Skördarmätare

Vida
 Svara  38 inlägg  15467 visningar  8 följer
Avatar Fallback

Skördarmätare

 
#189348 Hej,
Hur exakt stämmer skördarmätare? har sålt en averkning och skördarmätaren visade 5128m3 och skogsbolaget hade fått in 4400m3 ngt. kan det skilja så mkt?

   TS
Vida Cat
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189352 Vilken måttslag använder skördaren kontra mätmetoden på skogsbolaget?
Skördarmätaren ska stämma om den kalibreras korrekt och man följer upp detta.

Detta är ett stort dilemma anser jag!!!

Här är det lätt att vara godtrogen och acceptera vad skogsbolaget har fått fram då de hänvisar till "opartisk" mätning!

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189353 M3/fub
Har räknat ihop alla mätkvitton från sdc och det stämmer på ca 30 m3 mot skördarmätaren.
vad göra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189356 Skogsbolaget hävdar fortfarande att de fått in 4400 m3fub?
Är allt slutmätt? Vilket det borde vara om du fått kvitton från SDC!

Ring genast upp bolaget och be de förklara annars polisanmäl virkesstölden och ta det därifrån!!!!

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189358 Allt virke är inmätt, för vi skulle göra klart affären förra veckan! har ringt sdc ang mätbeskeden, men dom kunde inte lämmna ut några uppgifter ang all mätdata. Dom hade skickat det till skogsbolaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189359 jaha!

Så "oberoende" var SDC!!!

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189362 jepp, =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189367 Jag tycker att du ska kontakta bolaget ,enklast genom att fara dit och sätta dig ner lugnt och sansat och visa dina mätsedlar och fråga vart de har fått sina siffror ifrån. Låt de ta kopior om de vill men lämna INTE bort dina original och följ med när de ska kopiera. Utgå ifrån att de vill lura dig på cirkus 728m3fub!
Kan de inte påvisa mellanskilnaden så nämn att du tänker polisanmäla virkesstölden då "svinnet" försvunnit mellan inmätning SDC och bolagets mätning!!! 728/5128 = 14,2% i saknad volym. Är detta vrakandelen eller vad hänvisar de till?

Användarvisningsbild

Re: Skördarmätare

 
#189406 +-2% är marginalen som en skördare skall köra efter men att lyckas få 15% kast är inte omöjligt om föraren inte sköter sina kontrollmätningar.

Kan det bevisas att föraren har kalibrerat sin maskin rätt?

Har han gjort kontrollmätningar under den tiden han huggt 5000m3? Det kan mycket väl bli stora fel om en diametergivare eller längd mäthjul får något fel.

Det låter lite otroligt att det skulle ha blivit exakt 4400fub och inte 4399 eller 4401 :-?

Känner du förare eller har numret till honom så kontakta honom och fråga om han har kalibrerings uppgifterna på ditt skifte så du kan kontrollera om det stämmer sedan kan du ju ha honom att ta ut sortiments specifikation på produktionen så du kan jämföra varje sortiment skilt för sig så ser du ju om det är samma svin över hela linjen eller om det är någon sort som det fattas mycket av.

Är det så att somt stämmer och somt kastar mycket är det ju inte fel på skördaren utan det är ju något annat svinn någon stans.

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189408 De sa bara att de var konstigt? sen sa de att den ena bolagets skördarförare alltid hade fel i mätaren =), pratade med han senare på telefon och han sa att den alltid har stämmt och fått betalt efter den.

Det andra bolaget sa oxå att de aldrig fått dra av några m3, ställer alltid mätaren ngt lägre.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189409 Nu är det väl så att SDC;s uppgifter är lika så när som på 30m3fub från skördarmätningen, men bolaget har endast 4400m3fub. Eller har jag tolkat fel?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189412 hur ofta kalibrerar man skördarmäteren?

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189414 Felade det inte "endast" 30m3 mellan SDC;s mätbesked och Skördarens rapport? om JA då ligger ju felet mellan SDC och Bolaget, alltså har bolaget fel siffror. Att sedan skylla på att skördaren har alltid för mycket, det är väl ändå att sila mygg å svälja kameler?

Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189419 jepp det skiljde ca 30 m3 mellan skördarens mätning och sdc.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skördarmätare

 
#189424
skogsbaronen skrev:jepp det skiljde ca 30 m3 mellan skördarens mätning och sdc.


Men då är det ju bolaget som har fel volym!!!!!!
Skördarensmätning kan ju endast "skyllas" för de 30m3 som var felaktiga, däremot saknar ju bolaget 728m3fub gentemot SDC/Skördaren!!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser