Avverkning (slutavverkning)

Förrvirrad ang avverkning.

43 inlägg 20141 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#152061 Att sälja som rotpost är väl enda sättet att veta hur mycket samt vad man säljer innan leveransen är gjord.
Man betalar en avgift men slipper avgiften vid inmätningen vid såg?
Man får i regel ett högre pris för virket?
Inget snack om vrak vad som är massaved/timmer,felaptering mm.
Ändå bör väl kontraktet ses över så ev förstörelse av väg,tillväxt vid sen avverkning kommer med.
Börjar jag få kläm på avverkningsformen eller har jag fel?

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#152130 Du har delvis rätt och delvis fel.
Avvekningsuppdrag: Du överlåter avverkningen till köparen och får betalt för dom olika klasserna efter en prislista efter inmätning vid industri. Köparen står för averkningskostnaden.

Leveransrotköp: Köparen kommer ut och besiktar din skog och du får ett fast pris per m3fub som betalas ut efter inmätning vid industri. Säljaren står för avverkningskostnaden. Inga avgifter tillkommer. Det finns inga vrak i den här köpformen, inga avdrag för felaptering eller dylikt. Köparen kan göra vad han vill med virket och du får samma pris i alla fall.

Rotpost: Skogen mäts på rot och betalas efter den mätningen.
I inget av fallen betalar säljaren någon avgift för mätning vid industri.

Det är ALLTID köparen som står för mätningskostnaden vid industri. Du som leverantör behöver aldrig betala någon mätningskostnad för vmf.

Man kan säga att avverkningsuppdrag är den mest riskabla formen. Rotpost finns risken att du inte får dom extra pengarna som det kostar att mäta på rot. En leveransrotpost där du får ett fast pris per m3fub är väl den enklaste avverkningsformen. Dessutom så brukar dom oftast vara rätt bra betald.
Kom ihåg att du måste få MINST 15 kronor mer per m3fub för att det ska löna sig med rotpost.
Är man i behov av pengar så lämnar i alla fall vissa skogsbolag ut räntefria förskott på upp till halva kontraktsvärdet vid leveransrotpost.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

plyshnalle  
#152132
MNskog skrev:Även Leveransrotköp har sina luckor.



Jo. Alla försäljningsformer har ju sina luckor. Rotpost är ju det enda sättet att veta exakt hur många kronor man får för skogen. Men även rotposter har sina luckor och felkällor.
Det händer titt som tätt att den verkliga och uppmätta volymen vid en rotpost stämpling diffar en hel del. Det är inte alltid att just rotpost är det bästa alternativet. Det beror lite på hur marknaden för rotposter ser ut där man bor. Fler köpare brukar betyda bättre marknad och bättre pris.
Fördelen med rotpost är att man får pengarna snabbt. Och att det har en lugnande effekt på nerverna..
Leveransrotköp inehåller en viss osäkerhet vad gäller slutsumman eftersom man inte vet den exakta volymen...

Användarvisningsbild

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#152235
plyshnalle skrev:Du har delvis rätt och delvis fel.
Avvekningsuppdrag: Du överlåter avverkningen till köparen och får betalt för dom olika klasserna efter en prislista efter inmätning vid industri. Köparen står för averkningskostnaden.


Priset gäller ju när virket är upplagt vid körbar väg, varför det är skogsägaren som får stå för avverkningskostnaden. Dock är det virkesköparens entreprenörer som ombesörjer avverkning + skotning, varför avverkningskostnaden dras av inför utbetalningen.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Midgård  
#152238
Niking skrev:
plyshnalle skrev:Du har delvis rätt och delvis fel.
Avvekningsuppdrag: Du överlåter avverkningen till köparen och får betalt för dom olika klasserna efter en prislista efter inmätning vid industri. Köparen står för averkningskostnaden.


Priset gäller ju när virket är upplagt vid körbar väg, varför det är skogsägaren som får stå för avverkningskostnaden. Dock är det virkesköparens entreprenörer som ombesörjer avverkning + skotning, varför avverkningskostnaden dras av inför utbetalningen.
/Niklas


Helt riktigt Niking, så är det.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

alias  
#152239 Mycket har sagts och kommer troligen att sägas om rundvirkesmätning och handel med olika former av avverkningsrätter (AU, LRK och RP).

Naturligtvis är det intressant att man inte bjuder industrin på några volymer, men här snackar vi troligen om en eller några få procent av totala virkesvärdet.

Det som förvånar mig mest är att det inte gnälls mer över skattningen av stående skog vid fastighetsförvärv, där accepterar man att volymerna slår +/- 20 % per bestånd och +/- 10 % per fastighet. Detta gör ju mer på sista raden då fastighetspriserna i många delar av landet ligger ungefär i samma nivå som avverkningsnettot, samt att viresvolymerna som prissätts överlag är större för den enskilde skogsägaren. Här kan det dock kanske finnas viss acceptans hos köparna, då planläggarna tenderar att hellre sänka än höja virkesförråden (fast jag tror skattningarna ligger närmare sanningen nu än för t.ex. 15-20 år sedan). Har sett fastigheter på nära håll där de haft svårt att hitta de volymer som skulle finnas enligt planen - skulle inte kännas jättekul att göra en sån affär.

@skogsrisen:
Stämplingskostnaden: varierar kraftigt med medelstammen på beståndet (tror vi hamnade på 6-8 kr/m3sk för slutavverkningsskog på 0,5-0,8 m3sk + 800kr/objekt i startavift för adm., var i Småland 2010)

Kvaliteten på avverkningen: skriv in i avtalet att du som säljare ska godkänna traktdirektivet som entreprenören får ut (där traktgränser, basvägar och upplägg ritas ut på karta, dina önskemål noteras m.m.) innan avverkningen påbörjas, så får du ett kvitto på vilken info som virkesköparen vidarebefordrat till entreprenören. Skriv även in att du skall kontaktas innan avverkningen påbörjas.

Ränta kontra tillväxt: Får du ut full betalning för rotpost innan avverkningen så är det ju upp till köparen när denne vill avverka posten - du kan disponera dina pengar och styr däregenom förräntningen själv. Det blir ju ett annat läge med LRK eller AU om du endast fått ut en dellikvid innan avverkningen, kan ju vara värt att diskutera både räntedatum och räntesats (kanske bankgaranti kan vara på sin plats?).

Bara mina funderingar.

Lycka till!

MVH
Alias

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

haggloader  
#152248 Personligen tycker jag att det är viktigt att ha god relation med en inköpare (entreprenör) och det gäller i synnerhet om du inte har ”motorsåg och utrustning för en halv miljon” att själv ta hand om snöbrott, vindfällor och dylikt!!

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#152277 Uttryckte mig klumpigt då jag pratade om inmätningsavgiften.
Jag menade självklart att köparen står för den men han drar av den ihop med resterande kostnader och indirekt betalar jag den iaf?
Är det så betalar man ju inte många kronor i inmätning då inmätning kostar 8-9krm3fub.
Om jag även förstått hela rätt så ska man hellst stämpla när det är rejält sug efter virke vilket kanske inte känns helt rätt nu.
Ränta kontra tillväxt: Med denna menar jag att om han avverkar ett år efter skrivet kontrakt så ska tillväxten beräknas med i kontraktet annars bjuder man på tillväxten till köparen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Pix61  
#152692
skogsrisen skrev:Jag har läst igenom en 10gamla sidor på detta forum och det är helt klart blandade åsikter om vilken metod som lämpar sig bäst.
Dock tycker jag stämpling verkar vara ett bra sätt att få bättre pris.
Tilläger även att det är fjällskog alltså nästan bara massaved med lite timmer.
Det metod virkesköparen sade till mig var bara avverkningsuppdrag inget annat.
Ska ringa en stämplare i vilhelmina och se vad han tycker.



Kanske kontakt med klentimmerverk vore något???

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#152695
Pix61 skrev:
Kanske kontakt med klentimmerverk vore något???


Klentimmerverk vad heter dom?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Pix61  
#152696 Sågverk som sågar timmer från 10 cm i topp till c:a 20 cm. De köper även från gallringar.

Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

skogsrisen  
#152782 Pix61 känner du till några klentimmerverk i västerbotten, vilhelmina/lycksele trakten?

   TS
Avatar Fallback

Re: Förrvirrad ang avverkning.

Pix61  
#153011 Nej inte direkt som jag vet men förslagsvis skulle jag ringa närmaste sågverk och höra.Sågverken jobbar ihop och hjälper varandra med råvara så du får troligen svar på första bästa sågverk. Precis som pappersbruken jobbar ihop om sin råvara. Låt inte ditt timmer bli kokat. Lol

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).