Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar.

69 inlägg 30733 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167894 Om man gillar vägar oavsett kostnad, så skall man givetvis bygga dem!

Om inte köparen anser att det lönar sig att bekosta ny väg för att ta ut virket, så kan man fundera på varför det skulle löna sig för säljaren att ta den kostnaden. Är mervärdet så stort, kan man återanvända vägen så mycket?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167896 Låter som du är sugen på att bygga en väg. Jag tycker att man spar och tar sig mer tid i skogen om man slipper gå 800 meter och det blir oftare. Sen underlättare det jakt och andra nöjen.
Att släpa röjsåg och bränsle med vatten och fika det är tärande på tiden när man oftast har 3-4 tim över.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167909
zorran skrev:Låter som du är sugen på att bygga en väg. Jag tycker att man spar och tar sig mer tid i skogen om man slipper gå 800 meter och det blir oftare. Sen underlättare det jakt och andra nöjen.
Att släpa röjsåg och bränsle med vatten och fika det är tärande på tiden när man oftast har 3-4 tim över.


Zorran en som tror på virkespriserna.



Jo, men det är ju skillnad på en väg där man kör med sin lilla traktor och röjsåg, eller för den delen med sin personbil, och en väg som tål 100 lass med 20 ton vardera under en regnig vecka..
Vägar finns ju givetvis på även min gård, men det handlar om de små traditionella skogsvägarna, och när det gäller rekreation så är ju den varianten för övrigt klart att föredra att promenera på jämfört med en skogsväg med motorvägsstandard.

Dessutom skadar det inte att ta en promenad nångång ibland.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167911
Ingvar skrev:, men det handlar om de små traditionella skogsvägarna, och när det gäller rekreation så är ju den varianten för övrigt klart att föredra att promenera på jämfört med en skogsväg med motorvägsstandard.

Dessutom skadar det inte att ta en promenad nångång ibland.


Framförallt blir jag förbannad när skotaren kör sönder dessa gamla vägar. 😡

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Månskensbonnen  
#167913
Ingvar skrev:
zorran skrev:Låter som du är sugen på att bygga en väg. Jag tycker att man spar och tar sig mer tid i skogen om man slipper gå 800 meter och det blir oftare. Sen underlättare det jakt och andra nöjen.
Att släpa röjsåg och bränsle med vatten och fika det är tärande på tiden när man oftast har 3-4 tim över.


Zorran en som tror på virkespriserna.



Jo, men det är ju skillnad på en väg där man kör med sin lilla traktor och röjsåg, eller för den delen med sin personbil, och en väg som tål 100 lass med 20 ton vardera under en regnig vecka..
Vägar finns ju givetvis på även min gård, men det handlar om de små traditionella skogsvägarna, och när det gäller rekreation så är ju den varianten för övrigt klart att föredra att promenera på jämfört med en skogsväg med motorvägsstandard.

Dessutom skadar det inte att ta en promenad nångång ibland.

Just precis så, och den vägen vill man gärna ha återställd efter avverkning, om så bara för att kunna gå en promenad utan storstövlarna.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167918 Då kanske man skulle valt en annan väg ut med virket, om sådan finns. Apropå ersättning för sönderkörda vägar från skogsbolagen så gäller från alla bolag att markägaren står för vägar om inget annat har överenskommits vid kontraktstecknandet. Vad grannar och bekanta säger får man ta med en nypa salt. Hörde en historia från en skogsinspektor, där en markägare ringde och påstod att grannen hade fått ersättning för plantor som dött pågrund av torka. Det var ej sant för man kan få ersättning från sitt försäkringsbolag om man har rätt försäkring men inte från skogsbolagen.
Finns det ingen annan väg ut så får man ju som skogsägare rätta till spåren själv, har du visat en väg och de kör på en annan väg och kör sönder den, då kan du kräva ersättning men inte om det var ända vägen ut. Vid fallet med Holmen så vet inte jag om de verkligen har stått för tillrättningen av vägen och bakgrunden till det.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167927 Nej, att folk ljuger och överdriver allting, det vet jag. Men även här i tråden har ju trots allt några berättat om hur ersättningen gått till.


Lägger in ett par bilder så man ser vad det är vi talar om. Och här fanns alltså en åker att köra på om man hade velat. Hygget gränsar till en åker, och det hade då blivit en sträcka på ca 40 meter som är blöt närmast åkern. Och det var för att inte köra sönder den biten, som man valde vägen. Jag sa att man fick använda vägen om det inte blev så förstört, och då är ju förstås frågan vad man menar med 'förstört'.

Vägen en bit ner i skogen.
vagsonder2.jpg


En före- och efterbild där den passerar betesmarkerna.
vagsonder3.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

masterchief  
#167928 Är du säker på att det inte är en gammal kulturväg?
Ser misstänkt ut i mina ögon.
Då är det inte bra o köra sönder...

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167929
masterchief skrev:Är du säker på att det inte är en gammal kulturväg?
Ser misstänkt ut i mina ögon.
Då är det inte bra o köra sönder...



Nej, jag tror inte det, marken är klassad som 'allmäna värden' enligt länsstyrelsen. Alltså inte 'särskilda värden'.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Pelle.e  
#167932 Man kan undra om man lever som man lär??
Sen vet jag av egen erfarenhet att det kan vara svårt att undvika alla körskador men det gäller också att planera var man avverkar vi svåra väderlekförhållande .

http://www.sca.com/Global/SCA%20Skog/Pr ... skador.pdf

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

masterchief  
#167943 Inte helt lätt o återställe vägen så den blir i lika skick nu när vägkroppen gett sig så mycket.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

rottnef9  
#167965 En gång för några årsedan körde jag på åkern istället för på en liknande väg som på bilderna då fick jag ett rejält uttag av markägaren föe att då blev det packningsskador på åkern ibland kvittar det hur man gör!

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167977 Ja. Det är lite lustigt det där att olika markägare tycker olika...

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167987 Jo, så är det naturligvis, men det handlar om en relativt enkel matematik.

En 4 meter bred remsa, 500 meter lång på en åker är 2000 m2, dvs 0,2 ha. Med en spannmålsskörd på 4000 kg/ha, så skulle en total missväxt på den remsan alltså motsvara 800 kg spannmål, x 1 kr = 800 kr per år.
Att återställa vägen lär kosta runt 15000 kr, motsvarar alltså en period på 18 års missväxt på åkerremsan..
Såå länge lär inte packningen hålla i sig :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167989 Det e ju bara att plöja lite djupare nästa år :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).