Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar.

69 inlägg 30728 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168009 Pratat med Södra än? Varit här så hade det varit fixat för länge sedan!

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Brickan  
#168022
Ingvar skrev:Jo, men det är ju skillnad på en väg där man kör med sin lilla traktor och röjsåg, eller för den delen med sin personbil, och en väg som tål 100 lass med 20 ton vardera
Hur ser kalkylen ut med mindre maskin, lättare och fler lass? pengar och skador?

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168059
zorran skrev:Tänk på att 500 meter väg tar bort ett hektar skogsproduktion.



Zorran en som tror på virkespriserna.



Nu var det i mitt fall inte frågan om en 20 meter bred väg.... :shock:

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168729
The Boxer skrev:
zorran skrev:Tänk på att 500 meter väg tar bort ett hektar skogsproduktion.



Zorran en som tror på virkespriserna.



Nu var det i mitt fall inte frågan om en 20 meter bred väg.... :shock:

¨
Vakna Boxer !!

Jag sa som det är 500 meter väg kostar 1 ha mark.


Zorran en som tror på virkespriserna

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168789
zorran skrev:Jag sa som det är 500 meter väg kostar 1 ha mark.Zorran en som tror på virkespriserna
Även jag tycker din skrivning är konstig. 10.000 m2 har varit ett ha. Då får jag vägbredden du nämner till 20 m. Det bör låter mycket som generell yta.
- en skotningsväg som används flitigt tar väl minst 6 m?

- Tråden har berört mycket på dessa 10 dagar. Ursprungsfrågan gällde vilken framställning Ingvar kunde göra mot Södra. Anser ni att det är färdigbehandlat?

Från Ingvar önskas något tydligare förklaring omkring hur tydligt försiktighet skulle iakttas vid avverkning diskuterades och accepterades.
Hur tydligt begärdes förflyttning av transport till åker?
Finns något att luta sig emot omkring de måttliga skador som skulle tillåtas på den gamla vägen?

(Den gamla vägen såg mycket pittoresk ut på bild före avverkning. Den borde sett naturlig ut att skydda.)

Har någon kontakt gjorts mot Södra under dessa 10 dagar?

Vad kan ni skogsägare dra för lärdomar av bolagens agerande? (Ni får även nöja er med att tänka tyst.)

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168812
Bertilsson skrev:
zorran skrev:Jag sa som det är 500 meter väg kostar 1 ha mark.Zorran en som tror på virkespriserna
Även jag tycker din skrivning är konstig. 10.000 m2 har varit ett ha. Då får jag vägbredden du nämner till 20 m. Det bör låter mycket som generell yta.
- en skotningsväg som används flitigt tar väl minst 6 m?

- Tråden har berört mycket på dessa 10 dagar. Ursprungsfrågan gällde vilken framställning Ingvar kunde göra mot Södra. Anser ni att det är färdigbehandlat?

Från Ingvar önskas något tydligare förklaring omkring hur tydligt försiktighet skulle iakttas vid avverkning diskuterades och accepterades.
Hur tydligt begärdes förflyttning av transport till åker?
Finns något att luta sig emot omkring de måttliga skador som skulle tillåtas på den gamla vägen?

(Den gamla vägen såg mycket pittoresk ut på bild före avverkning. Den borde sett naturlig ut att skydda.)

Har någon kontakt gjorts mot Södra under dessa 10 dagar?

Vad kan ni skogsägare dra för lärdomar av bolagens agerande? (Ni får även nöja er med att tänka tyst.)




En väg har två diken! 20 m gata är standard för skogsbilvägar. En vinterväg är det bara att ploga upp och låta det frysa till kräver inte bredare än att lastbilen tar sig fram.

Jag bygger inte en väg för skotaren varför skulle jag göra det?


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#168817
Bertilsson skrev:- Tråden har berört mycket på dessa 10 dagar. Ursprungsfrågan gällde vilken framställning Ingvar kunde göra mot Södra. Anser ni att det är färdigbehandlat?

Från Ingvar önskas något tydligare förklaring omkring hur tydligt försiktighet skulle iakttas vid avverkning diskuterades och accepterades.
Hur tydligt begärdes förflyttning av transport till åker?
Finns något att luta sig emot omkring de måttliga skador som skulle tillåtas på den gamla vägen?

(Den gamla vägen såg mycket pittoresk ut på bild före avverkning. Den borde sett naturlig ut att skydda.)

Har någon kontakt gjorts mot Södra under dessa 10 dagar?

Vad kan ni skogsägare dra för lärdomar av bolagens agerande? (Ni får även nöja er med att tänka tyst.)


Jag har inte fått tag på min inspektor än, men kommer att kontakta honom för ett möte under nästa vecka.
Jag kommer att hänvisa till den miljöpolicy som är underskriven av alla stora bolag och kräva att i första han den andra vägen, som inte är på bild här, rättas till, eftersom det är en mer allmän väg som fungerar som promenad och ridvägar för hela byn här, och nu är totalt oframkomlig ens till fots.
I andra hand ska även den väg som är på bilder här iordningställas, med hänvisning till att eftersom boalget har rätt att avverka när dom vill, så är det även deras ansvar att rätta till efter sig , när dom då väljer en olämplig tid. samt det faktum att jag bett dom ta en annan väg.
Nekar dom, så får man ju ta ställning till det då.

zorran skrev:Jag bygger inte en väg för skotaren varför skulle jag göra det?


Zorran en som tror på virkespriserna.



Det är skogsvägar använda av skotare som åtminstone jag pratar om i denna tråd.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168819
zorran skrev: Jag bygger inte en väg för skotaren varför skulle jag göra det?
Zorran en som tror på virkespriserna.
Din synpunkt här är något svår att greppa.
Självklart var inte min tanke att någon traktorväg var byggd.
Men redan så smala vägar som stickvägar i skog anses ju dessa ge tillväxtförluster i ungskog i varierande tid efteråt. Är du inte med på att en traktorväg av den väglängd som nämndes, snart får spårbildning som är 40-60 cm djupa kommer att ge tillväxtförluster? Det tvingar ju även fram avverkning av träd som får rotskador i närheten av vägen.
Av dessa skäl ansåg jag att den totala tillväxtförlusten av en bilväg på dina 20 m bör minska med lika mycket som kalytan blir med en hårt använd traktorväg som inte läks mellan utkörningstillfällena.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#168862 (Bertilsson skrev
Av dessa skäl ansåg jag att den totala tillväxtförlusten av en bilväg på dina 20 m bör minska med lika mycket som kalytan blir med en hårt använd traktorväg som inte läks mellan utkörningstillfällena)

Jo visst är det så.
Men det finns inga fordon som äter väg lika mycket som en fullbandad skotare. Gillar inte när skotare ska upp på vägar om det inte är tjäle att köra på.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).