Bestämma höjden på ett träd?

Vida
 Svara  20 inlägg  22078 visningar  4 följer

Re: Bestämma höjden på ett träd?

#71009 Köpte Ludde för något år sedan. Den har blivit liggande i en låda därefter. Tog fram den idag och tänkte testa att
höjdmäta. Jag vet inte vilket avstånd från ögat som Ludde ska ha, någon som kan svara på det ?

Att mäta med pinne funkade (kanske skulle kontrollmäta innan man påstår det). Har dock läst att man ska lägga till höjd från ögat och ned till marken, om man står vinkelrätt mot trädet. Låter väl logiskt om man har tumgreppet i höjd med ögat?

Vida Cat
Användarvisningsbild

#71015 "Ludde" ska ligga "kloss" mot ögonbrynet och kindbenet med ögat i centrum på urholkningen.
Viktigt naturligtvis att den hålls lodrät och att du står i någorlunda (plan), nivå med trädet.

Användarvisningsbild

#71032 Det här med pinnen är en grej som jag måste testa. Verkar bra att kunna....

Apropå ledningsägarens ansvar å skyldighet.
I EON:s fall här i Blekinge funkar det som så: de kommer ut å plockar ner ledningen men fälla får jag göra själv. Det är kanske så för att de inte orkar men det ska jag låta vara osagt.

Skogshuggarn skrev:"Ludde" ska ligga "kloss" mot ögonbrynet och kindbenet med ögat i centrum på urholkningen.
Viktigt naturligtvis att den hålls lodrät och att du står i någorlunda (plan), nivå med trädet.

Tack, kom på att jag kan testa på grannens flaggstång, längden är ju känd på den.

Användarvisningsbild

#480660 Hej,
Uppdaterade mitt första inlägg i denna tråd och lade till en enkel illustration som visar på ett enkelt sätt att mäta trädhöjd. Inte något man gör professionellt kanske, men ett enkelt sätt som ger ett hum.

Direktlänk: Fredrik Reuter - Bestämma höjden på ett träd?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Odla skog på höjden - i stan av Torbjörn Johnsen - tis 21 feb 2017, 15:24
i Skogsnyheter
1 svar
528 läst
av isteskog     
tis 21 feb 2017, 15:42
När latmasken får bestämma! av Uvskogen - tor 09 apr 2015, 13:02
i Socialt (mer om oss)
1 svar
1277 läst