Avverkning (slutavverkning)

Julklapp från Södra Skogsägarna

145 inlägg 71599 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Smålandshuggarn  
#200039 Så nu kan du behålla gården ett tag te. God Jul o hälsa barnen :-bd

Sorry tebaka te Södra!

Må dom drabbas av nåt som inte sjukvården finner bot på =)) =)) =)) HAHA ska satsa på komik tror ja

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200041
Flisaren skrev:Känns som Södra diskussionen kom av sig!


Det var ingen diskussion, det var den samlade entreprenörskåren som gnällde sin vanliga visa. Självömkan tror jag någon kallade det.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

loppan  
#200043 Detta är för mig som grävmaskinsentrepenör ett mysterium? Varför blanda in ett sniket
skogsbolag i sin gallring/slutavverkning?

Ring lämplig virkesköpare och fråga om dom vill ha leveransvirke?
Om svar ja be dom skicka prislista och apteringsanvisning.
Ring den lokala entrepenören och be den köra posten till lämplig ersättning.

Detta funkar utmärkt och man har allt under egen kontroll.

Ni får ju räkna med att virkesköparen vid förslag om detta upplägg först låter som en katt
man trampat på svansen men vill de ha ert virke så....

Det är skogsägarens ansvar att det finns bra entrepenörer.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

wigge  
#200045 Billigaste virket för en virkesköpare är just Leveransvirke..

Håller med dej loppan fullständigt, så får man ju de som man vill.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Skogsmange  
#200047
loppan skrev:Detta är för mig som grävmaskinsentrepenör ett mysterium? Varför blanda in ett sniket
skogsbolag i sin gallring/slutavverkning?

Ring lämplig virkesköpare och fråga om dom vill ha leveransvirke?
Om svar ja be dom skicka prislista och apteringsanvisning.
Ring den lokala entrepenören och be den köra posten till lämplig ersättning.

Detta funkar utmärkt och man har allt under egen kontroll.

Ni får ju räkna med att virkesköparen vid förslag om detta upplägg först låter som en katt
man trampat på svansen men vill de ha ert virke så....

Det är skogsägarens ansvar att det finns bra entrepenörer.

Det funkar väl ofta likadant i grävbranschen? Många kör ju åt lastbilscentraler och liknande.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

kallemek  
#200049
Flisaren skrev:Du är nästan lika rolig som Özz Nujen :mrgreen:


:lol: Det där var riktigt elakt! Tänk på att tomten läser alla inlägg. Ät fler pepparkakor!

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Kse  
#200051
Mangan skrev:
Flisaren skrev:Känns som Södra diskussionen kom av sig!


Det var ingen diskussion, det var den samlade entreprenörskåren som gnällde sin vanliga visa. Självömkan tror jag någon kallade det.

Och sen fick några förståsigpåare berätta för oss hur det egentligen ligger till.
Vi är en bunt idioter som inte har förstånd nog att sätta oss själva i konkurs medans tid är.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

loppan  
#200052 Jag är svårt allergisk mot centraler,de är enbart procentare som tar 10% utan att lyfta ett finger.
Likadant funkar skogsbolagen.
Dom vill bara att någon annan ska jobba ihop pengarna åt dom så att dom kan sitta på sitt fina kontor.
Allt snack från skogsbolag om att de värdesätter entrepenörer ser jag som kvalificerat skitsnack.
Det är så här verkligheten ser ut,någon annan ska helst arbeta ihop din lön.
Senast redigerad av loppan tor 20 dec 2012, 23:21, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200053 Leveransvirke betalas normalt sämre än AU. Tillkommer organisation, planering och uppföljning som tar tid, tid som man kunde ägna åt skogsvård istället. Så den tiden är inte gratis. Men har man tid, och ett bra kontaktnät så kanske.

Sen vete tusan om man får samma låga pris av den lokale entreprenören som Södra kan förhandla sig till.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200056
Kse skrev:
Mangan skrev:
Flisaren skrev:Känns som Södra diskussionen kom av sig!


Det var ingen diskussion, det var den samlade entreprenörskåren som gnällde sin vanliga visa. Självömkan tror jag någon kallade det.

Och sen fick några förståsigpåare berätta för oss hur det egentligen ligger till.
Vi är en bunt idioter som inte har förstånd nog att sätta oss själva i konkurs medans tid är.


I likvidation. Tja, det är en hård värld. Men jag tror ännu ingen har önskat sjukdom på någon entreprenör, har du sett det? Så skruva ner indignationen, tack.

Edit Finns det inte ett entreprenörsnätverk där ni kan gnälla helt i fred utan mothugg`?
Senast redigerad av Mangan tor 20 dec 2012, 23:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

loppan  
#200057
Mangan skrev:
Sen vete tusan om man får samma låga pris av den lokale entreprenören som Södra kan förhandla sig till.


Nej självklart inte den svältersättning Södra tex erbjuder,Jag ger skälig ersättning.

Att man får sämre betalt för leveransvirke är ju bara ett sätt för skogsbolagen att
upprätthålla detta statarsystem.
Skogsägaren sitter just nu i en guldsits då bolagen ber på sina bara knän om ert virke.
Jag vet att man han få bättre betalt för leveransvirke än vid avverkningsuppdrag,det är bara en förhandlingssak.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200061 Okej, då kanske du förstå varför inte så många skogsägare gör på det viset, om kostnaden går upp.

Jag önskar någon vore lika snäll och alltid gav mig skälig ersättning för min skog.

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Johan$$on  
#200065
Kse skrev:
Mangan skrev:
Flisaren skrev:Känns som Södra diskussionen kom av sig!


Det var ingen diskussion, det var den samlade entreprenörskåren som gnällde sin vanliga visa. Självömkan tror jag någon kallade det.

Och sen fick några förståsigpåare berätta för oss hur det egentligen ligger till.
Vi är en bunt idioter som inte har förstånd nog att sätta oss själva i konkurs medans tid är.


Ifall du inte tycker att du får tillräckligt betalt: ja.

Om man först gnäller på hur dåligt betalt man får för att sedan böja sig framåt och acceptera lika lite eller ännu mindre betalt och fortsätta klaga, då är man definitivt en idiot som borde lägga ner istället för att fortsätta förstöra för de få företag som försöker bedriva någon form av seriös rörelse.

Problemet i den här branschen är att det snarare är tvärtom, de seriösa som försöker driva lönsamma företag lägger ner eftersom det finns för många som accepterar att arbeta utan att ta ut någon vettig lön.

Användarvisningsbild

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Kse  
#200071
Edit Finns det inte ett entreprenörsnätverk där ni kan gnälla helt i fred utan mothugg`?

Ja visst har vi det, ni får väl diskutera i fred då. :lol:

Avatar Fallback

Re: Julklapp från Södra Skogsägarna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200075
Johan$$on skrev:Problemet i den här branschen är att det snarare är tvärtom, de seriösa som försöker driva lönsamma företag lägger ner eftersom det finns för många som accepterar att arbeta utan att ta ut någon vettig lön.


Det där har jag hört från andra branscher också, jag tror inte det är något unikt för just skogsmaskinentreprenörsbranschen.

Sen i vilken mån det stämmer, eller om det finns seriösa, duktiga och på alla sätt reko leverantörer som tycker det får acceptabel ersättning och klarar av att göra både vinst och ett bra jobb, det är inte gott att veta. Det finns alltid mer bakom de som skriker högst.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).