Avverkning (slutavverkning)

vad tror ni om framtiden?

21 inlägg 12398 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad tror ni om framtiden?

alias  
#143064
Zixten skrev:
Skogsmuppen skrev:Att virkesköparen vill komma över virket så billigt som möjligt är väl inget konstigt, det är hans jobb. Sen är det väl upp till skogsägaren att förhandla.

Sen är det ju inmätningen som sätter vrak, de följer väl bestämmelser och inte vilken prisnivå det är just då.


En del påstår att virkesköparna kan påverka inmätarna lite som dom vill. (ge dom instruktioner om att nu vill vi se X % vrak i det inmätta)

Sen så ändras väl vad som är vrak lite med, ibland är det godkänt med röta, ibland godtas ingen röta alls, svänger väl lite beroende på tillgång och efterfrågan på virke!?


Fenomenet brukar vanligen kallas "Konjunkturmätning".

MVH
Alias

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: vad tror ni om framtiden?

plyshnalle  
#147698 Har ni sett vilka instruktioner som finns för inmätning? Om företag A kör in virke till terminal B så gäller en instruktion. Om företag B kör in virke till terminal B så gäller en annan instruktion. Om du levererar ditt virke som går till terminal A så gäller en instruktion. Om ditt virke går till terminal B så gäller en annan instruktion. Trots att bägge terminalerna ägs av samma köpande företag!
Hur i hv kan virkesmätnings föreningar, skogsägare, entrepenörer osv gå med på det! Det är en ren djungel av bestämmelser! Och dom ändras HELA tiden utan att en käft utom virkesmätaren får reda på det!!!
Hur är det möjligt"!!!!!

Avatar Fallback

Re: vad tror ni om framtiden?

MNskog  
#147701
plyshnalle skrev:Har ni sett vilka instruktioner som finns för inmätning? Om företag A kör in virke till terminal B så gäller en instruktion. Om företag B kör in virke till terminal B så gäller en annan instruktion. Om du levererar ditt virke som går till terminal A så gäller en instruktion. Om ditt virke går till terminal B så gäller en annan instruktion. Trots att bägge terminalerna ägs av samma köpande företag!
Hur i hv kan virkesmätnings föreningar, skogsägare, entrepenörer osv gå med på det! Det är en ren djungel av bestämmelser! Och dom ändras HELA tiden utan att en käft utom virkesmätaren får reda på det!!!
Hur är det möjligt"!!!!!


Intressant. Har du något bra exempel?

Avatar Fallback

Re: vad tror ni om framtiden?

plyshnalle  
#147738 http://www.vmfsyd.se/Kvalitetssystem/8% ... LATSER.pdf
Lägg märke till att det INTE gäller virke som körs till sydveds terminal i falköping...
Vet du vart dom kör ditt virke?
Man ändrar den så kallade kubben från 12 till 14 cm under bark. Det vill säga en ökad andel massaved.
Jag har inte sett att sydved har gått ut med någon information om den egentligen väldigt stora förändringen. Och från vmf är det som vanligt knäpp tyst.
Nu vet jag inte hur sydveds prislista ser ut. Men det kan innebära en sänkning av priserna om dom betalar extra för det grova i massaved.
Jag leverar till SCA och det är likadant där. Det beror på VART mitt virke går, vilka instruktioner som tillämpas... Det är inte stora skillnader, men ändå så är det tillräckligt för att det ska påverka priset på veden.
Det är bara att surfa runt på dom olika vmf hemsidor och försöka bena ut vilken instruktion som gäller för det du ska leverera.
Lycka till. Jag går bet på det...

Användarvisningsbild

Re: vad tror ni om framtiden?

Mäki  
#147740 Skall inte uppköparen meddela vilka instruktioner som gäller för din affär eller är det så att ni hugger först och säljer sen?


Tillbaka till vad tråden handlar om.
Vad tror ni det kommer att leda till när Ryssland går med i VTO och slopar sina virkestullar?
Här i Finland är jag rädd att det leder till mindre efterfrågan=lägre pris.

Avatar Fallback

Re: vad tror ni om framtiden?

plyshnalle  
#147852 Risken är väldigt stor att priserna på framför allt massaved kommer att pressas nedåt även i Sverige. Å andra sidan så tror jag att alternativet, både för Finland och Sverige, är att många bruk tvingas lägga ned. Så det är väl som att välja mellan pest eller kolera. Om många industrier slås ut så hotas ju hela basen för skogsnäringen... Om dom kan tjäna pengar så finns det ju i alla fall en viss betalningskapacitet, vilket i alla fall kommer skogsägare till del när allt går för fullt...

Dom flesta uppköparna har inte speciellt stor koll på detaljerna...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).