Avverkning (slutavverkning)

Grannen har olovligen avverkat min skog

50 inlägg 41444 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Skogsinvest  
#342176 Tänkte precis skriva samma sak. Riktigt tråkigt då vi är många som läser och skriver för att ge tips och idéer och då gärna vill veta utfall för att få något vettigt ur det hela. Ibland funderar jag om det är trådskaparna till dessa trådar som gjort fel och därmed inte vill redovisa sina snedsteg. Betänk om det är så att det i denna tråd är trådskaparen som inte haft koll på gränslinjer och den där brunnen kanske tom ligger på grannens skifte utan servitut. Vet att jag går lite långt men vi får inte glömma att det är ensidig information vi har att jobba med och då trådskaparna uteblir från diskussionen blir det fritt att spekulera. Hoppas verkligen att denna tråd kommer till liv igen och att allt löste sig till det bästa för den drabbade stugägaren.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#342190 Jag ber så mycket om ursäkt för att jag inte återkom hit.
Jag är lite osäker på de exakta siffrorna efter så lång tid.

Det var rätt längesen och det tog ett bra tag från det att tråden var aktiv tills dess att domen föll. Hela processen tog ~1,5 år. Rättegången handlade inte så mycket om själva träden som att marken blev obrukbar för lajvarna. Men följande inträffade.

Jag och grannen kom inte överens. Jag ville i alla fall inte gå back på hela historien och grannen ville bara betala för virket ~30kkr.

Lajvföreningen som arrenderade marken av mig skulle betala 5kkr / år om det inte gick någon verksamhet på området och max 40kkr med mycket verksamhet på området. I rättegången krävde vi ersättning för utebliven inkomst från arrendet, kompensation för träden samt en mindre summa för skador på tomten.

Resultatet blev ett skadestånd på ~80kkr där 30kkr var för de faktiska träden och 50kkr (5kkr*10år) för uteblivet arrende. Domen hade gjort att jag gått +-0 ungefär på hela affären efter en ny försäljning. Men när jag sålde torpet och skogen så valde jag att stycka torpet och skogen och jag fick runt 100kkr mer för försäljningen av torpet än jag räknat med. Så på det hela taget blev det rätt bra i slutändan med en vinst på 100kkr ...
Men lajvarna har fortfarande inget område att vara på och luften gick i hög grad ur föreningen efter detta.

Jag fick alltså inte mer för träden än det faktiska virkespriset. Inget för den skada som åsamkades torpet eller tomten t.ex.

Om någon har någon specifik fråga så skall jag försöka svara på den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Skogsinvest  
#342201 Eloge till dig som skrev om utfallet!

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

åberg  
#342225 Du måste ha lagt mycket tid och kraft på detta, har du nån uppfattning om hur många timmar?

Hoppas du kan lägga det bakom dig ändå. Det tjänar ju inget till att älta menar jag.

Avatar Fallback

Re: Grannen har olovligen avverkat min skog

Tien  
#342279 Det handlar inte om några gigantiska mängder timmar, en överslagsräkning så här långt efter ger under 50h. Däremot så tog det väldigt mycket kraft under de 1,5 år om processen pågick. Jag hade 400kkr i lån som var fast i området som jag hade kunnat använda till annat. Hade jag inte fått ersättning för arrendet och inte fått betydligt mer när jag sålde torpet än när jag köpte det hade jag mycket väl kunnat gå back lika mycket som jag nu gick med vinst. Så det fanns en hel del oro.

Jag är rätt bra på att inte älta det som varit, så det är redan lagt bakom mig. Jag fick också en intressant insyn i hur rättsväsendet fungerar samt kontakt med en uppenbarligen mycket erfaren advokat om en sådan, mot förmodan, skulle behövas igen. Tack för omtanken.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).