Avverkning (slutavverkning)

sälja timmer?

7 inlägg 10943 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sälja timmer?

smygern  
#208132 Hej! är det någon som vet något om att sälja timmer/massa ved? är så att jag har en nära bekant som jag ska ta ner en del skog åt, och eftersom jag själv inte har någon skogsfastighet, hur funkar det med moms och skatt för mig då om jag ska sälja?

tackar för svar..



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: sälja timmer?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208182 Du kan sälja leveransviske ändå. Du skall inte redovisa momsen om summan understiger 30 000 kr och har inte heller rätt att göra avdrag för dina omkostnader. Det verkar det som att man har rätt till ett generellt avdrag, tidigare var det 4000 kr. Det ifinns en speciell blankett för detta, k3, som du ska bilägga in inkomstdeklaration.

Avatar Fallback

Re: sälja timmer?

axwell  
#208191 Kan inte bidra med några detaljanvisningar, reglerna för redovisning av momsen ändras ju för det här inkomståret.

Har inte satt mig in i om det är mer än tidpunkten och betalningssättet som blir annorlunda, någon som vet?

Användarvisningsbild

Re: sälja timmer?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208192 ..glömde att skriva att det blir 30% skatt på beloppet eftersom det räknas som inkomst av kapital.

Avatar Fallback

Re: sälja timmer?

smygern  
#208254 så, även om man bara skulle tjäna ca 15000:- (en lastbil med släp) så betalar man den vanliga skatten??

   TS
Användarvisningsbild

Re: sälja timmer?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#208302 En vän till mig gjorde en hugging på en tomt som skulle bebyggas. Det blev en trave timmer och två travar barrmassa. Betalningen var ca 12000 kr + moms = 15000 kr.
Har för mig att han drog av 4000 kr, alltså 15000 - 4000 = 11000 kr som det sedan blev 30% skatt på, alltså skatt 3300 kr. Skatten kan du betala in in förskott eller vänta på att få restskatt. För att undgå att få skattetillägg är det viktigaste att komma ihåg att ta upp det i deklarationen, använd blankett k3 samt sätt upp inkomsten under kapital (tror det är ruta 51) på den privata inkomsdeklarationen.

Avatar Fallback

Re: sälja timmer?

smygern  
#208483 tack för bra svar! :-)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).