Avverkning (slutavverkning)

Att trampa myrväg

21 inlägg 18569 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192955 på korta sträckor på blöta myrar så fungerar fyrhjuling om det bara är skotaren som skall gå över, på längre och torrare myrar så behöver man troligtvis något tyngre för att få till en vettig väg, problemet med fyrhjulingen är att den ej kan ploga bort snön. så en riktigt snörik vinter hjälper det inte riktigt med enbart en fyrhjuling.

härikring används nog de flesta grejer, skotare, pistmaskin, grävmaskin, lantbrukstraktor, terri, fyrhjuling osv

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

wrytter  
#193318 Tjena alla myrtrampare och intresserade!

Har haft rätt så många uppdrag att trampa och skapa vintervägar på marker med dålig bärighet, A&O är att börja tidigt. Som någon sa, trampa ner gräs och dylikt, och min erfarenhet är att låter man det komma snö innan man börjar trampa så for man ofta dålig vinterväg. Vi använder oss av en Honda TRX 650 utrustad med plog samt en Polaris XPS 550, även den med plog. Man skall ej heller vara rädd för att trampa för brett, kan aldrig bli för brett. Kan man trampa 20m brett så skall man, ju bredare desto bättre. En vintervägs kropp ser ungefär ut som skrovet på en båt, det lutar ungefär med 45grader in ifrån vardera sida. trampar man för smalt, ja då kan vintervägen tippa i t.ex. en kurva.
Vi har som standard att så fort det kommer snö på vintervägen så styr vi bort den med plogen på fyrhjulingen, kylan skall göra jobbet! Att man ska ha tungt fordon eller inte kan ja inte uttala mig om, enda jag kan säga att de vintervägar vi trampar tar de ofta ut väghyveln på och jämnar till, inte sällan att avverkningslaget har avlägg och kojplats ute på myren där vi har vintervägen, och som ni alla vet så är en fyrhjuling inte speciellt tung.
En bra vinterväg som inte endast skotarn kan nyttja utan som virkesbilen också kan använda kan snabbt spara stora summor då virke är dyrt att transportera med skotare.

Hoppas ni fick lite mer kött på benen iallafall. Ha det!

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193752 Var ute vid min tilltänkta myravverkning idag. Första 20 metrarnar går över fastmark och där jämnade jag till med traktor och skopa för att slippa köra tvärs över markberedningsspår. Det går ju med skotaren men hade blivit jobbigt för en fyrhjuling. Att ploga med fyrhjuling är nog suveränt men det förutsätter att det inte är stubbar i myren antar jag? Det slog mig att en bandburen minigrävare vore brukbar till trampning. En sån går dessutom att hyra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att trampa myrväg

Mäki  
#193760
Skogsola skrev: Det slog mig att en bandburen minigrävare vore brukbar till trampning. En sån går dessutom att hyra.

Samt att du kan jämna ut och har den blad så kan du även ploga med den.
Ända nackdelen är ju att det blir dyrt.

Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#193762 Man kan hyra rätt mycket innan det blir billigare att köpa. Men det är ju det där med "vill-ha faktorn". :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Att trampa myrväg

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#194187 http://www.blocket.se/vasterbotten/Band ... m?ca=8&w=3

Köpläge på en myrmaskin :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).