Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Sverige blir trakthyggesfritt..

15 inlägg 7464 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sverige blir trakthyggesfritt..

johaniskogen  
#183502 Vi kommer att bli itutade att Kontinuitetsskog och hyggesfritt skogsbruk är melodin...

tycker ja läser och hör det överallt nu...



   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Tosca  
#183503 Tur att det stormar ibland då så vi slipper rena granbestånd i all produktionsskog.

Användarvisningsbild

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

molnia  
#183504 Jag förstår inte den diskussion som jag har hört/läst.
Diskussion har varit antingen trackthygge eller blädning.
"Vi ska bara trakthyggesbruk" eller att "det nu är Kontinuitetsskog som gäller"
Har hört argument för att "slå hål" på den ena eller den andra metoden.
Men de passar ju till olika marker, Även en liten gård kan ju ha marker av olika typer där det ena eller det andra passar. Att anpassa skogsbruksmetoden till marken och boniteten. Eller har jag missförstått diskussionen som varit/är?

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Bergsmannen  
#183531 Rena granbestånd är det vi lär få om alla ska börja bläda igen. Själv tror jag det är den enskildes syn på skogen som styr debatten. Den som inte gillar kalhyggen vill naturligtvis att alla ska bläda.

Blädning eller vad man nu vill kalla det är nog en skötselform som kommer att öka, men bara marginellt. Att kalla den mer miljövänlig ställer jag mig mycket skeptisk till. Men den bidrar till mångfallden av sätt att sköta skogen, och det är inte fel.

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

asseasse  
#183535 Jag tycker att det finns visst fog för trådskaparens oro. Iallafall om man har följt debatten i riksmedia.

Där finns ingen förståelse för att metoden inte duger särskilt bra för att dra upp tallskog, dvs bara passar vissa marktyper. Det finns ingen tanke på de astronomiska skötselkostnaderna. Eftersom det alltid har funnits ett folkligt motstånd mot kalhyggen så kan politiker vinna en hel del genom att ge sig in med absurda förslag om skogspolitik: si och så många procent skall plötsligt skötas med naturkultur.

Genom sina goda kontakter med media har naturskyddsföreningen även lyckats etablera ett nytt språkbruk:

Plantage är deras ord för planterad ungskog. Så enligt deras syn är en majoritet av landets skogar plantager.

Naturskog har blivit deras ord för alla slutavverkningsbara bestånd som enligt denna syn blir skyddsvärda.

Skövling är synonymt med slutavverkning eller kalhyggesbruk.

Jag tycker personligen inte att kalhyggen är vackra och jag tror att vi alla älskar att promenera i ett (välskött) 120+ tallbestånd.

Men det handlar ju om att försöka tänka lite bortom denna känsla också. Vad händer sedan med skogen efter detta stadium? Hur ska vi bruka skogen för samhällets bästa? Allmänheten borde få även dessa synpunkter tillgodosedda genom media.

Användarvisningsbild

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Vedproducent  
#183557 Har absolut inget emot att de som vill hålla på lite småskaligt med blädning ska få göra det. Men jag tänker tanken att om alla våra skogar skulle skötas så skulle det ju bli ett väldigt tråkigt landskap (då bortser jag helt från ekonomi, produktion mm). Tänk vad fint det kan bli efter en föryngringsavverkning med nya vyer över sjöar och annat som annars täcks av mörk tät skog. Kan absolut inte säga att jag tycker ett hygge är fult om nu inte marken är sönderkörd med meterdjupa spår och lera flytandes överallt. Efter ett par år är det grönt och fint igen och man ser dom fina plantorna växa igen.

Användarvisningsbild

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

johaniskogen  
#183566 Som asseasse skriver så har detta slagit rot. OCH inte bara naturskyddsföreningen.

skogsstyrelsen tex har inget att invända i debatten?

södra fick på tårna i skogsland om att dom tittar och utväderar skeva diagram, och att allt tydligen inte handlar om pengar..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Bengt.Svensson  
#183576
Vedproducent skrev:Har absolut inget emot att de som vill hålla på lite småskaligt med blädning ska få göra det. Men jag tänker tanken att om alla våra skogar skulle skötas så skulle det ju bli ett väldigt tråkigt landskap (då bortser jag helt från ekonomi, produktion mm). Tänk vad fint det kan bli efter en föryngringsavverkning med nya vyer över sjöar och annat som annars täcks av mörk tät skog. Kan absolut inte säga att jag tycker ett hygge är fult om nu inte marken är sönderkörd med meterdjupa spår och lera flytandes överallt. Efter ett par år är det grönt och fint igen och man ser dom fina plantorna växa igen.

Jag håller med, det har hänt många gånger att man ser både sjöar och annat som man aldrig tänkt på innan avverkningen. Dessutom fungerar även en gallrad 50-årig skog utmärkt som promenadstråk.

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183589 Lite märkligt är det att när den där förhatliga plantagen blivit avverkningsmogen så är den plötsligt en skyddsvärd naturskog.

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183608 Jodu Skogsola, det är bra märkligt! Om det nu inte finns "riktig skog" kvar i Sverige längre, varför måste vi skydda plantagerna?

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Nolltax AB  
#183609 Ett bestånd med gran. Var tionde gran är 100+. Ner å i såg. Dom dör ju ändå snart.
Ett bestånd med tall. Dom lever i flera hundra år så dom står bra där dom står.
Förutom möjligen den å den tallen. Behöver ett bottenvarv till torpet...
Ett bestånd med björk på surmark. Ned med var tionde. Ved.
Resten står på tillväxt. Timmer på sikt. Såg.
Aspen växer hejvilt i åkerkant. Tionde till ved. Timmer till såg.

Skogsbolaget knackar på dörr: -Vi vill gallra på din mark. Bara halva värdet går åt till avverkningskostnaden.
-Det låter väl bra?

-Njaee....

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

sveakatten  
#183620 Jag häller med i att det kan vara fint med ett fall om det inte är sönderkört, och har inget emot att göra fall om det behövs.
Det jag inte tycker om är att, när jag hugger på det viset så är det för det mesta 30-40% som endast ger massa och jag tror inte jag tjänar så mycket på detta.(endast köparen)
Vore det inte bättre om man kunde lämna dessa tills dom blev till timmer träd?
Jag tror heller inte att det endast skulle gå att odla gran, låter man inte den ta överhanden så funkar det med tall också.

hagner.pdf

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Brickan  
#183623
sveakatten skrev:
hagner.pdf

mmm... låter ju bestickande, men (1) de största vinsterna tar han ut i tall. Det går på tvärs mot vad skogsforskaren säger i annan tråd och (2) vem beskrev varje individuellt träd i hela skogen för "datorn" som användes i exemplet? Det sista känns ju som ett helt oöverstigligt hinder.

Avatar Fallback

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Skogsforskare  
#183624 Du menar alltså att du har en massa klena träd som inte är "slutavverkningsmogna" och som borde få "växa klart"? Då kan du ju höggallra. Fast risken är nog stor att dina klena tallar inte klarar friställningen utan bryts av snö och vind. Och skulle dom överleva så tar det mycket lång tid innan dom reagerar och börjar växa ordentligt.
Bästa sättet att undvika klena träd i slutavverkningen är att gallra klokt långt innan.

Den skrift av Hagner som du hänvisar till innehåller inga fakta, baserade på observationer i verklig skog, utan är en idéskiss som visar hur Hagner önskar att det skulle fungera. Men det gör det inte. Tyvärr. Inte ens i Hagners egna fältförsök.

Dessutom finns inga modeller som kan förutsäga exakt hur varje träd kommer att växa, inte ens om vi mätte alla träd i hela skogen.

Blädning fungerar i granskog. I tallskog kan man ställa skärm/timmerställning/fröträd.

Användarvisningsbild

Re: Sverige blir trakthyggesfritt..

Mäki  
#183655 Jag är verkligen orolig över hur våra skogar kommer att se ut om 50-100 år när så lite skogsägare bryr sig om att sköta sin skog och nu skall man dessutom släppa på reglerna så det får bli vilda västern av alltihopa.

Att man kan ha olika typer av sätta att sköta sin skog är bra men det borde finnas regler att följa för dom som inte tar så stor hänsyn utan bara vill tjäna maximalt.

Det finns nog orsaker till att blädning en gång blev förbjudet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).