Avverkning (slutavverkning)

Hur många stockar blir det?

6 inlägg 5159 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur många stockar blir det?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177136 Efter att ha klavat mina träd i NO området som jag kan plockhugga så har jag kommit fram till att jag har 28 träd med en BHD mellan 22-35, snitt 29. Området är T22-23 och gissningsvis är träden ca 70-80 år så i varje fall 18 meter borde de vara, eller hur?

Räcker det till 50 stock som timmerleverans?
Eller är det en fråga i klass med "Hur långt är ett snöre?"
Kravet är nämligen minst 50 stock för att slippa prisavdrag. Kniper det så har nån kvarlämnad 110+ tall som jag kan ta med, men vill helst inte det, de står lite illa till.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Hur många stockar blir det?

bodaedet  
#177137 Du borde ju få i snitt 2,5 stock per träd, så då borde det räcka till.

Användarvisningsbild

Re: Hur många stockar blir det?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177145 Det beror ju på kvaliteten också. Om det är fin skog med bra kvalitet så torde det bli 50 timmer men annars är det tveksamt. Även om stockarna håller timmerdimmension är det inte någon ide att skicka tall med mycket grov torrkvist eller gran som har skador eller inslag av röta. De "timmerstockarna" betalas ju sämre än massaved.

Avatar Fallback

Re: Hur många stockar blir det?

halleby  
#177149 Om du har ett NO område ska du väl inte ta dän några grova träd ,dom ska väl sparas så det blir riktig gammelskog om några hundra år

Användarvisningsbild

Re: Hur många stockar blir det?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177158
halleby skrev:Om du har ett NO område ska du väl inte ta dän några grova träd ,dom ska väl sparas så det blir riktig gammelskog om några hundra år


Inte enligt plan, det är blöt mark så det kanske är förklaring till "kan plockhuggas i grövre dimensioner".
Nu blir det ju ändå en hel del större träd kvar ändå, då de flesta är krokiga eller "otimriga" på andra sätt. De träd som jag valt ut står också följdriktigt i ytterkanten på området. Kantzonen till bäcken låter jag förstås vara.
Men jag kommer samla på mig fler synpunkter och åsikter under sommaren, hugger inte förrän till hösten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många stockar blir det?

halleby  
#177159 om det är blötmark är jag förvånad att du får röra något överhuvudtaget,Särskilt i ett No område

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).