Avverkning (slutavverkning)

2 skift på 3 man

4 inlägg 4094 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

2 skift på 3 man

neslund  
#204511 Har en fråga angående skift. Är fortfarande lite grön eftersom jag fortfarande går yh utbildningen. Kring mina hemtrakter finns ett bolags lag som kör tre man på tvåskift. 2st på skördare och 1st på skotare. Finns det någon baktanke med att vara tre? eller beror det oftast på att man inte lyckats fylla ut med en fjärde person och väntar tills den rätta kommer och man kan hugga på full fart? Tycker det är lite märkligt eftersom skotaren alltid står ett skift. eller blir det lönsammare i slutändan å va tre.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: 2 skift på 3 man

T Landström  
#204513 Helt novis på detta...

Kan det ha något med arbetsrotation att göra?

Avatar Fallback

Re: 2 skift på 3 man

ollonet  
#204514 Jag kör en gallringsgrupp på 3 man. Flyttar En gubbe till den maskin där detär mest behov. Maskinerna följs åt med bra flyt, samt man får jobba dagtid ibland. Slipper få tusen kubik liggandes i skogen när det e långt o köra. Har aldrig skotaren på samma väg som skördaren. I o med att allt går med bra flyt hugger vi bra med virke utan den fjärde gubben. Om nån e sjuk kan vi köra både skördade o skotare.

Avatar Fallback

Re: 2 skift på 3 man

Tosca  
#204516 I klena gallringar brukar två man i skördaren ha lagom göra att hålla en i skotaren med jobb.
På slutavverkningar råder det motsatta förhållandet, och iaf vissa maskinägare ser ett mervärde med att skördaren inte tokkörs i slutavverkningen utan tycker den håller bättre när en person i taget kör den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).