Avverkning (slutavverkning)

Olovlig avverkning

152 inlägg 77933 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Olovlig avverkning

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204305 Ni skall kanske fundera lite på varför kusinen bett om huggning.
Är det bara för att få in pengar? Eller är han ett offer för en inköpare som sett er kusin som ett lätt offer att övertala till att sälja virke billigt.

Om det enbart är för att kusinen ville ha in pengar anser jag att han är precis lika stor bov som bolaget och skall ta sitt ansvar mot er, hur får ni bestämma själva. (jag skulle föreslå att han får avstå en del av sin del av pengarna som kommer att rulla in.)

Om bolaget lurat och manipulerat er kusin till att sälja så skall dom klämmas åt ännu mer!

Om ni har skogsbruksplan på gården kan ni ju få en uppfattning på om bolagets siffror på avverkad volym kan stämma.

Eftersom om bolaget felat med att inte ta underskrifter från er ägare så skulle jag försöka kräva en hel del.

Först och främst skall dom fixa till körskador, skador på skogsväg mm.
Avverkningskostnaden skall dom bjuda på eller i alla fall halvera.
Dom skall stå för planering, med överlevandegaranti på plantorna, alltså, har mycket dött efter ett par år skall dom bekosta stödplantering.

Och prissättningen på virket skall vara "generös", då ni troligen hade väntat på bättre priser om ni skulle avverka.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204308 Känns som vi halkat av tråden men var ni bor spelar ingen roll.
Om ni gift er utan äktenskapsförord eller att fastigheten är inskriven som enskild egendom skall den ingå i bodelningen.
Syftet med denna lag är ju att trygga den part som historiskt flyttat från trygghet hemma till giftermål oftast hos mannen.

Det är väldigt vanligt att det slarvas med detta.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204312

Från Äktenskapsbalken 7 kap

5 § En make får inte utan den andra makens samtycke

1. avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad,


Lagen syftar till att trygga den gemensamma bostaden, därför gäller den bara den gemensamma bostaden. Var man bor spelar därför roll.

Var och en äger sitt inom äktenskapet, men när man gör en bodelning tas allt med, så att det är med i bodelning innebär inte per automatik att det är den andre maken/makans.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204316 Gör inga försök med att pressa ut pengar ur detta.
Vänd dig till LRF i Västerås, Fredrika Hovberg är jurist som vet vad hon sysslar med.
Stämning, både kusin och bolaget och låt hela historien ha sin juridiska gång.

Där efter kan det handla om skadestånd.

Men kusinen, har han kronofogden efter sig, eller vad händer om han har det !
Lite efterforskningar kanske behövs att serva juristen med.

Men stämning är enda alternativet, så du kan stå i rätten oantastad.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204321 En advokat tänker bara i pengar och en stämning är just bara att ställa krav på x antal pengar i kompensation. Men nivån och turerna runt om det är bäst att en jurist får sköta.

Om man polisanmäler det hela så kommer saken i annat läge. Då kan skuldfrågan avgöras i allmän domstol.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204327 Om jag polisanmäler och det kommer till domstol. Vad händer där?

   TS
Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204329 Det blir spännande att se! Din kusin kanske blir dömd för "olovligt förfogande" eller nåt. Bolaget kommer definitivt att åka dit. De har tillgång till fastighetsregistret och kan absolut inte åberopa att de handlat i god tro. Deras argument att " vi tog för givet att kusinen företrädde samtliga delägare därför att han är man" kommer inte att beaktas särskilt mycket. :lol:

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204348
Mangan skrev:

Från Äktenskapsbalken 7 kap

5 § En make får inte utan den andra makens samtycke

1. avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som utgör makarnas gemensamma bostad,


Lagen syftar till att trygga den gemensamma bostaden, därför gäller den bara den gemensamma bostaden. Var man bor spelar därför roll.

Var och en äger sitt inom äktenskapet, men när man gör en bodelning tas allt med, så att det är med i bodelning innebär inte per automatik att det är den andre maken/makans.


Läs lite längre
3. avhända sig eller pantsätta makarnas gemensamma bohag. Första stycket gäller inte bostad eller bohag som är den ena makens enskilda egendom enligt 2 § första stycket 2--4. En make får inte heller utan den andra makens samtycke avhända sig, låta inteckna, hyra ut eller på annat sätt med nyttjanderätt upplåta fast egendom som inte utgör makarnas gemensamma bostad, om egendomen är giftorättsgods. Detta gäller dock ej, om mål om äktenskapsskillnad pågår och maken har förvärvat egendomen efter det att talan om äktenskapsskillnad väcktes.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204360 Ja, där står det ju tydligt! Du verkar ha rätt, och jag fel. Hmm, innebär att jakträttsavtalet är ogiltigt? Likaså LRK-försäljningen jag gjorde tidigare...
Senast redigerad av Mangan mån 14 jan 2013, 08:41, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204362 Ja här är inköparna noga med att make/ maka ska skriva på och det finns en särskild kontraktsrad för det. Det har sina fördelar att vara ogift...

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

surjämten  
#204396 När man räknat till tio och det gått ett dygn, tror jag precis som "Famag", att man behöver juridisk hjälp av skoglig expertis för att lösa dylika problem. Här är ju så tydliga fel gjorda så det borde vara enkelt för tingsrätt/hovrätt att ställa skyldig till svars.
Att få lämna över till proffs innebär ju även att man minskar sin egen oro och stress.
Kom att tänka på programmet fuskbyggarna i TV4 där de som drabbats av skojare ibland blev sjuka.
Lycka till !!

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mashun02  
#204398 Håller med anlita proffs.

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#204409 Hoppas vi får veta fortsättingen här, så vi alla kan lära!

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

mooos73  
#204416
Skogsmylla skrev:Visst är ni spända på att få veta vilket bolag det är:)!
Jag känner mig stärkt av era kommentarer! Om skogsbolaget inte går med på mina villkor så kommer jag att publisera katastrofen i alla tidningar, forum och kanske även uppdrag granskning. Har ni fler förslag?

Vilken del av landet pratar vi om?

Avatar Fallback

Re: Olovlig avverkning

Skogsmylla  
#204418 Nu behöver jag alla kloka förslag på hur ett kontrakt ska se ut. Visst ska allt vara specat så att även en som inte är proffs förstår?! Ge mig tips o råd! Jag tänkte ta ett möte själv och se om de vill göra upp med mig utan att dra det till domstol.
Visst kan man bli sjuk av detta! Håller på få härdsmälta i knoppen.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).