inte såmycket röta konstigt nog( har provborrat) Jag fällde några praktgranar förra hösten när ja hämtade stormfällningar o dom va 127 år . Jag kommer nog att avverka skälv o såga /hyvla /snickra virket. Fint snickarvirke växer inte på träd :grin: (eller va det tvärtom??) Att träden står kvar som mitt virkesförråd ger mej inte ångest men däremot att det kommer dit någon miljömupp o hittar någon jv,lava eller annat o ja får avverkningsförbud 😡
höst 2013 047.jpg
Någon LAVA !!! Lär varken du eller någon " miljömupp " återfinna... :lol: :lol: :lol: :lol:

Om man inte provborrar väldigt djupt... :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

Camwood  
#242718 Jo tyvärr så är det ja tror en miljömupp(skoglig utbildad med inrikting på att hitta ganska vanliga växter, insekter mm somblir till grund för en igenom staten) ska hitta lava!!

Avatar Fallback

Re: När blir träd överåriga?

axwell  
#242726
machonisti skrev:Om man inte provborrar väldigt djupt... :lol: :lol: :lol:


Bevare oss för dessa muppgeologer !

Avatar Fallback

Re: När blir träd överåriga?

Mackampackam  
#242735 Tack för svar!

Det jag är ute efter är alltså rediga siffror på faktisk ålder. Camwoods svar är bra då det också ger sammanhang och förutsättningar. 130 år, gran, västernorrland. Anledning: att det börjar bli torrträd.

Välkomna ni alla som vill fylla på med kunskap!

Även om jag själv svarar till viss del på min fråga så känns det som att jag vet väldigt lite egentligen. Jag har ingen egen skog (än), men jag har läst en del och hängt på Skogsforum ett par år. Men när det gäller överårighet har jag bara hittat principer, inget konkret. Det verkar som att "alla" avverkar så snart träden är "mogna". Och då tycker tydligen de som skriver skogslitteratur att det inte är intressant att skriva mer om gamla träd.

Jag tänker att på egen skog så kan det finnas anledningar att spara träd längre. Dels som virkesförråd. Dels för att få grövre sortiment. Och också för att t.ex. möjliggöra för lavar, svampar, m.m. att sprida sig mellan olika bestånd.

Sen när en är ute efter att köpa skog, som jag är, så finner en fastigheter som har skötts på varierande sätt. Ibland bjuds det ut något dödsbo där det inte har avverkats på länge. Även där är det intressant att veta mer om gammal (överårig) skog för att kunna värdera den rätt.

Jag efterlyser konkretiseringar. Alltså faktiska åldrar och mått som fyller i luckorna i min kunskap. Det saknas i litteraturen. I alla fall har jag inte hittat mycket.

   TS
Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

machonisti  
#242737 Inte vill åtminstone jag använda frodvuxet virke till eget bruk. Hugger egna sågstockar från ett område med 120 - 150 årig gran åt mig själv. Granarna är klena och korta men virket är så tätt och hårt. Det gäller att vara alert för att fyrtummarn inte skall vika sig.

Avatar Fallback

Re: När blir träd överåriga?

Blivande snickare  
#242740 Finns nog ingen specifik ålder när träden blir "överåriga". Gick i ett gammalt granbestånd där en avverkad stam hade börjat växa i runt 1860 talet. Mycket lite röta i mitten å stammen var över fyra kubik 8)
Egentligen med dagens normer så var den ju överårig men mådde bra med fin tillväxt varje år. Blev nog minst tre svarvstockar innan det blev vanlig stock 8)
Har en liten granskog hemma som är bara ca 40-50 år å i betydligt sämre skick då vissa stammar angripits av röta. Är det överårigt?

I finland så är vi ganska dåliga på att ta övergrov tall till vara industriellt. Åtminstone i södra delarna. Här blir tallarna massa ändå tills man kommer till största tillåtna diameter för sågstock så då kan man ju säga att tallen är överårig så fort rotstocken blivit för grov för att bli timmer.

Björken däremot har ingen max diameter för stock till faner tillverkning. Åtminstone inte vad jag vet. Så då kan man ju den å växa så länge den inte angrips av för mycket röta. Tillåts till ett visst vill jag minnas.

Ädelträd kan ju inte kallas överåriga innan dom blivit allt för rötskadade. Är det för grovt för industri (kan det ens bli det, t.ex ek :???: ) så blir det fin fint snickeri virke! :grin:

Avatar Fallback

Re: När blir träd överåriga?

jannee  
#242753 När rötan växer mer än trädet växer = när trädet totalt sett minskar i värde.
Alltså samma som med människor = när vi kostar mer än vad vi betalar in i skatt då är vi också överåriga, om jag sen är 50 eller 80 spelar mindre roll.

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242760 Intressant tråd med många bra inlägg :)

Jag tycker hellre man ska tala om överårig skog eller överårigt bestånd. För mig är ett skogsbestånd överårigt då den stående friska växande virkesvolymen inte längre ökar. I den ekvationen ingår parametrarana tillväxt samt döda träd pga ålder och sjukdom.

Min virkesköpare skriver att "Timmerstockar grövre än 60 cm och massaved
grövre än 70 cm vrakas" det innebär att jag inte bör låta träden växa till sig mer än så. Hur snabbt detta går beror ju på boniteten. På magra marker växer träden sakta. Vid en exkursion som Umeå Universitet anordnade så visades en 800-årig tall utanför Vindeln i Västerbotten och den hade inte blivit övergrov på den tiden. Tror tallen fortfarande står kvar så nu torde den vara 820 år då!

I produktionsskog så bör väl inte granen hållas längre än 100-125 år medan tallen kan hållas betydligt längre än så. Ett bestånd som jag lät avverka förra hösten, SI T20, hade många tallar som var över 200 år och de var alla friska och fina.

Tall behöver man alltså inte ha någon brådska att slutavverka. Om det är ett fint bestånd med hög kvalitte så ska man invänta en prisuppgång, vilket alltid kommer förr eller senare, och för tallen gör det inget om det tar 20 år till.

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

halvproffs  
#242764 Avverkade ett bestånd granar, G24, 125år gamla för 10-15 år sedan och jag tror att nästan 100% var ruttna. Inga traktorer hade någonsin kört där heller. Gamla tallar ca 125 år har jag huggit och endast 2st har varit ruttna. Björken kommer aldrig upp i den åldern.

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#242780
halvproffs skrev:Avverkade ett bestånd granar, G24, 125år gamla för 10-15 år sedan och jag tror att nästan 100% var ruttna. Inga traktorer hade någonsin kört där heller. Gamla tallar ca 125 år har jag huggit och endast 2st har varit ruttna. Björken kommer aldrig upp i den åldern.

Ruttna skriver du, menar du att det fanns rotröta i träden? det är ganska vanligt på normala och bättre boniteter. Vanligen blir den första korta stocken massaved då men nästa blir timmer. Såg i somras då jag röjde en G24 att det fanns röta trots att beståndet är ungt, bara 15 år. Tror inte man kan göra något åt det, bara att acceptera.

Om man misstänker röta kan man ju välja att slutavverka granbestånd vid lägsta tillåtna ålder vilket är betydligt lägre än vad som diskuterats i denna tråd, kan vara ner mot 60 år efter södra norrlandskusten.

Användarvisningsbild

Re: När blir träd överåriga?

halvproffs  
#242791 Rötan gick ibland 5-7 meter upp i stammen. Ett område som det inte finns väg till utan man måste köra det över en sjöis vilket inte känns så säkert så det är väl därför området har blivit "kvar". Måste väl ingå i överårigt träd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).