Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

Vida
 Svara  37 inlägg  10106 visningar  14 följer

Re: Övergivna telefonluftledning i skogen, vem har ansvaret?

#466811 Kreosot anses cancerframkallande och stolparna är i sig klassade som farligt avfall. Det är detta som gör att företag inte får överlåta dessa till ej godkänd mottagare. Samma gäller för järnvägsslipers. Godkänd mottagare är avfallsanläggningar med tillstånd att ta emot farligt avfall.

Tror man ibland dröjer med att frakta bort stolparna i förhoppning att dom ska försvinna av sig själv då det kostar ca 2-2500 kr/ ton att lämna dessa till godkänd mottagare.

Vida Cat

IMG_2486.JPG

Det glädjer mig att Skanova läser här på forumet var de skall lägg sina arbetsinsatser

Användarvisningsbild

Palakangas skrev:Minns den härliga doften av Båkabs stolpar som utsöndrade kreosot heta sommardagar. Ljuva 60-tal.

I Ludvika är det ljuvt 60-tal fortfarande! Doftar nästan alltid kreosot där tack vare Rundvirke poles :-bd

Användarvisningsbild

#467489 "Lånade" några stolp då de rev en kraftledning här hemma. Frågade snällt om jag kunde få stjäla några, varpå mannen jag pratade med sa att de absolut inte fick ge bort eller sälja dem eftersom de klassades som miljöfarligt avfall. I samma andetag sade han att de förvisso inte höll räkningen på hur många de hade....

Jobbar på järnväg och vi kan råka titta bort ibland om någon kommer med en bullpåse och fikar efter slipers :) Själv är man kräsen och korpar bara specialslipers av African Hardwood. Ungefär lika mjukt att borra i som armerad betong, men de funkar jättebra som bärande del i flyttbara broar för alla megaziljarders diken jag har på skiftet. Får nog göra en egen tråd om dessa, min far "uppfann" dessa och de är faktiskt riktigt kluriga. Modulära och byggbara, ungefär som kreosotlego. Blir dock lite vingligt om man använder fler än två sektioner (över fem meters längd). När man skotat klart åker de snällt med på timmervagnen.

Användarvisningsbild

Plassarn skrev:"Lånade" några stolp då de rev en kraftledning här hemma. Frågade snällt om jag kunde få stjäla några, varpå mannen jag pratade med sa att de absolut inte fick ge bort eller sälja dem eftersom de klassades som miljöfarligt avfall. I samma andetag sade han att de förvisso inte höll räkningen på hur många de hade....

Jobbar på järnväg och vi kan råka titta bort ibland om någon kommer med en bullpåse och fikar efter slipers :) Själv är man kräsen och korpar bara specialslipers av African Hardwood. Ungefär lika mjukt att borra i som armerad betong, men de funkar jättebra som bärande del i flyttbara broar för alla megaziljarders diken jag har på skiftet. Får nog göra en egen tråd om dessa, min far "uppfann" dessa och de är faktiskt riktigt kluriga. Modulära och byggbara, ungefär som kreosotlego. Blir dock lite vingligt om man använder fler än två sektioner (över fem meters längd). När man skotat klart åker de snällt med på timmervagnen.

Det vill jag se

Användarvisningsbild

#467622 Får ta det i en egen tråd vid tillfälle

Plassarn skrev:Får ta det i en egen tråd vid tillfälle

:-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Skogen moralen och ansvaret för kommande generationer av Niking - lör 23 maj 2015, 00:52
i Skogsnyheter
8 svar
2858 läst
av isteskog     
sön 24 maj 2015, 15:54
Övergivna hästar dumpas hos markägare av Niking - mån 20 jul 2015, 23:51
i Öppna kategorin
4 svar
1362 läst
av SHR     
tis 21 jul 2015, 12:01
Politikerna lämnar över ansvaret för miljöfrågorna av Niking - lör 26 mar 2016, 01:14
i Skogsmiljö och Trädlära
2 svar
715 läst
av Niking     
lör 26 mar 2016, 09:45
Åt skogen = stadsbor möter skogen av SkogsGotte - tis 04 jan 2011, 17:27
i Länkar
3 svar
4290 läst
av sparvhjerta     
tor 06 jan 2011, 00:17
Åt skogen av Kse - tis 04 jan 2011, 17:25