Avverkning (slutavverkning)

Höga stubbar?

198 inlägg 71706 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höga stubbar?

kungsis  
#163251 Jag lät en firma göra en slutavverkning för några år sedan och har sedan dess svurit över att de lämnat så höga stubbar. Har även gjort observationer på andra platser och upptäckt att det tydligen är "standard" att göra så. VARFÖR? Det är ju bara besvärligt att ta sig fram med vanlig traktor samtidigt som det ju måste vara massor av kubik som bara ruttnar bort. Är det krav på snabbhet och det tar längre tid att hitta ett bra ställe att sätta aggregatet på? Eller går det inte med de moderna Aggregaten? Min far som var skogvaktare av gamla stammen, hade kört hem mig från skogen om jag lämnat så pass höga stubbar.

M.v.h
Kungsis



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

skogshasse  
#163252 hej kungsis jag tror det beror på att nästan alla markägare frågar efter kubikpris på jobbet och inte timpris men jag kan ha fel själv så jobbar jag på timpris

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

dexter  
#163265 Hur höga är dom? På ett ungefär.. om du har möjlighet kan du väl ta några kort.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163269 1-2dm över fast hinder är normalt, lite beroende på aggregatstorleken, med fast hinder menas: rotben eller sten t.ex. vid stora snödjup kan de oxå bli problem att göra låga stubbar.
Är trädets diameter på gränsen till vad agg. klarar blir stubben lätt lite högre.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#163360
ume skrev:1-2dm över fast hinder är normalt, lite beroende på aggregatstorleken, med fast hinder menas: rotben eller sten t.ex. vid stora snödjup kan de oxå bli problem att göra låga stubbar.
Är trädets diameter på gränsen till vad agg. klarar blir stubben lätt lite högre.


Nu kanske jag får stämpel som gnällgubbe, men det är alltså aggregaten som sätter gränsen för hur höga stubbarna blir. 1-2 dm tycker jag kan stämma som ett snitt på bra/släta marker, men varför accepteras det? Om man inte kapar rotbenen (även det verkar vara en sak som man inte bryr sig om nuförtiden?) och sedan lägger på 2dm så är man ju snabbt uppe i 5-6dm höga stubbar = 4dm som bara är i vägen och ger inkomstbortfall ( det är ju ofta finaste stocken man gnager på) till ingen nytta. Är det bara jag som tycker att det är fel. Får ni som kör maskinerna aldrig några kommentarer.

M.v.h
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Skogshuggarninorr35  
#163363 Har du verkligen stubbar på ditt hygge som är 50-60 cm höga??
Visa bilder på dom så får vi se hur höga dom är tack.
Vad som gäller för oss är max 7 cm ovanför möjligt fällskär.

Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Mäki  
#163408 Det är också väldigt beroende på vilken marktyp det är.
På vissa marker stiger stubbarna upp när det blir kört runt stubbarna och marken sjunker så fast du har gjort låga stubbar så växer dom.
Har du stora rotben blir det också höga stubbar samma sak om du har ett väldigt stenrikt skifte.
Jag tycker jag överlag har låga stubbar men när jag gjorde en gallring åt mig själv som jag körde ut med Ford 4000 + lunningsgrip så svor jag i mina egna stubbar som jag blev tvungen att såg av med motorsågen för att ta mig fram 😡
Så jag vet inte men jag tycker jag alltid försöker göra låga stubbar men ibland är dom för höga :oops:

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163415 bara för att förklara lite, de vanligaste är att man sätter ner såglådan på hindret å kapar(vid snötäkt mark upphöjning vid stammen), vilket gör ca 1 dm över hinder/rotben på dom flesta moderna agg. vissa lite mer vissa lite mindre. vid rotben är det oftast agg. konstruktionen som sätter stopp för låga stubbar.

bilder vore bra och info om snödjup vid avverkning.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#163420 Jag har nu åkt ifrån min skogsmark, så jag får be att få årterkomma med foton till er som tvivlar. Ska försöka att hinna under veckan, annars får jag ta det nästa helg.

M.v.h
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

foton  
#163430 Vad tycker de som brukar gnälla när man tar ut grot och näringen försvinner ? Kan höga stubbar tillföra näring till marken? Det gör det säkert !

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

Blivande snickare  
#163432 Stubbar ruttnar långsammare än kvistar och toppar. Fråga inte varför, har ingen aning.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

foton  
#163436 Gamla stubbar innehåller massor av kryp, är dom tillräkligt höga brukar där finnas mat till fåglarna.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

kungsis  
#164091 I dag fick jag lite tid över, så här kommer lite bilder från skogen hemmavid. Jag skriver hemmavid då dessa bilder iof är tagna på min mark, men kunde, efter vad jag sett, lika gärna varit tagna var som hellst i/runt Östergötland. Kanske det skiljer sig var man befinner sig här i landet? Avverkningen har skett vid barmark. Tillläggas ska, att iof är det långt ifrån alla stubbar som är lika höga, och jag försökte med mina bilder ge ett urval. Men oavsett, anser jag att nästan samtliga är för höga.

M.v.h
Kungsis

stubbar 010.jpg


stubbar 012.jpg


stubbar 014.jpg


stubbar 011.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höga stubbar?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#164092 Nr3 var hög, resten ser normala ut.

Avatar Fallback

Re: Höga stubbar?

M_M  
#164093 Håller med Slurfi. Rätt eller fel är jag fel man att uttala mig om, men i mitt tycke normala iaf.
Fint väder för en skogspromenad hade du också! :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).