Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71713 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173971 Klart man ska göra ett bra jobb å givet så ska inte vrak p.g.a rotben förekomma, men jag tycker inte man kan kräva av personal som inte känner sig bekväm med motorsåg att man måste kapa, därför kapar jag rotben med skördaren, går utmärkt, lägg stocken på marken med rotbenet rakt upp, ställ ner agg. på stocken i fälläge, kapa med röjfunktionen å vips är rotbenet borta.
Senast redigerad av ume lör 05 maj 2012, 15:46, redigerad totalt 2 gånger.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173973 Hur är det med krav på personlig skyddsutrustning vid sådana tillfällen? Ska skodon och benkläder med sågskydd på, plus visir och hörselskydd användas?
Används det verkligen av alla vid fem minuter motorsågning vid skiftbyte?

Jag såg själv efter Per-stormen en skotarförare som kapade upp några enstaka vindfällen, det enda skyddet jag ö.h.t såg till var några slags öronpluggar av bomullsmaterial.

Jag själv som arbetar inom industri riskerar varning-ar och slutligen uppsägning om jag upprepade gånger går utan stipulerad skyddsutrustning.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogshasse  
#174000
Jimmy Jonasson skrev:Det var en trådj*vel till att leva länge! (skriver bara för att kunna avbocka "meddela mig vid svar")

hej på dej du kan börja med att svara på min fråga till dig mvh hasse

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Pelle.e  
#174007 Hur är det med krav på personlig skyddsutrustning vid sådana tillfällen? Ska skodon och benkläder med sågskydd på, plus visir och hörselskydd användas?
Används det verkligen av alla vid fem minuter motorsågning vid skiftbyte?

Jag såg själv efter Per-stormen en skotarförare som kapade upp några enstaka vindfällen, det enda skyddet jag ö.h.t såg till var några slags öronpluggar av bomullsmaterial.

Jag själv som arbetar inom industri riskerar varning-ar och slutligen uppsägning om jag upprepade gånger går utan stipulerad skyddsutrustning.1 gillar detta D Brown
Proffshuggare




Utan tvekan så gäller full skyddsutrustning, inget kapande över brösthöjd, bra utdragna stockar och helst inte som ensam arbete . det är ett farligt jobb att kapa rotben i välta så det gäller att tänka på säkerheten . Sen tror jag att det slarvars en hel del med detta.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

masterchief  
#174019 Om de sydde in lite bätttre fickor på dagens fina strechbyxor med sågskydd så skulle det nog användas mer skyddsutrustning överlag.
Byxorna fungerar ypperligt o sitta i maskin med, men blir osköna om man bökar ned plånböcker mobiltelefoner o nycklar.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

herjman  
#236516 Vet inte om nån har poängterat det men enligt säker skog ska man passa sig för att göra riktskären låga om det är rotben.
Får man brytmånen i ett rotben kan man inte lita på att fibrerna håller trädet, en 3 cm brytmån kan i praktiken vara 0cm och således livsfarligt!

Sen hur det går till i verkligheten är en annan historia men det kan ju vara bra att tänka på.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

anersimyra  
#236555
herjman skrev:Vet inte om nån har poängterat det men enligt säker skog ska man passa sig för att göra riktskären låga om det är rotben.
Får man brytmånen i ett rotben kan man inte lita på att fibrerna håller trädet, en 3 cm brytmån kan i praktiken vara 0cm och således livsfarligt!

Sen hur det går till i verkligheten är en annan historia men det kan ju vara bra att tänka på.

Det kan ta en ände med förskräckelse. :surp: gör riktskäret i ett rotben, gör sen ett sågskär något över, klyvsåga och förskräckes :surp: :surp: :surp: Misstänker man snedfibrighet får man lägga sågskäret väl UNDER riktskäret.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

herjman  
#236573 Japp så fick vi lära oss och det säkraste måste ju vara att göra fällskäret ovanför snefibrer och rotben?
Men då blir ju markägaren lite purken om man slösar på hans fina stammar :smile:

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236593
herjman skrev:Japp så fick vi lära oss och det säkraste måste ju vara att göra fällskäret ovanför snefibrer och rotben?
Men då blir ju markägaren lite purken om man slösar på hans fina stammar :smile:

Med den insikt som flera tycks ha kan situationen värderas mot problemet.
- Det är ju snedfibrighet just i brytmånen som är farlig.
- När rotformen bygger ut 3 cm på 10 cm vid brytmån passeras säker gräns.
- Något tillägg på brytmånens tjocklek kan också klara situationen.
- En hög stubbe är också problem vid körning, åtminstone med jordbrukstraktor.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#236603 Skulle det inte vara bättre att såga med instick och göra en passlig brytmån, såga bakåt, göra säkra hörnet, dunka in kil, såga av säkra hörnet å gå åt sidan när trädet går?
Eller är det så ni menar? :P

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

axwell  
#236626 Visst kan fibrerna gå lite åt olyckligt håll nere vid rotbenen men om man inte överdriver fällskärets höjd så är risken liten.
Rotbenen är ju sällan vinkelräta mot riktskäret annat är i mitten och där är skäret så djupt att fibrerna inte lutar lika mycket.

Specialfall finns ju förstås.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

herjman  
#236668
Blivande snickare skrev:Skulle det inte vara bättre att såga med instick och göra en passlig brytmån, såga bakåt, göra säkra hörnet, dunka in kil, såga av säkra hörnet å gå åt sidan när trädet går?
Eller är det så ni menar? :P



Jo så menar vi men det blir ju lite som att såga och springa, kanske inte hållbart i längden. :lol:

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#236673 Kan man såga bort rotbenet å göra brytmånen lite längre in i stammen eller blir det ännu farligare?
Har hört nånstans att man får ha rikskäret max 1/3 in i stammen...
Stämmer det?

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

axwell  
#236678
Blivande snickare skrev:Kan man såga bort rotbenet å göra brytmånen lite längre in i stammen eller blir det ännu farligare?
Har hört nånstans att man får ha rikskäret max 1/3 in i stammen...
Stämmer det?


Får vet jag inte, även det är relativt men mest beror det på bla. stammens form,överhäng och lutning hur långt in som är lämpligt.
Samtidigt vill man ju ha ett långt gångjärn som säkrare styr trädet dit det var tänkt.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#236731
axwell skrev:
Blivande snickare skrev:Kan man såga bort rotbenet å göra brytmånen lite längre in i stammen eller blir det ännu farligare?
Har hört nånstans att man får ha rikskäret max 1/3 in i stammen...
Stämmer det?


Får vet jag inte, även det är relativt men mest beror det på bla. stammens form,överhäng och lutning hur långt in som är lämpligt.
Samtidigt vill man ju ha ett långt gångjärn som säkrare styr trädet dit det var tänkt.

Jo det kanske bara var riktvisande, vill bara minnas att jag läst/ hört et nånstans :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).