Avverkning (slutavverkning)

Utfallsmodell timmer-massa?

14 inlägg 12028 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utfallsmodell timmer-massa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14573 Hej!

Är det någon som har en bra modell för att beräkna timmerutfall vid avverkning?

/Nisse



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14575 Det är en intressant fråga du ställer. Jag antar att du redan känner till Cernolds tabeller vilka man kan använda om man känner trädets höjd, längd och form. Dessa tabeller ger dock endast teoretiska utbyten, de säger inget om röta, fel eller timmer som nedklassas av annan anledning.

Timmerutbytet varierar väldigt beroende på typ av huggning (tidig gallring, sen gallring, slutavverkning eller huggning av fröträd). Miin praktiska erfarenhet säger att en normal slutavverkning av gran ligger timmerandelen på 67% enligt mätsedlarna. Gallringar ger lägre timmerandel och huggning av frötall ger höge timmerandel.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14612
OAS-forests skrev:Det är en intressant fråga du ställer. Jag antar att du redan känner till Cernolds tabeller vilka man kan använda om man känner trädets höjd, längd och form. Dessa tabeller ger dock endast teoretiska utbyten, de säger inget om röta, fel eller timmer som nedklassas av annan anledning.

Timmerutbytet varierar väldigt beroende på typ av huggning (tidig gallring, sen gallring, slutavverkning eller huggning av fröträd). Miin praktiska erfarenhet säger att en normal slutavverkning av gran ligger timmerandelen på 67% enligt mätsedlarna. Gallringar ger lägre timmerandel och huggning av frötall ger höge timmerandel.


Det är skillnad på "gurka och morötter",,, som man brukar säga. :wink:

På vilka ståndorter har du kunnat snitta 67% i timmerandel?.
En min tabell så måste formtalet-längd och bhd vara "gott eller tom "mycket gott" för att man ska komma upp i 66-67%.
Sen var det ju det där med tex rötat virke i slutavverkning av gran där stocken fort måste kortas eller tom blir till massaved.

Användarvisningsbild

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

Skogshuggarn  
#14613
nisse skrev:Hej!

Är det någon som har en bra modell för att beräkna timmerutfall vid avverkning?

/Nisse


Ett vältränat "köttöga",,,,, :wink: :lol:

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#14624 Kompletterande information för att förtydliga vad jag menar;
- 67% blev timmerutfall av totala avverkningsvolymen gagnvirke, m3fub.
- normal ståndort för trakten G20-G22
- bestånd som blivit kvalitetsgallrade tidigare
- sedan menade jag "brösthöjdsdiameter" inte längd som jag skrev

Det brukar inte bli många % vrak pga röta på min mark. Jag har förstått att detta varierar mycket i landet, på vissa håll kan rötandelen ligga över 20% har jag hört. Min erfarenhet är dock att den ligger under 5%.

Skogshuggarn, vilken erfarenhet har du från timmer utfallet? För övrigt håller jag med dig, Skogshuggarn, att man kan träna upp känslan för att bedöma hur det ligger till. Då man kliver in i ett bestånd och granskar det okulärt gör man en egen bedömning om de viktiga skogsuppgifterna (m3/ha, höjd, bhd, %-timmer, %-TGL m.m.).

Detta är en anledning varför jag tycker att skogen är så intressant, för varje huggning och avverkning lär man sig lite mer, känns om att ännu en pusselbit faller på plats, det är en riktig utmaning att lära sig mer.

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#14680
OAS-forests skrev:

Skogshuggarn, vilken erfarenhet har du från timmer utfallet? .


Hyfsade rent teoretiskt och kanske något bättre i praktiken.
Tyvärr så är det ingen exakt vetenskap att beräkna timmerutfallet på rotstående skog tills dess det är
hugget och inmätt hos VMF, men visst kan man lära sig att komma hyfsat nära.

Ett bra "övningsobjekt" är att kolla vad som kommer fram på avläggen från grannskiften med likvärdig
ståndortsindex/ålder/trädslagsblandning och framförallt skötsel.

Vem vet,,,, kanske någon annan också gör det?, eller så är jag lite "knäpp",,,,, :roll: :lol:

Avatar Fallback

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

Månstorpan  
#18892
nisse skrev:Hej!

Är det någon som har en bra modell för att beräkna timmerutfall vid avverkning?

/Nisse


varierar ju väldigt mycke... dom slutavv ja kör bruka utfallet hamna på allt mellan 30-75% timmer.. vatt nere på 10 i vissa å sen rekordet ligger på 93% timmer, de va fin skog de :D

Avatar Fallback
Niklas H20  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#18903 timmerutfallet bero ju oxå på vilken lista man hugger efter timmer ner till 12cm i topp gör ju ganska mycket mot tex 18cm

Användarvisningsbild

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

T18  
#830957
Bild

Användarvisningsbild

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

skogshare  
#830976 Lika intressant som utfallet timmer / massaved vid avverkningen, tycker jag, är det möjliga sågutbytet ur den enskilda timmerstocken vid sågverket, som ju i teorin huvudsakligen(!) bestäms av stockens toppdiameter och avsmalning men i praktiken också mycket av sågverkets vilja / förmåga att optimera postningen av varje stock för två eller fler välintegrerade såglinjer och för att därigenom kunna ta tillvara sidoutbytena / "bakarna?" på bästa sätt. Men nu går dessa högvärdiga möjliga(!) sidoutbyten i stället ett ömkligt öde till mötes i flistuggen. Därför undrar jag om vi trots alla framsteg när det gäller offensiv vidareförädling av den sågade varan, inte kommit längre bort från "dumsnålt" bulktänkande när det gäller sönderdelningen / tillvaratagandet av den enskilda timmerstocken?

Avatar Fallback

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

Tralsmo  
#830987 Skogshare har ju rätt i utbytet på timmer.


De vi skogsägare kan påverka är ju å producera skog me liten avsmalning å i övrigt sälja avverkningarna till dom som prioriterar de sågbara å kan få ut mest.

Själv prioriterar ja dom som betalar mest.

Angående massa/timmer utbyte så sålde ja ju rätt mycke till Ture Johanssons i Klevshult , jooo de som ska läggas ned nu i Södras regi.

Där låg ju massa delen på lite större avverkningar på 10- 12 procent. Men då va de ju lite röta
Hur mycke som sågades å va utbytet blev vet ja inte.

För några år sen sålde ja en avverkning till ett annat bolag. Dryga 2000fub.
Där blev massa delen 18%.
Men där va de drygt 100årig skog å nästan bara gran (på granmark, g28). Väldigt mycke röta.

Grannen sålde en avverkning i samma storlek ungefär å samtidigt som ja å till samma bolag.
Gissningsvis 120år gammal skog me tallbonitet men alldeles för mycke gran i.
Där blev de ,28% massa.

Användarvisningsbild

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

Elis76  
#830988 @svampbob

I Norr- och Västerbotten har vi ju ganska mycket tall.

Vad är Din erfarenhet av timmer-/massaandel för äldre timmerställningar (>100 år) av tall?

Avatar Fallback

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#831026 Kul med trådlyft!
Så här 17 år senare vore det trevligt att kunna säga att jag har stenkoll på detta! Men nä.. 😀

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Utfallsmodell timmer-massa?

skogshare  
#831061
Tralsmo skrev:Skogshare har ju rätt i utbytet på timmer.


De vi skogsägare kan påverka är ju å producera skog me liten avsmalning å i övrigt sälja avverkningarna till dom som prioriterar de sågbara å kan få ut mest.

Själv prioriterar ja dom som betalar mest.

Angående massa/timmer utbyte så sålde ja ju rätt mycke till Ture Johanssons i Klevshult , jooo de som ska läggas ned nu i Södras regi.

Där låg ju massa delen på lite större avverkningar på 10- 12 procent. Men då va de ju lite röta
Hur mycke som sågades å va utbytet blev vet ja inte.


Hur många fina sågar har Södra egentligen lagt ner och har totalen därigenom blivit bättre? Hade Södras Timbers och andra stora sågverksbolags omstruktureringar kunnat ske på ett optimalare sätt med hänsyn till kostnadseffektivitet, sågutbyte och vidareförädling?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).