Avverkning (slutavverkning)

avverka 64 tallar

10 inlägg 6997 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avverka 64 tallar

berkkk  
#121064 hej jag ska ut till stugan i helgen och avverka 64 st tallar i brösthöjd är dom ca 40 cm i diameter +10 st grova granar ca 60 70 cm med motorsåg har inte så stor koll på hur hög dom är
vilka mått ska stocken kapas i och hur länge efter avverkning kan de ligga i skogen? utan att bli förstörd

Hur mycke virke kan detta vara?
Ska jag göra ved av de?
Eller ska jag fixa transport till sca ca 1.5mil och sälja de till dom.
ge mig lite råd mvh erik



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: avverka 64 tallar

halvproffs  
#121069 Du verkar inte vara särskilt insatt i huggning. Dessa tallar borde det vara stamblockskvalite på och man kapar vid kvalitetsgräns bla. Här i Mellanskogsregionen får stamblock vara mellan 34-58 dm långa, vanligt timmer 37-55dm. När värmen kommer då kommer också blånadssvampen och då blir virket nedklassat. Är du van med motorsåg? Har du skyddsutrustning? Det låter som du behöver hjälp med en hel del. Prata med någon som du vet ät erfaren på området eller ring till skogsägareföreningen.

Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

zeetorg  
#121103 Om du tror att kommer hinna allt det där på en helg så kommer du nog antingen att bli ganska besviken eller sjukskriven i ett halvår...

Men som sagt är tallarna raka, fina och utan kvist så kan dom vara värda en hel del. Kan vara värt att kolla upp innan du sågar. Då kanske det t.o.m. kommer ut en person och märker på träden hur långa stockarna skall vara. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

berkkk  
#121106 utan kvist och raka ca 20 meter höga 95 år gammla 4,8 i bonitet

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

berkkk  
#121107 man måste ju börja någonstans kanske hinner 10 träd på en helg ska vi bli lite på gasen också :;)

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

zeetorg  
#121108 Dom skall inte bara vara raka dom skall vara spikraka...

Skämt och sido så låter det som om du kanske borde höra med någon på plats om det går att ta ut lite bättre kvalitet ur virket.
Då går det nämligen få kanske upp till 5x mer pengar för varje kubik jämfört med vanligt sågtimmer. Eller ännu mer, men då skall dom vara riktigt grova.

Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

zeetorg  
#121109 Annars verkar du ju ha helt rätt inställning i att man skall må lite gott också och inte bara slita...

Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

berkkk  
#121119 hur stor volym tror ni 2 bil?

   TS
Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

Chainsaw Charlie  
#121128 http://www.forestmaps.se/images/kuberin ... l_gran.pdf
Enligt ovanstående tabell så innehåller en tall med 40 cm diameter och 20 m höjd 1,12 m³sk.

Avatar Fallback

Re: avverka 64 tallar

mb track  
#125214 om jag förstår dig rätt skriver du att granarna är 70cm .menar du i brösthöjd, ja då måste du ha 20 tums svärd om du ska ge dej på dem, sågade ner 4st sådna i höstas blev vänerblock om de är friska inga dåliga bitar måste ha långt svärd kan bli svårt att få dem raka i ändarna annars de är väl några år då ca 120 år + blir nog tak plattor av dem vid otterbäcken

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).