Avverkning (slutavverkning)

Bonussystem

6 inlägg 4242 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bonussystem

Diesel_doriz  
#176953 Hej. Är det nån som kör med bonussystem i skogen? i såna fall hur går ni tillväga med det?
Chefen funderar på ett bonussystem men vet inte på vilka grunder det ska byggas upp på :surp:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Bonussystem

skogsjan695xl  
#176969 vi kör med bonus. Jag kör gallrings skördare och då har min arbetsgivare räknat ut att grundlön + alla andra kostnader i månaden är ca 100.000 så då har jag, allt över 110.000 får jag 25% av i bonus.
Så hugger jag in 120.000 på en månad så får jag 25% av de 10.000. Alltså 2.500 kr i bonus plus att jag har en fast månadslön.

Avatar Fallback

Re: Bonussystem

JD_1110  
#177001 Har ingen direkt erfarenhet av bonussystem i skogsbranschen utan från högskolestudier och tjänstemannajobb och baserat på det anser jag att bonusar kan vara bra pådrivare för högre produktion om de används på rätt sätt.

I skogen skulle jag säga att ett bonussystem baserat på vad hela gruppen presterar vore lämpligt och jämt fördelat över skördare/skotare/planerare då alla i gruppen bidrar i stort sett lika mycket till det slutgiltiga resultatet. Vad jag menar är att bra planering är en förutsättning för skördarens och skotaren prestation och en bra huggning är viktigt för skotarens prestation. Via samarbete och diskussion bör den totala prestationen kunna höjas och då ge en belöning i form av bonus. Det skulle också kunna utveckla en kultur där gruppen tillsammans hittar nya vägar att ytterligare förbättra sig.

En annan viktig aspekt är vilka parametrar som ska ingå i bonussystemet; produktion, vrakprocent, reparationer, skador på kvarvarande skog eller kanske tom. kundnöjdhet. Här anser jag det är viktigt att se till vilka mål företaget har och vilka parametrar som stöder dessa mål. Det är således inte lätt med bonussystem och det är lätt att hamna fel men blir det rätt kan det vara mycket värdefullt för företaget.

Avatar Fallback

Re: Bonussystem

Herr Krånglin  
#177093 En del häromkring får bonus om maskin de kör har uppnått ett visst antal g0 timmar per månad .
Tror bonus skulle förbättra intresset för många att prestera mer och bättre på jobbet .
En bra morot helt enkelt .
Finns alldeles för många som bara åker te skogen för att sitta av tiden .

Avatar Fallback

Re: Bonussystem

Forestry  
#666053 Kanske finns en nyare tråd angående detta ämne, men kan ju testa att få lite liv i denna då det har runnit en del vatten under broar sen 2012!
Nya bonus system kanske har uppkommit med nya smarta idéer på hur system kan utformas.

Företaget jag jobbar åt ska utveckla nytt bonus system.
Som bygger på personlig bonus för varje maskin och varje förare. Alla maskiner går två skift. Tanken är att bonus utgår när maskinen drar in mer pengar än timpengen som maskinen kostar. Och med maskinens timpeng ingår ju allt, löner, service, räntor osv. Så Kostar maskinen 1100 kr timmen så utgår bonus för allt däröver. Oklart vad bonusen blir. Det baseras månadsvis.

Min tanke är att så länge alla fortfarande jobbar som ett lag och alla gör ett bra arbete för varandra så funkar de. Tänker att risken kan bli att folk ser till sig själva och hugger den grövsta, gör dåliga virkeshögar och skotar där det är mest virke och nära väg osv. Självklart så jämnar det nog ut sig över tid, men att det kan bli dålig stämning inom laget kanske.

Det jag har läst här på skogsforum så verkar många ha personliga system liknande detta, men många svar är några år gamla och det kanske har hänt lite under årens gång!

Vad har ni för erfarenheter och system?


Tacksam för svar!
Hare fint!

Användarvisningsbild

Re: Bonussystem

Högliden  
#666059 Ett enkelt sätt skulle vara att vinstdela, lite grann likt aktieutdelnng. Det skulle innebära att det är den totala vinsten som genererar bonus, och tar bort effekten av att suboptimera sin egna process.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).