Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Tätortsnära skogsbruk

7 inlägg 5294 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tätortsnära skogsbruk

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137744 Hej!

Tänkte se om det är någon som har erfarenhet av tätortsnära skogsbruk, typ manuellhuggning, blädning etc eller arbete med små maskiner i tätortsmiljö. Med tätortsmiljö tänker jag mig kommunala skogar i bostadsområden typ "reakreationsskogar" :) är det någon som jobbar med sånt och om, finns det någon marknad eller lönsamhet?



   TS
Avatar Fallback

Re: Tätortsnära skogsbruk

Mariaskogsrået  
#137793 Hej skogsbjörn.

Jag sysslar delvis med det. Har gått en kurs i tätortsnära skogsbruk. Man har helt annat tänk när man går in i dessa skogar. Oftast är produktion inte huvudsyftet därav det annorlunda tänket. Tänket varierar beroende på vem som kommer nyttja skogen mm. Finns en mycket bra bok som du kan försöka hitta, tyvärr är jag inte hemma nu bara så får återkomma med den imon. Visst finns liten marknad. Otroligt roliga objekt men vad du än gör titta MÅNGA GÅNGER innan du släpper säkra hörnet för risken finns att någon tokstolle irrat sig ivägen!!!

M

Avatar Fallback

Re: Tätortsnära skogsbruk

Mariaskogsrået  
Avatar Fallback

Re: Tätortsnära skogsbruk

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137838 Jag gick också en kurs i tätortsnära skogsbruk på gymnasiet och då använde vi oss av just den boken, mycket bra litteratur :) förstår att det är lite extra knivigt med folk som kan komma ivägen! Hur länge har du jobbat med det då? Har du eget företag eller jobbar du åt kommun?

Mvh Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Tätortsnära skogsbruk

Mariaskogsrået  
#137887 Gick min kurs när jag pluggade till trädgårdsmästare.
Har kört mitt företag i drygt ett o ett halvt år. Mixar med alla möjliga arbetsuppgifter inom främst skog o landskapsvård o ibland lite trädgård så driver inte enbart runt på tätortsnära skogar, det skulle inte fungera i dagsläget för mig:)
Hade du tänkt att köra det som en tjänst ibland flera andra eller enbart det?

M

Avatar Fallback

Re: Tätortsnära skogsbruk

skogsbjörn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#137978 Jag vet inte riktigt, tänker nog lite bredare än bara det men det beror ju på hur mycket jobb det finns inom tätortsnära :) tänker lite samma koncept kanske manuell avverkning/gallring i känsliga/svårtillgängliga miljöer som blötmarker och öar eller så, måste ta reda på mer om hur marknaden ser ut :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tätortsnära skogsbruk

herjman  
#140933 Kommit fram till nåt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).