Avverkning (slutavverkning)

pris på avverkning

5 inlägg 29844 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pris på avverkning

izvek  
#167731 Allså nu måste jag få hjälp så frågar här,
Är helt ny bliven skogs ägare och ska avverka och gallra den lilla skog jag har.
Har tagit in 2 offerter å d är väl bra men på olika sätt.
Frågan är att folk frågar mig, vad blir det för avverknings pris.

Å när jag börjar fråga virkesköparna om detta såsäger det att det är ju en kostnad som dras av från pris listan på kubiken som dom gärna visar. är det så eller har jag missat någe att förhandla om.

För jag har bara försökt få upp pris per fub i timmer å sådant.
Lika så svärfar frågade om det oxo. å han är inte rätt person när det gäller att fråga om hjälp för då blr man mer dumförklarad. en dag när han då pratade om att han skrivit på för avverkning så frågade jag vad blev avverkningspriset, till svar så fick jag .....ja d blev väl på drygt 300kr.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: pris på avverkning

Bergsmannen  
#167736 Lite mer information vore bra. Hur mycket ska du slutavverka och hur mycket ska du gallra? Är det långt till väg? Hur ser skogen ut? Själv tycker jag virkesköparna borde kunna tala om mellan tummen och pekfingret vad avverkningskostnaden blir om de vill köpa.

Avatar Fallback

Re: pris på avverkning

kelas  
#167742 Jag tycker nog att du ska kunna få ett pris "färdigt".
Alltså det du får sedan alla kostnader är dragna, det brukar gå bra här i alla fall, och då vet man vad man har att vänta sig.

Vi har använt lite olika uppköpare genom åren, och jag slås alltid av hur mycket mindre som hamnar i min plånbok när man säljer till en uppköpare som kör efter "sina prislistor" mot för om man säljer till en som ger ett enhetspris och står far alla kostnader oavsett vad som sker..

Avatar Fallback

Re: pris på avverkning

Ingvar  
#167747 Här brukar vi räkna mellan 350-400 kr/kubiken i netto, dvs när kostnaderna för avverkningen är dragna. Men då är det en hyfsat stor andel slutavverkning, ju mer gallring det är, desto lägre blir ditt netto.
Priset för timmer ligger ju runt 550 kr/m3, och sen ett spann ner till massaved som ligger runt 300 kr. Avverkningen kostar runt 100-120 kr/m3, ( huggning + utkörning ) så då förstår du ju att ju mer massaved det blir, desto sämre får du kvar.

Sen får du tänka på att det är olika slags kubik man pratar om. Har du en plan över skogen och det står att den innehåller 1000 m3, så betyder det skogskubikmeter, men när du får betalt så får du betalt för kubikmeter under bark, mätt i toppen på varje stock.
Så det blir alltså betydligt färre meter du får betalt för, än vad som stod i skogen. Vet inte hur mycket det skiljer, men kanske nånstans 80%. Dvs står det i din plan att du har 1000 m3 på ett skifte, så kommer du att få betalt för 800 m3.

Avatar Fallback

Re: pris på avverkning

mashun02  
#167750 Enkelt beskrivet finns det olika former av affärer.

Prislista+premie- fast avverkningskostnad (uppgjort innan )

Prislista+premie-faktisk avverkningskostnad ( det entreprenören fakturerar köparen) pris i efterhand

Leverensvirke ( du fixar huggning och framkörning)

Netto affärer ( du säljer och får betalt per m3 inmätt. Alla kostnader avdragna redan)
Per sortiment.
Per m3fub

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).