Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 72313 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Cruiser_no1  
#164947 Det enda jag reagerar på är att stubbarna som är fotade är ju direkt inte nån grov skog, kan inte nån visa hur det ska se ut i 0,7 skog istället. Det är väl ändå där man tjänar pengarna på att ta låga stubbar?

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#165072 Har suttit och tittat lite på youtube filmer och nog finns det många förare som borde rusks om lite angående stubbhöjder.
Det finns flera som inte överhuvudtaget matar ner aggregatet vid rotkap utan bara sätter emot och kapar med resultatet att i bland så lyckas dom men för det mesta 30-40cm stubbar på plan mark.
Skärpning killar om vi alls skall ha någon trovärdighet bland markägare.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

machonisti  
#170760 Får vi verkligen så mycket betalt för virket att vi ska käfta om några cm stubb. Vissa gånger lyckas det bättre vissa sämre men efter 10 år syns inte ett skit.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#170780 Det kan ju diskuteras, men med lite lätt användning av huvudet så kan du ju räkna ut att 5 cm på 100 träd så är det ju en en rotstock som står kvar.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#170782
Skogshuggarninorr35 skrev:Det kan ju diskuteras, men med lite lätt användning av huvudet så kan du ju räkna ut att 5 cm på 100 träd så är det ju en en rotstock som står kvar.
Det var en poäng i denna jämförelse. Bra!
10 cm stubbe är ca 7 kr/m3.
Eftersom det för många förare räcker att öka ambitionen på kanske var 4:e stubbe så blir 1 dm där ca 15% av normal upparbetningskostnad i slutavverkning. Följaktligen kan upp till dubbla tiden i fällningsmomentet vara motiverat ganska ofta.

Problemet är att det är så lite belöning för låga stubbar.
Plusvärde med låga stubbar är dock framkomlighet för skotare och markberedare.
Rotpostköpare brukar markera sina krav eftersom det är förlorat virke för dem.
Skogsägare talar efteråt frikostigt om stubbhöjden. Inte minst efter planteringsjobbet de själva gjort och sett varje hög stubbe.
Snytbaggeproblem.

När entreprenör släpper lite här och lite där blir det stora förluster i slutändan. Därför vore det dags att ge ett "helhetstillägg" för bra jobb.
15 kr/m3 ser jag som rimligt mervärde för bra jobb.
Mellan busförarna och de stabila och kunniga förarna kan det vara 30 kr/m3 i mervärde för skogsägaren.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

halvproffs  
#170784 Jag gjorde en tråd tidigare om höga stubbar men den fick inget gensvar som denna tråd fick.
Gick väl inte tillräckligt hårt till attack :mrgreen:
Då vi har haft rikligt med snö flera vintrar har jag sett att stubbarna varit ovanligt höga och då tänkte jag att om stubbarna på 1000 träd är 1dm för höga så blir det 100m rotstock alltså ca 20 stock/300-400:- stocken= 6-8000:- En icke föraktlig summa.
Gick i helgen och kollade lite andra nya gallringar och såg även då onödigt höga stubbar trots slät mark och stenfritt.
Eftersom jag själv gallrar det mesta och kör fram med jordbrukare vill jag inte gärna ha så höga stubbar både med tanke på ekonomi och framkomlighet med traktorn.
Har kapat många stubbar för framkomlighet. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

johaniskogen  
#170788 är det inte ganska vanligt eller borde det inte vara rutin att man sågar bort rotben i förväg och fäller övergrova träd på alla avverkningar.(där det behövs) både i gallringar och slutavverkningar.

Det är ju inte markägarens fel att man han ett för litet aggregat, eller har för brottom?

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

NickeV  
#173492
Jimmy Jonasson skrev:
skogogräv skrev:
telefon 064.jpg
telefon 063.jpg
telefon 061.jpg
telefon 060.jpg
telefon 059.jpg
telefon 058.jpg

Jag fortsätter att utmana,Jag vill påstå att det är 50% så här låga stubbar i denna gallring.


jag skulle skämmas ögonen ur mig och be skotarföraren tusen ggr om ursäkt om jag hade lämnat ens 1! sån stock med 1,5 m rotben efter mig under mina år i skördaren... har aldrig hänt och kommer aldrig att hända, hur kan man missa det?


Har inte era skotarförare motorsåg? Det har våra iaf! Lumpa bara för att de är ett rotben är ju inte redigt rätt! Visst nu var det rätt klent träd är ju inte hela världen och lumpa en liten bit, men gör du likadant när de blir grovt? :)

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#173631 På bolagsskog har vi råd att göra ett bra jobb, ja då kan det bli en trissa. Men privata skogsägare gillar inte riktigt det såklart. Men visst, ska man räkna på det är det billigare för företaget att ha en skotarförare som kapar rotben än att ha en skördare som lumpar trissor. Typ 140 kr/tim mot 1200 kr/tim. Men det ser ju förjävligt ut att lämna sådär efter sig ;)

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogshasse  
#173635
Jimmy Jonasson skrev:På bolagsskog har vi råd att göra ett bra jobb, ja då kan det bli en trissa. Men privata skogsägare gillar inte riktigt det såklart. Men visst, ska man räkna på det är det billigare för företaget att ha en skotarförare som kapar rotben än att ha en skördare som lumpar trissor. Typ 140 kr/tim mot 1200 kr/tim. Men det ser ju förjävligt ut att lämna sådär efter sig ;)

hej på dej jimmy menar du att en huggare kostar 140 och en skördare med chaufför kostar 1200 plus moms

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

skogsjan695xl  
#173637
skogshasse skrev:
Jimmy Jonasson skrev:På bolagsskog har vi råd att göra ett bra jobb, ja då kan det bli en trissa. Men privata skogsägare gillar inte riktigt det såklart. Men visst, ska man räkna på det är det billigare för företaget att ha en skotarförare som kapar rotben än att ha en skördare som lumpar trissor. Typ 140 kr/tim mot 1200 kr/tim. Men det ser ju förjävligt ut att lämna sådär efter sig ;)

hej på dej jimmy menar du att en huggare kostar 140 och en skördare med chaufför kostar 1200 plus moms


Tror han menar att chaffören på skotaren har 140 kr/tim. Medans skördaren ligger på ett akord på 1200.

Sen måste man ta i beräkning vad skotaren kostar i stillestånd när man kapar rotben. Tiden går fort även vid korta stopp.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Jimmy Jonasson  
#173643 Kapa rotben kan den icke körande skotarföraren göra före/efter skiftbytet så får skotaren gå.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogshasse  
#173651 hej på er igen jag fattar inte vad ni skriver menar ni att skördaren kostar kunden 1200 och vem betalar dom övriga 140 eller ingår dom i priset 1200 för skördaren

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#173682 Jag har aldrig sett en förare hoppa ur maskin och dra igång en motorsåg. När jag tänker efter har jag nog aldrig sett någon motorsåg alls i sammanhanget.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

skogsjan695xl  
#173692
skogshasse skrev:hej på er igen jag fattar inte vad ni skriver menar ni att skördaren kostar kunden 1200 och vem betalar dom övriga 140 eller ingår dom i priset 1200 för skördaren


Oftast är det betalt per kubik (akord) och då kör skördaren in runt 1200 kr/tim. Detta beror ju helt på skogen. Så man kan säga att det kostar kunden dom 1200 kr/tim. Men värdet på virket som skördaren hugger i timmen är ju mycket mer än 1200 kr/tim. Dom 1200 kr/tim ska räcka att betala diesel, löner, amorteringar och allt som hör till. Som anställd har man runt 140 kr/tim.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).