Stihl annons 3

2 användare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 2 gäster

Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Postat i kategori Avverkning (slutavverkning)

Re: Naturkultur eller traditionellt trakthyggesbruk?

Inläggav nisse » sön 06 nov 2011, 21:21

Ett ogallrat bestånd ger förstås högre netto i slutavverkning pga volymen. Gallring kan bara försvaras ekonomiskt genom den ränta som tidig avkastning ger. Ju högre ränta, dessto lönsammare att gallra. Det är min tolkning.

/Nisse

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.

Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!

nisse
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1793
Har gillat: 9 ggr
Har gillats: 14 ggr

Inläggav granqvist » sön 13 nov 2011, 21:58

nisse skrev:Ett ogallrat bestånd ger förstås högre netto i slutavverkning pga volymen. Gallring kan bara försvaras ekonomiskt genom den ränta som tidig avkastning ger. Ju högre ränta, dessto lönsammare att gallra. Det är min tolkning.

/Nisse

Ögnade igenom bilagan. Det som inte förtäljs är vad drivningskosnaderna varit. Har man också omvandlat drivningskostnaden från nutiden, eller räknat med netto då ingreppen gjordes?

Påverkar medelstammen drivningskostnaden på samma sätt nu som för 20-30 år sen?

Prisförhållandet mellan olika sortiment påverkar väl också beståndets avkastning?

Och angående tidigare inlägg angående kontinuitetsbruk så skulle jag vilja se en kurva som visar självföryngringsgraden kontra kvarvarande beståndsvolym efter ingrepp. Alltså hur bra med plantor det uppstått efter huggningen.

På vissa marker misstänker jag man måste hugga väldigt glest om det ska komma in naturligt plantuppslag.
Rottne Blondin 750 RD, Terri 1000D -81 + transport-trailer, Hva 346 XP, Hva 339 XP New edition, Jonsered RS44
granqvist
Seniorhuggare

Känner mig just nu: -
Skogsinlägg: 127
Skogsbilder: 26
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 1 ggr

Inläggav nisse » mån 14 nov 2011, 11:12

Bilagan är saxad ur skogsskötselseriens skrift om gallring. Den är intressant om man vill veta mera om gallring.
I naturkultur ingår att man planterar större luckor. Efter varje ingrepp skall man alltså springa över området och bedöma var det behöver planteras.

Allmänt så verkar det krävas extremt hög skoglig kompetens för att tillämpa naturkultur.

/Nisse
nisse
Huggarmästare

Inläggav Uvskogen » mån 14 nov 2011, 12:38

Fast just det där med att plantera i luckor, kan inte det vara en bra idé? Jag har förstås sådana, som jag inte gjort själv. Visst är det vackert med solbelysta områden när man är där men bättre vore väl om där växte något. som nu när jag gallrat sent, träden är runt 65, så är det väl en 20-30 år kvar till slutavverkning. På den tiden kan jag ju få upp ordentliga bränsleträd om inte annat. Eller?
Artic Cat 550LTD (band), XYZ 310 kranvagn (uppgraderad med drivning),Husqvarna 343F, 350 och 550 XPG TB, Sthil MS200, Faxe tvärs&längs&iväg
Användarvisningsbild
Uvskogen
Huggarmästare

Känner mig just nu:
Skogsinlägg: 1962
Skogsbilder: 1
Har gillat: 34 ggr
Har gillats: 119 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (345)

Inläggav MNskog » mån 14 nov 2011, 13:18

nisse skrev:Bilagan är saxad ur skogsskötselseriens skrift om gallring. Den är intressant om man vill veta mera om gallring.
I naturkultur ingår att man planterar större luckor. Efter varje ingrepp skall man alltså springa över området och bedöma var det behöver planteras.

Allmänt så verkar det krävas extremt hög skoglig kompetens för att tillämpa naturkultur.

/Nisse

Högre kompetens eller mer tid att besöka beståndet för att se hur det utvecklar sig och dra lärdom av vilken huggningsstyrka som krävs innan självföryngringen kommer på sin egen mark.
Det kan vara otroligt intressant och givande att vandra genom bestånden åtminstone en gång per år.
Däremot trakthyggesbrukets standard formulär för skogsskötsel är inte lika givande för en intresserad skogsägare :
Hyggesrensa. Markbered rejält(om det inte räcker skyddsdika, plantera gran i södra Sverige eller tall och contorta i norra Sverige.
Glöm bort i ca 10år sen röjning så hårt som möjligt för det ska räcka med en gång.
Glöm bort igen i 20-30år sen gallring och därefter gödsling. Gallringarna och gödslingarna upprepas några gånger tills beståndet nått lägsta slutavverkningsålder enligt SVL.
Slutavverkning och börja om på nytt.
Man kan ju undra varför det behövs 5 års högskoleutbildning för att utföra detta.
Det måste finnas ett rejält antal understimulerade jägmästare som borde få leva upp och använda sina kunskaper i ett mer diversifierat skogsbruk med olika skogsbrukssätt och skötselmetoder.
Till nytta för alla.
BM 868, MF 265 & Grålle, Häst, Stihl 362, Hva 242xp & 246, Partner R22 & R14.
5 gillar detta
MNskog
Semi-proffs huggare

Känner mig just nu: Arbetsglad
Skogsinlägg: 313
Skogsbilder: 4
Har gillat: 50 ggr
Har gillats: 43 ggr

Inläggav sveakatten » mån 21 nov 2011, 20:12

Har börjat lite smått med att märka på och hugga enligt Naturkultur, hugga går ju bra men hur gör man när man ska köra ut? Är i ett gran bestånd med inslag av gammal tall,granarna är ca 20-30år tallarna ca 80-100år. Försöker hitta luckor att ta ner tallarna i. Men att köra ut 5,5meter 38cm i topp med jordbruks traktorn var inte det lättaste. Hur gör ni som kör med jordbruks traktor, tar ni bottenstocken så lång eller ska man ta den kortare så man slipper krångla?(dom väger en hel del) :sad:
sveakatten
Semi-proffs huggare

Skogsinlägg: 262
Har gillat: 10 ggr
Har gillats: 7 ggr

Inläggav sveakatten » lör 07 jan 2012, 15:23

sveakatten
Semi-proffs huggare

Skogsinlägg: 262
Har gillats: 7 ggr

Inläggav Midgård » lör 07 jan 2012, 16:33

sveakatten skrev:Har börjat lite smått med att märka på och hugga enligt Naturkultur, hugga går ju bra men hur gör man när man ska köra ut? Är i ett gran bestånd med inslag av gammal tall,granarna är ca 20-30år tallarna ca 80-100år. Försöker hitta luckor att ta ner tallarna i. Men att köra ut 5,5meter 38cm i topp med jordbruks traktorn var inte det lättaste. Hur gör ni som kör med jordbruks traktor, tar ni bottenstocken så lång eller ska man ta den kortare så man slipper krångla?(dom väger en hel del) :sad:

Tyvärr har det ju blivit så att för att få ut bäst betalning ska stockarna vara upp emot längden 5,5 m. Dock när jag kört riktigt grovt timmer med lilla traktorn (Bustern) och lastat med vajerkran har jag varit tvungen att aptera i kortare längder för att få upp stockarna på boggikärran (traktorns vikt fram som är gränssättande).
Valtra A82 -11 + Ålö Q35, Moheda M91+ K35
BM Buster 400 -66 + Ålö 2000 + Star vajerkran + Hydr.tippkärra 8t, Rottneboggi 6t -66, Logosol M7
Midgård
Semi-proffs huggare

Skogsinlägg: 337
Har gillat: 19 ggr
Har gillats: 34 ggr

Inläggav macke » lör 07 jan 2012, 20:28

Oftast om det nu inte är väldigt bra skog så brukar rotstocken bli kortaremed tanke på avsmalningen.
macke
Seniorhuggare

Skogsinlägg: 161
Har gillat: 4 ggr
Har gillats: 10 ggr

Inläggav Niking » sön 08 jan 2012, 04:25

Om jag förstått det hela, så funkar väl naturkultur bäst på svagare marker. Men det är väl inte fel att pröva, om man nu tror på idén.

Det där med kalkyler är ju väldigt lurigt. Det är ju väldigt lätt att välja just ett räkneexempel som talar för sin sak och försöka extrapolera resultatet till ett betydligt större giltighetsområde.
/Niklas
/Niklas
Användarvisningsbild
Niking
Huggarmästare

Skogsinlägg: 2775
Har gillat: 110 ggr
Har gillats: 96 ggr

Inläggav OAS-forests » sön 08 jan 2012, 05:48

Nja, såsom jag förstått det hela så finns störst potential att få det att fungera på marker med högre bonitet. Gärna högproduktiva marker med bland- eller granskog där man redan har plantuppslag. En konsekvens är dock att pionjärträd som tall missgynnas eftersom marken aldrig kalhuggs.

Vi minns väl alla Harad Holmbergs kamp på Stöttingfjället utanför Lycksele. Han kämpade för att få bruka sin mark enligt denna metod men skogsstyrelsen satte sig emot detta pga den låga boniteten på växtplatsen. Se länk; http://www.skogssallskapet.se/skogsvard ... 2/sv06.php
OAS-forests
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1439
Skogsbilder: 2
Har gillat: 32 ggr
Har gillats: 66 ggr

Inläggav Jasi » sön 08 jan 2012, 09:23

Jag är av samma uppfattning som OAS-forests. Jag har områden med låg bonitet med restskog där de plockhuggit tallskog där är nu endast klen gran kvar. Så på mina marker fungerar inte naturkultur.
Skogsmark skall producera maximalt
Jasi
Huggarmästare

Skogsinlägg: 769
Har gillats: 12 ggr

Inläggav Bertilsson » sön 08 jan 2012, 10:01

Naturkultur kräver kunskap som så många uttryckt. Bonitet är säkert betydelsefullt. Eftersom gran är lättast att arbeta med i flera skikt behövs granboniteten för den typ av önskad skötsel.
Notera att det är föreslaget att ibland göra luckor så stora att plantering är nödvändig. Varför inte då tall om inte älgen äter upp den?
Fördel med träd kvar om än i olika höjd, är att vatten alltid används/förbrukas och temperaturen blir jämnare, speciellt under vår och försommar. Frostrisken minskar.

- Att senarelägga slutavverkning kan vara en fördel. Kan då göras med att gynna ett höjdskick som kan ta över en betydande tillväxtförmåga.
I denna länken nämns en del av detta.
viewtopic.php?f=1&t=1775&st=0&sk=t&sd=a&start=30#p144428
Bertilsson
Huggarmästare

Skogsinlägg: 2755
Har gillat: 58 ggr
Har gillats: 209 ggr

Inläggav Tall » sön 08 jan 2012, 11:22

naturkultur kommer att ta över i framtiden, det är va ja tror!
Naturbruk är framtiden!
Tall
Seniorhuggare

Känner mig just nu: arbetssugen
Skogsinlägg: 187
Har gillat: 11 ggr
Har gillats: 3 ggr

Inläggav nisse » sön 08 jan 2012, 11:56

Ingen som ser en risk i att köra in maskiner i beståndet var ca 15:e år? Duger ju inte med små gallringsmaskiner då det är en del grovt som skall ut.

/Nisse
nisse
Huggarmästare

FöregåendeNästa

Återgå till Avverkning (slutavverkning)