Avverkning (slutavverkning)

Sönderkörda vägar.

69 inlägg 30730 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167796 Jag har ingen kalkyl och jag räknade med att det inte bara höjer kubikpriset pga kortare körsträcka utan det dessutom resulterar i att vi kan avverka sommar tid och inte bara på vintern vilket också höjer priset på virket.

Vi har alla olika förutsättningar men 100000 för 500 meter skulle inte jag betala.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167822 Ett skifte med 20 hektar gammal skog ska
avverkas under en 20-årsperiod. Idag är det i
genomsnitt 1,5 km till bilväg. Med en ny skogsbilväg
förkortas terrängtransporten. Dessutom
blir det lättare att ta sig ut i skogen för att utforska
skogsvärde, ta hand om vindfällen och nå skogen
för jakt och rekreation.
Kostnad for att bygga vägen: 165 000 kr
Vägunderhåll under 20 år: 25 000 kr
Förlorad skogsproduktion i väggatan: 15 000 kr
Summa kostnader: 205 000 kr
Värde av kortare terrängtransport för virke:
240 000 kr
Värde av kortare avstånd for skogsvård och
rekreation: 40 000 kr
Summa intäkter: 280 000 kr
Vinst med en väg: 75 000 kr
Kalkylexempel bygga ny väg
Du får dessutom bättre tillgång till din skog längst med hela skogsbilvägen som inte är beräknad i denna kalkyl.
Uppgifterna kommer från skogforsk.
Jag skulle tro att du har betalat minst 60 000kr på ackordslistan extra för att skota ut virket. Tänk att du inte skall sälja din skogsmark och att det ska gallras om ca 20år beroende av vad du planterat och var du bor. Skogen är ingen kortsiktigt investering. Det är tråkigt att dina skogsvägar blev sönderkörda och dom borde informerat dig bättre om detta innan avverkning

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167827 Bra kalkyl men man kan säkert presentera en kalkyl som visar minus också beroende på hur du räknar och vilken terräng du har.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167837 Ja där har du säkert rätt Mäki men då kanske man ska ringa heliloggers. Det kan också bli billigare.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167842
hokatorpet skrev:Ja där har du säkert rätt Mäki men då kanske man ska ringa heliloggers. Det kan också bli billigare.

:))

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167860 Man kan göra det lätt för sig, och räkna på följande 3 poster
A: Hur många m3fub kan man slippa skota (under ett antal år)?
B: Hur mycket kostar väg att bygga per meter?
C: Hur mycket kostar det att skota m3fub per meter?

A > B/C ger att det lönar sig.

300:-/meter skall vaara normal kostnad häromkring för väg, och jag tror skotaren tar 0,03 per m3fub och meter. A skall alltså vara mer än 10 000 m3fub. Det är ung hela min fastighets stående volym.

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

Mäki  
#167869 Jag vet inte hur det ser ut där du bor men alla har olika förutsättningar.
Där jag bor räcker inte 300kr/m någonstans utan snarare 1000kr/m för du kommer inte en meter utan att spränga men där vi har skogsfastigheten är förhållandena helt annorlunda och jag tror snarare på 100kr/m och vi har ca 0.20-0.40€ i skotnings taxa per 100m.
Och självklart spelar det en stor roll hur stor fastighet du har.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Månskensbonnen  
#167871
hokatorpet skrev:Ja där har du säkert rätt Mäki men då kanske man ska ringa heliloggers. Det kan också bli billigare.

Allt beror ju på vilken terräng vi pratar om. Hos mej tex är det väldigt mjukt å ja skulle få köra på kubikvis med inköpt material för att få bärighet. Räknade på materialåtgång om jag skulle förbättra befintliga vägar så dom höll för skotare, ca 450 m3 0-90, vad det blir i kr vet jag inte men heliloggers är nog inte långt borta. När det inte finns naturligt material att bygga av så blir det dyrt.

Användarvisningsbild

Re: Sönderkörda vägar.

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167876 Har precis avslutat ett vägprojekt på cirka 1km. En uppgradering av traktorväg till vinterbilväg, framtiden får utvisa om den kanske kan användas i torrperioder också...

Vet att man tar mellan 4-5 kr /100m väglängd för skotning
så skulle jag driva 1000m3 så gör det mellan 40-50kkr och då är kalkylen trevlig läsning.

Plus att skogsvården blir lättare och kanske överhuvudtaget blir gjord (-|

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167878 Tänk på att 500 meter väg tar bort ett hektar skogsproduktion.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Månskensbonnen  
#167879
The Boxer skrev:Har precis avslutat ett vägprojekt på cirka 1km. En uppgradering av traktorväg till vinterbilväg, framtiden får utvisa om den kanske kan användas i torrperioder också...

Vet att man tar mellan 4-5 kr /100m väglängd för skotning
så skulle jag driva 1000m3 så gör det mellan 40-50kkr och då är kalkylen trevlig läsning.

Plus att skogsvården blir lättare och kanske överhuvudtaget blir gjord (-|

Med andra ord får vägen inte kosta mer än 50 kr/m för att det ska gå ihop ekonomiskt

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

hokatorpet  
#167880 Ja man kan räkna i all oändlighet på allt möjligt.
Men om man vill sälja sitt virke snabbt för man behöver 200 000kr. Virket skall fraktas först från punkt A sedan till punkt B för att sedan med lastbil fraktas till punkt C.
Marken mellan punkt A och B har en viss bärighet. När då inte marken håller för att köra ut virket på utan det blir stora skador och djupa spår, vad göra?
Man kan ringa säljaren av virket och påtala att här blir djupa spår, och dina diken blir förstörda för att ”skogsvägarna” som man ska köra på är för smala.
Stopp säger säljaren, kör ni sönder diken eller ”vägar” får ni stå för kostnaden för att laga dessa.
Hejdå säger skotarföraren….
Vad gör man då?
Ska då pengar tagas från skogsbolaget för att denna säljare inte har någon bärighet på sin mark och han skall ersättas för det.
Ska en annan säljare kompenseras för att det var mycket röta i virket, det är inte hans fel.

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Blivande snickare  
#167881
Månskensbonnen skrev:Med andra ord får vägen inte kosta mer än 50 kr/m för att det ska gå ihop ekonomiskt

Man kanske hittar några hjortar som trampar upp en stig till det priset :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

Ingvar  
#167889
hokatorpet skrev:Ja man kan räkna i all oändlighet på allt möjligt.
Men om man vill sälja sitt virke snabbt för man behöver 200 000kr. Virket skall fraktas först från punkt A sedan till punkt B för att sedan med lastbil fraktas till punkt C.
Marken mellan punkt A och B har en viss bärighet. När då inte marken håller för att köra ut virket på utan det blir stora skador och djupa spår, vad göra?
Man kan ringa säljaren av virket och påtala att här blir djupa spår, och dina diken blir förstörda för att ”skogsvägarna” som man ska köra på är för smala.
Stopp säger säljaren, kör ni sönder diken eller ”vägar” får ni stå för kostnaden för att laga dessa.
Hejdå säger skotarföraren….
Vad gör man då?
Ska då pengar tagas från skogsbolaget för att denna säljare inte har någon bärighet på sin mark och han skall ersättas för det.
Ska en annan säljare kompenseras för att det var mycket röta i virket, det är inte hans fel.

Jag förstår hur du tänker, men du missar en liten aning av poängen med frågeställningen från början. Vilken var bland annat hur det kan komma sig att vissa bolag ser det som självklart att rätta till efter sig ( och tydligen även vissa områden inom Södra ) medan andra svär sig fria från allt ansvar. Man tycker ju om inte annat att åtminstone Södra kunde ha en gemensam policy för hela området, och inte bara för de som kan prata för sig och tjata.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sönderkörda vägar.

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167893 Vägar är bra och man kan inte alltid räkna hem de, men det är så många extra värden som kommer till och de måste man räkna in i kalkylen.
Jag är helt klart för vägbyggen även om de kostar 200 kr metern.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).