Avverkning (slutavverkning)

Averkning själv

38 inlägg 31227 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Averkning själv

puffiskog  
#192037 jag känner en kille som kan hjälpa dig om du ska av verka med motorsåg eller så kan han skota ut det för dig. jag tog hjälp av han när jag slutavverkade mig lilla bit på ca 2 hektar. det är en redigt duktig kille jag blev nöjd med han arbete iallafall :)

http://roshultarensskog.webs.com/

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Averkning själv

superglue  
#192045
skogsbonne skrev:man behöver även inte ta kontakt med sågverken det är bara att hugga och anmäla



Men det kan ju vara smart att göra det först för att höra vilka längder dom betalar bra för.
Med så liten skogskunskap och yrkesvana som trådskaparen verkade ha så hoppas jag inte att han avverkade själv. Inte ens jag som har jobbat som manuell skogsarbetare i 4,5 år och nu siktar på en skogsmästartitel skulle slutavverka 2 ha fullväxt skog själv om jag inte gick arbetslös och därmed inte kunde få in inkomster från annat håll.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

skogsbonne  
#192076 sågverken betalar alltid för samma längder och priset sjunker samma för varje längd
vet inte om det är 3.40 eller 3.70 som är den kortaste timmer längden

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192082 Brukar få ett fast kubikpris istället så man får hugga det som träden ger,enklare än att få trädens utseende att stämma överens med prislistan.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

superglue  
#192110
skogsbonne skrev:sågverken betalar alltid för samma längder och priset sjunker samma för varje längd
vet inte om det är 3.40 eller 3.70 som är den kortaste timmer längden



3.10 är egentligen den kortaste timmerlängden, men som regel är ju massan bättre betald än den. 3,70 brukar vara första önskade längd, men sen är det absolut inte samma önskade längder på olika bolags prislistor och inte ens från samma köpare över tid.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

superglue  
#192111
bengt.a skrev:Brukar få ett fast kubikpris istället så man får hugga det som träden ger,enklare än att få trädens utseende att stämma överens med prislistan.



Självklart kan man få det, men då är ju ofta det priset lite lägre än vad en optimal egen aptering hade gett. Nu är väl iofs apteringskonsten ofta bristfällig hos Sveriges skogsbönder så det är nog enklast att hugga efter fast pris :wink:

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#192126 Jo men då får man hyfsat för de korta och klena stockarna,vore det slutaverkning så finge det nog bli nått annat vis med bästa nettot över det hela.

Avatar Fallback

Re: Averkning själv

oestergard  
#195254 Låter inte helt vettigt att själv hugga 2ha slutavverkning. Själv skulle jag aldrig ens tänka åt det hållet. Trots att jag har fullgod utrustning så säljs alla slutavverkningar på rot. Med normal stockandel skulle man gå rejält back med att hugga manuellt. Det här gäller Finland iaf. Om man inte är väldigt bra på aptering gör nog skördarn ett bättre jobb. Dessutom blir det lättare "vrakstock" vid sågen på leveransvirke.

Klena gallringar och väldigt små ytor är vettigare att hugga själv.

RH

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).