Avverkning (slutavverkning)

Kvistning, missar ofta

54 inlägg 23950 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22334 Ja, där ser man... man är vist inte helt ensam. Händer lite då och då när man lyfter en stock att man mumlar lite och får hoppa ut och rycka igång sågen...

Fast... är det mindre kvitar kan det gå att lyfta fram stocken till bakrutan och ta fram yxan och hugga loss kvisen från traktorn... :P

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild
halvproffs  
#22346 Jag missar också nån kvist ibland, men inte ofta för att det är så irriterande när man lär ur traktorn ,starta sågen och kvista.Har ett aluminiumbrytjärn med vändhake som jag vrider runt stockarna med. Var mer noggrann är nog enda sättet att bli "kvistfri"

Avatar Fallback
Bucketman  
#22493 Jo visst missas de... gran kan man få spel på! Känns som man snurrar 55 ggr på längden ändå så sitter de kvar en kvist lr en bit av en kvist när man ska köra fram de.... :lol:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#27241 Jag får stundom hjärnblödning på grund av kollegan min.
Far ut med griplastarvagn, har vare sig motorsåg eller yxa med mig.
Och vad levererar han...? Nästintill varje granstock har minst en kvist....

Han jobbar med motorsåg, likaså gör jag.

När jag kvistat en granstock så sätter jag en dojja på den stocken.
Är den lättrullad så är den kvistfri.
Tar det emot så är den inte kvistfri.
Oftast syns kvisten vid detta test=kapa av.
I undantagsfall syns den ej=greppa massavedssaxen å lyft stocken ett par decimeter. Släpp å stocken rullar runt å blottar envar kvist...

Att han till råga på allt låter stockarna ligga utspridda å fäller/kvistar ny gran över alltihopa är en annan story......

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

swe#kipp  
#46919 Jag gör som Nolltax gör och tycker det funkar fint !!
men visst missar jag nån kvist ibland :D

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

orre  
#49640 Jag brukar kapa en grov gren ca 50 cm ut för att ha som vridhandtag.
Men även solen har sina fläckar.......
De missade grenarna kapar jag efter avlastningen(lägger de kvistiga för sig i vältans förlängning,kvistar dem när det har blivit "ett gäng")

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49779 som sagt, skönt att höra att även proffsen missar, sånt värmer en mer amatörartad huggare som jag. Men bra tips det där med att lämna kvar en "vrid-gren". Annars så ska jag prova det där med brytjärn med vriddhake, verkar också vara en bra ide.

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

risarn  
#49783 hehe det är ju bara att lämna en meterlång gren typ mitt på stocken,klampen och ha den som handtag

går ju skitlätt o rulla stocken åt båda håll då o kolla så det är kvistat

i synnerhet på gran

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49826
risarn skrev:hehe det är ju bara att lämna en meterlång gren typ mitt på stocken,klampen och ha den som handtag

går ju skitlätt o rulla stocken åt båda håll då o kolla så det är kvistat

i synnerhet på gran


Även om det är vanligare på tallar så kan ju även granar köra ner kvistarna en halvmeter i marken 😡 och naturligtvis brukar det alltid ligga en liten sten bredvid som man kör in i om man försöker kapa grenen 😈 😈

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#49848 Så sant som det var sagt... :smile:

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

Nolltax AB  
#49876 Gran brukar kvista av sig mest......
Personligen brukar jag bena av upptill å på sidorna, lämnar "ben" på undersidan var och varannan meter. Likt en sågbock....
Markerar stocklängd under tiden jag forcerar kvisteländet.
Därefter kapar jag "benen" på min sida, kapar av envar stock och voila.... Envar stock rullar stillsamt runt å blottar magen.
Detta funkar ej på tall nota bene. För få kvistar och för hög rörelseenergi....

Användarvisningsbild

Re: Kvistning, missar ofta

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#51220 Så kör jag oxå oftast :smile: . Speciellt om man inte har tidare fällda träd att lägga på för arbetshöjdens skull. Ibland lägger jag ett med mycket kvist kvar på undersidan o utan att kapa, bara märka som sen får tjänstgöra som arbetsbänk.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

Nolltax AB  
#51311 Gallringsrulle, folket. gallringsrulle....
Tvinga mig till val och jag valde hellre bort motorsåg framför gallringsrullen...

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

orre  
#51364
Nolltax AB skrev:Gallringsrulle, folket. gallringsrulle....
Tvinga mig till val och jag valde hellre bort motorsåg framför gallringsrullen...

Jag ska tänka på det när jag tar itu med de kvarvarande 20 fristående granarna på det nya hygget.
De klenaste är 45 cm i brösthöjd och "den stora" är nog 70 cm i brösthöjd.
Lånar du ut din rulle för ett prov? 😈

Avatar Fallback

Re: Kvistning, missar ofta

Nolltax AB  
#51522 Max 15 cm i bh.
Rullen är en halvmeter hög.
Dina trän når inte ned till den....
Så visst får du låna min, tänkte du använda den som rastpall...?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).