Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71689 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Tosca  
#200098
Mangan skrev:Okej, då kanske du förstå varför inte så många skogsägare gör på det viset, om kostnaden går upp.

Jag önskar någon vore lika snäll och alltid gav mig skälig ersättning för min skog.

Jag tycker det känns rimligt att betala lite mer till en duktigt entreprenör.
Om bara vrakandelen blir lite lägre för att apteringen och sorteringen är bättre har man ju igen den kostnaden flera gånger om.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200105 Dålig aptering behöver ju inte betyda vrak.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Naders  
#200136 Verkar som en väldigt svår ekvation att få ihop.....

Skogsbolagen vill tjäna pengar.
Entreprenören vill tjäna pengar.
Skogsägaren vill tjäna pengar.

Och sen få två av dessa aktörer att komma överens i en diskussion torde ses som omöjligt!

Man kanske ska sälja ett avverkningsuppdrag och få ett bra pris.
Vill man sen ha ett bra arbete utfört betala lite extra till entreprenören så att denne kan lugna ner sig lite och slippa stressa för att i slutändan få en krona över.

Hur man än ser det så måste kvalitet få kosta :roll:

Hoppas jag inte stoppar ut hakan för långt nu :wink:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

dwurg  
#200153 Låter ju rubbat att man ska betala extra för att få ett bra utfört arbete, Är ju som att lämna in bilen på verkstan för att dom ska byta kamrem xxxx kr. Och sen får man lägga till en tusenlapp till för att man ska vara säker på att dom ska kugga den rätt ...

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

bodaedet  
#200154 Ja rubbat och rubbat tar du den billigaste verkstaden, så kanske inte jobbet blir lika bra utfört som om du skulle betala mer. Samma sak i skogen, har entreprenören dåligt betalt så måste han stressa mer med ett sämre resultat som följd. Tror du att du får samma kvalitet på biltemas verktyg som dyrare konkurenter....

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Tosca  
#200155
dwurg skrev:Låter ju rubbat att man ska betala extra för att få ett bra utfört arbete, Är ju som att lämna in bilen på verkstan för att dom ska byta kamrem xxxx kr. Och sen får man lägga till en tusenlapp till för att man ska vara säker på att dom ska kugga den rätt ...

Iaf min tanke är inte att betala extra, utan att betala ett rimligt pris så att den som utför tjänsten inte känner sig tvungen att fuska och köra genvägar för att få ekonomin att gå ihop.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200161
bodaedet skrev:Ja rubbat och rubbat tar du den billigaste verkstaden, så kanske inte jobbet blir lika bra utfört som om du skulle betala mer. Samma sak i skogen, har entreprenören dåligt betalt så måste han stressa mer med ett sämre resultat som följd. Tror du att du får samma kvalitet på biltemas verktyg som dyrare konkurenter....


Konstigt tänk att man ska fuska bara för man tar för lite betalt.
Om jag anlitar en rörmokare för 350kr tim istället för 400kr så vill jag ju inte att rören läcker bara för att han har sämre betalt!

Visserligen en skillnad men ändå :roll:
Senast redigerad av Flisaren fre 21 dec 2012, 20:29, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200162 Hederlighet går inte att köpa för pengar... ;)

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200164
Mangan skrev:Hederlighet går inte att köpa för pengar... ;)


Sant så sant :wink:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#200167
Flisaren skrev:
bodaedet skrev:Ja rubbat och rubbat tar du den billigaste verkstaden, så kanske inte jobbet blir lika bra utfört som om du skulle betala mer. Samma sak i skogen, har entreprenören dåligt betalt så måste han stressa mer med ett sämre resultat som följd. Tror du att du får samma kvalitet på biltemas verktyg som dyrare konkurenter....


Konstigt tänk att man ska fuska bara för man tar för lite betalt.
Om jag anlitar en rörmokare för 350kr tim istället för 400kr så vill jag ju inte att rören läcker bara för att han har sämre betalt!

Visserligen en skillnad men ändå :roll:


Det är förhoppningsvis inte särskilt vanligt att någon medvetet tänker att de ska fuska,
men ju mindre betalt man har ju mindre tid få arbetet ta och alltså ökar ju risken automatiskt att något blir fel eller missat bara pga att tempot blir högre.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200169 Jag tror inte heller att nån vill fuska medvetet, enstaka finns säkert men det är människans natur kanske?
Byggbranschen borde vara en förebild när det gäller att ta betalt, känner ingen som gnäller att dom tjänar för lite pengar, bara att kolla storleken på magen :lol:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200184
Tosca skrev:Iaf min tanke är inte att betala extra, utan att betala ett rimligt pris så att den som utför tjänsten inte känner sig tvungen att fuska och köra genvägar för att få ekonomin att gå ihop.


Betalar du per timme eller per kubik?

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Tosca  
#200190 Det var så mycket undermål på senaste avverkningen som gjorde att mycket timmer hamnade i fel längdmodul, så vi har börja hugga själva istället.
Betalningen då var per kubik.
Jag hittade dessutom pålar som det skulle tagits av en stock i roten som inte heller hade gjorts.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

LME  
#200201 Vore väl ett ypperligt tillfälle för alla som är intresserade av körning att höra av sig till närmaste Södra kontor.

i gallring ligger avverkningspriserna på 0.05 på 260 stadigt neråt till 170 på 0.10
och med flerträdshantering så ska Södra ha det mesta av den vinsten.

så lägst bud vinner.

för övrig så
t.ex vrak över 2% på timmer är du ersättningsskyldig till. (dvs,ju mer massaved desto bättre)
spårbildning är du också ersättningsskyldig till.
med andra ord,ALLT du inte gör till punkt och pricka är du ersättningsskyldig till.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

mb-man  
#200228
Mangan skrev:
Johan$$on skrev:
Mangan skrev:Låt mig säga såhär. Virkespriserna har gått ner mer än priserna till entreprenörerna.


Sant men skillnaden är att virkespriserna har varit rekordhöga tillskillnad från priserna till entrepenörerna.


Om du tittar realt (efter inflation) så ser du att priserna har varit konstant dalande de senaste 40-50 åren. De där "rekordpriserna" var yttersta kortvariga och kompenserade inte ens för Gudrun. Fortsätter inte drivningskostnaden att sjunka, så kommer volymerna gå ned. Se bara på Norge, där runt en tredjedel av tillväxten är lönt att avverka, eftersom drivingskostnaden är så hög.

Finns det få entreprenörer och mycket jobb går priset upp. Finns det många entreprenörer och lite jobb går priset ner. Det första gällde tex under Gudrun, det andra nu.


Du bara för att virkespriserna går ner blir inte löner, reservdelar, diesel m.m. billigare för entreprenören.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).