Test Husqvarna 543XPG
av Sågomanen fre 13 jan 2017, 19:47
Jag har sedan Husqvarna 543 kom funderat på hur den här motorsågen är. Därför köpte jag i vinter en lätt demokörd 543xpg av en återförsäljare. Som vanligt – om du vill läsa en kort och kärnfull sammanfattning – se längst ned på sidan.
Eftersom jag en gång utbildats på, sedermera ikonen, 242 så är den rolig att jämföra mot. Även det faktum att just 242 var en ovanligt lyckad såg och en svårslagen såg i många avseenden gör jämförelsen lite intressant. Jag föreställer mig att första modellen av 346 blev efterföljare till 242 och att 543 är efterföljare till första modellen av 346. Jag tycker att en jämförelse mot nya 346NE och 550 skulle bli skev då jag bedömer dessa vara ett ganska stort steg bort från 242 avseende kubik och effekt samt teknik med 550 - AutoTune och RevBoost. Men återigen, vilka modeller som anses som efterträdare får vara upp till var och en så jag skriver min upplevelse som en fingervisning. Ska man titta på ett annat märke ligger Stihl MS241C närmast till hands. Jag har dock inte tillgång till den i nuläget.
Låt oss se hur en 543 står sig mot en 30 år gammal motorsågskonstruktion – eller kanske tvärtom – hur en 30 år gammal såg står sig mot en splitterny och vad man får för pengarna. En ny 543 går att hitta för runt 7 000:- med värme och en begagnad 242 för kanske 2 000:- i fint skick.
Effekten uppges till 2,4 kW för 242 respektive 2,2 kW för 543 så 242:an är starkare. Katalysatorn står troligen för en del av den minskade effekten trots att 543 har 1 cc större motorvolym. De har alltså 42 respektive 43 kubik och väger båda 4,7kg med handtagsvärme. Just värmen är bra som i kraftfull så precis som vanligt om man varvar en del får man slå av och på värmen. Vikten upplever jag som ganska låg på 543 trots att den är högbyggd. Balansen i längdled är mycket bra vilket i en helhet gör att sågen känns ganska välbalanserad. 242 används ofta med 13 tums svärd och det passar också 543. Jag får en känsla av att den är ett kompakt kraftpaket med bra effekt till sin storlek.
Japansk Strato-teknik från Zenoah finns i motorn. Det går ut på att man använder två "laddningar" luft till cylindern via två olika insugskanaler med egna spjäll, där den ena inte blandas med bensin utan bara är ren luft, den går helt utanför förgasaren. Den rena luften sugs in till överströmningskanalen för att vara före den luft som är blandad med bensin/olja när avgaserna ska tryckas ut och följer med avgaserna och används inte i förbränningen. Det blir som en kudde med friskluft mellan avgaser och bränsle/luftblandning och då slipper man förluster som normalt finns i en tvåtaktare när en del av insugsluften åker raka vägen ut tillsammans med avgaserna. Gör det en enorm skillnad? Nej inte effektmässigt men jag tycker ändå att motorn är varvvillig och stark. Jag har hört någon uppleva att den inte varvar upp kall lika fort och jämnt som t ex en 242 och det instämmer jag i.
Balans. 543 är relativt högt byggd. Den känns dock smal och fin att kvista med då man upplever sig komma närmre stocken. Rent allmänt känns den trevlig och lättanvänd.
Kedjeolja. De rymmer de lika mycket men 242 rymmer 1 dl mer bränsle vilket faktiskt är en del på en såg i den här storleksklassen. Bränsletörsten är lika stor så att 543 skulle vara snålare märkte jag inte av. 242 pumpar ut kedjeolja även på tomgång vilket är en skillnad då 543 inte gör det, dessutom är mängdjusteringsmöjligheterna för kedjeolja mycket större på 543, 2-7ml/min på 242 respektive 3-13ml/min på 543.
Lättstartad? Jovars, ibland på andra rycket kall och ibland på 3-4 ryck kall men det är i helhet klart godkänt. Den är mer lättdragen än 242 och andra äldre Husqvarna. Pumpblåsa är trevligt. Varm hoppar den igång på första rycket som sig bör. Att justera förgasaren tillhör väl historien när som helst på proffssågarna men jag tycker faktiskt det är trevligt att kunna göra det. Det är lätt att komma intill med mejsel och tomgången går mycket enkelt att justera med ett stort vred, även utan verktyg. Bra! Om man är ovan vid eller vill slippa justera alls är AutoTune bättre för användaren.
Stoppknappen är återfjädrande och bra, möjligen hade den kunnat göras större för tjocka vinterhandskars handhavande.
Att den har 2 svärdsmuttrar istället för 1 på gamla 242 är positivt. Om de suttit fast i kåpan hade det varit ännu bättre. Kedjejustering på sidan är bra. Luftfiltret kommer man åt genom en plastskruv på ovansidan som lossas utan verktyg, fördel mot 242, som behöver en mejsel. Även siktet med ett längsgående svart streck är tydligt och bra vid fällning.
Vibrationer. 242 listar 3,6 m/s fram och 5,4 bak och 543 2,8 respektive 3,5 m/s så här har produktutvecklingen tagit ett kliv framåt. Hur man sedan upplever vibrationerna skiljer sig åt mellan användare men rimligen bör man uppleva att vibrationerna är mindre i 543. Det är inte fjädrar som avvibrerar utan gummiupphängning. Man kan tycka vad man vill om det men det verkar fungera bra. Jag är inte särskilt känslig för vibrationer och upplever ingen egentlig skillnad mot en frisk 242. Återstår att se hur 543 upplevs om ett antal år när gummit börjar torka lite.
De i början av testen angivna effektsiffrorna säger ju en del, men inte allt. Det jag är intresserad av att veta är var i varvtalsregistret sågen har en viss effekt och hur jag upplever effekten ställt i relation till det/de användningsområden jag vill använda sågen till. 543 har inte lika spetsig effektkurva som 242 upplever jag. Den har något mer styrka i botten. Slaglängden på kolven är 1,1 mm längre på 543 vilket kanske till viss del förklarar upplevelsen samt att max effekterna hämtas ut vid 9 900r/min för 242 och vid 9 600r/min för 543.
För mig innebär detta att 242:an som ren kvistningssåg passar väl så bra som 543. Så fort man går över till fällning/kapning plockar 543 lite poäng till fördel över 242. Det är inga stora skillnader men jag tycker det märks. Några gånger tycker jag effekten sviktat i kap/fällmomentet när man belastar sågen som mest, om det är tillfälligheter eller just mitt exemplar vet jag inte. Jag tycker att jag har justerat den enligt konstens regler men möjligen är den inte helt inkörd ännu .13 tums svärd är lagom och man bör inte gå över 15 tum för då blir det inte mycket ork kvar.
Nu är det dags för lite tuff kritik:
Chokereglaget & värmereglaget När 543 kom för några år sedan tittade jag på den men tänkte att en sådan såg kommer jag aldrig att skaffa. Titta bara vilka fåniga och fula reglage för choke och värme! Den ena i blå plast som aldrig Husqvarna haft förut och med ”pinndesignen” på värmereglaget direkt hämtat från Japanska sågar som ser eftermonterat ut av Kalle på hörnet. Inget illa om Kalle på hörnet eller japanska motorsågar men det såg/ser inte ”Husqvarna” ut.
Nu kanske vän av ordning undrar varför jag lägger ned energi på att skriva om små detaljer som reglage. MEN, det är just dessa detaljer, som för mig som använt Husqvarnas motorsågar i 25 år, är en av de saker som gjort Husqvarna till vad de är idag, ett av världens starkaste varumärken för motorsågar. Jag vet när vi i början av 90-talet köpte en ny 262xpg. Den hade ett för oss nytt chokereglage i form av en grå ”triangel” som man vek ut från sågen för att aktivera. Men den funkade och kändes klart kvalitativ.
Värmereglaget trodde jag man skulle komma åt och avaktivera av misstag genom grenar m.m. men det har ännu inte hänt. Reglagen fungerar men är fula och inte Husqvarna kvalitet. Jag förstår att Husqvarna köpt in en modell och byggt sin egen såg på men här befarar jag att man genom så här små undermåliga detaljer riskerar att inte sälja så bra av sågen som man kunnat göra. Gör om dessa och sågen får en välbehövlig facelift/New Edition.
Triobrake saknas. 242 hade en tidig variant på Triobrake (kallad TAC). 346 hade det och 550 har det. Konstigt att Husqvarna inte gjort den valmöjligheten men jag antar att det har med grundkonstruktionen att göra där den från början inte är anpassad/förberedd för det i Japan. Annars är det på just kvistningssågar det bör finnas.
Tanklocken.Här har inte hänt ett skvatt på 30 år. Samma gamla lock som sitter fast och ibland kräver verktyg för att öppnas. Men man kan kanske ta XP-locken som till 439 jag testat tidigare. Jag har inte testat om det går.
Sammanfattningvis:
Husqvarna 543xpg har låg vikt, bra kvistningsegenskaper och sågen påminner en del om Husqvarna 242 i egenskaper och effekt men inte riktigt i detaljkvalitet. Däremot finns förbättringar som att oljepumpen inte flödar ut olja på tomgång och som har större justeringsintervall, pumpblåsan till bränslet, den är mer lättdragen i startapparaten, luftfilteråtkomst, den har två svärdsmuttrar och har mindre vibrationer enligt fabriksdata.
Fixar Husqvarna till de ovan nämnda reglagen och lyckas höja effekten ytterligare 0,2kw så tror jag det blir det en riktigt bra motorsåg. På 30 års utveckling märks framsteg men köper man ny såg och förväntar sig ett mirakel i utveckling blir man besviken. Då måste man köpa t ex en 550xpg som är mer utvecklad och modern. 543xpg är en ändå bra allroundsåg. Man får själv avgöra vilka egenskaper man värderar utifrån detta test som är mina upplevelser när man ska betala mellan 4 - 5 000:- mer för en ny 543xpg gentemot en begagnad 242xpg eller ytterligare en tusenlapp eller två mer för en 550xpg. Men gällande 550 är det en annan sågklass och troligtvis ett annat behov man har. Husqvarna – gör en uppgradering precis som på 339xp så blir 543xp(g) riktigt fin och kan sälja betydligt mer!
Eftersom jag en gång utbildats på, sedermera ikonen, 242 så är den rolig att jämföra mot. Även det faktum att just 242 var en ovanligt lyckad såg och en svårslagen såg i många avseenden gör jämförelsen lite intressant. Jag föreställer mig att första modellen av 346 blev efterföljare till 242 och att 543 är efterföljare till första modellen av 346. Jag tycker att en jämförelse mot nya 346NE och 550 skulle bli skev då jag bedömer dessa vara ett ganska stort steg bort från 242 avseende kubik och effekt samt teknik med 550 - AutoTune och RevBoost. Men återigen, vilka modeller som anses som efterträdare får vara upp till var och en så jag skriver min upplevelse som en fingervisning. Ska man titta på ett annat märke ligger Stihl MS241C närmast till hands. Jag har dock inte tillgång till den i nuläget.
Låt oss se hur en 543 står sig mot en 30 år gammal motorsågskonstruktion – eller kanske tvärtom – hur en 30 år gammal såg står sig mot en splitterny och vad man får för pengarna. En ny 543 går att hitta för runt 7 000:- med värme och en begagnad 242 för kanske 2 000:- i fint skick.
Effekten uppges till 2,4 kW för 242 respektive 2,2 kW för 543 så 242:an är starkare. Katalysatorn står troligen för en del av den minskade effekten trots att 543 har 1 cc större motorvolym. De har alltså 42 respektive 43 kubik och väger båda 4,7kg med handtagsvärme. Just värmen är bra som i kraftfull så precis som vanligt om man varvar en del får man slå av och på värmen. Vikten upplever jag som ganska låg på 543 trots att den är högbyggd. Balansen i längdled är mycket bra vilket i en helhet gör att sågen känns ganska välbalanserad. 242 används ofta med 13 tums svärd och det passar också 543. Jag får en känsla av att den är ett kompakt kraftpaket med bra effekt till sin storlek.
Japansk Strato-teknik från Zenoah finns i motorn. Det går ut på att man använder två "laddningar" luft till cylindern via två olika insugskanaler med egna spjäll, där den ena inte blandas med bensin utan bara är ren luft, den går helt utanför förgasaren. Den rena luften sugs in till överströmningskanalen för att vara före den luft som är blandad med bensin/olja när avgaserna ska tryckas ut och följer med avgaserna och används inte i förbränningen. Det blir som en kudde med friskluft mellan avgaser och bränsle/luftblandning och då slipper man förluster som normalt finns i en tvåtaktare när en del av insugsluften åker raka vägen ut tillsammans med avgaserna. Gör det en enorm skillnad? Nej inte effektmässigt men jag tycker ändå att motorn är varvvillig och stark. Jag har hört någon uppleva att den inte varvar upp kall lika fort och jämnt som t ex en 242 och det instämmer jag i.
Balans. 543 är relativt högt byggd. Den känns dock smal och fin att kvista med då man upplever sig komma närmre stocken. Rent allmänt känns den trevlig och lättanvänd.
Kedjeolja. De rymmer de lika mycket men 242 rymmer 1 dl mer bränsle vilket faktiskt är en del på en såg i den här storleksklassen. Bränsletörsten är lika stor så att 543 skulle vara snålare märkte jag inte av. 242 pumpar ut kedjeolja även på tomgång vilket är en skillnad då 543 inte gör det, dessutom är mängdjusteringsmöjligheterna för kedjeolja mycket större på 543, 2-7ml/min på 242 respektive 3-13ml/min på 543.
Lättstartad? Jovars, ibland på andra rycket kall och ibland på 3-4 ryck kall men det är i helhet klart godkänt. Den är mer lättdragen än 242 och andra äldre Husqvarna. Pumpblåsa är trevligt. Varm hoppar den igång på första rycket som sig bör. Att justera förgasaren tillhör väl historien när som helst på proffssågarna men jag tycker faktiskt det är trevligt att kunna göra det. Det är lätt att komma intill med mejsel och tomgången går mycket enkelt att justera med ett stort vred, även utan verktyg. Bra! Om man är ovan vid eller vill slippa justera alls är AutoTune bättre för användaren.
Stoppknappen är återfjädrande och bra, möjligen hade den kunnat göras större för tjocka vinterhandskars handhavande.
Att den har 2 svärdsmuttrar istället för 1 på gamla 242 är positivt. Om de suttit fast i kåpan hade det varit ännu bättre. Kedjejustering på sidan är bra. Luftfiltret kommer man åt genom en plastskruv på ovansidan som lossas utan verktyg, fördel mot 242, som behöver en mejsel. Även siktet med ett längsgående svart streck är tydligt och bra vid fällning.
Vibrationer. 242 listar 3,6 m/s fram och 5,4 bak och 543 2,8 respektive 3,5 m/s så här har produktutvecklingen tagit ett kliv framåt. Hur man sedan upplever vibrationerna skiljer sig åt mellan användare men rimligen bör man uppleva att vibrationerna är mindre i 543. Det är inte fjädrar som avvibrerar utan gummiupphängning. Man kan tycka vad man vill om det men det verkar fungera bra. Jag är inte särskilt känslig för vibrationer och upplever ingen egentlig skillnad mot en frisk 242. Återstår att se hur 543 upplevs om ett antal år när gummit börjar torka lite.
De i början av testen angivna effektsiffrorna säger ju en del, men inte allt. Det jag är intresserad av att veta är var i varvtalsregistret sågen har en viss effekt och hur jag upplever effekten ställt i relation till det/de användningsområden jag vill använda sågen till. 543 har inte lika spetsig effektkurva som 242 upplever jag. Den har något mer styrka i botten. Slaglängden på kolven är 1,1 mm längre på 543 vilket kanske till viss del förklarar upplevelsen samt att max effekterna hämtas ut vid 9 900r/min för 242 och vid 9 600r/min för 543.
För mig innebär detta att 242:an som ren kvistningssåg passar väl så bra som 543. Så fort man går över till fällning/kapning plockar 543 lite poäng till fördel över 242. Det är inga stora skillnader men jag tycker det märks. Några gånger tycker jag effekten sviktat i kap/fällmomentet när man belastar sågen som mest, om det är tillfälligheter eller just mitt exemplar vet jag inte. Jag tycker att jag har justerat den enligt konstens regler men möjligen är den inte helt inkörd ännu .13 tums svärd är lagom och man bör inte gå över 15 tum för då blir det inte mycket ork kvar.
Nu är det dags för lite tuff kritik:
Chokereglaget & värmereglaget När 543 kom för några år sedan tittade jag på den men tänkte att en sådan såg kommer jag aldrig att skaffa. Titta bara vilka fåniga och fula reglage för choke och värme! Den ena i blå plast som aldrig Husqvarna haft förut och med ”pinndesignen” på värmereglaget direkt hämtat från Japanska sågar som ser eftermonterat ut av Kalle på hörnet. Inget illa om Kalle på hörnet eller japanska motorsågar men det såg/ser inte ”Husqvarna” ut.
Nu kanske vän av ordning undrar varför jag lägger ned energi på att skriva om små detaljer som reglage. MEN, det är just dessa detaljer, som för mig som använt Husqvarnas motorsågar i 25 år, är en av de saker som gjort Husqvarna till vad de är idag, ett av världens starkaste varumärken för motorsågar. Jag vet när vi i början av 90-talet köpte en ny 262xpg. Den hade ett för oss nytt chokereglage i form av en grå ”triangel” som man vek ut från sågen för att aktivera. Men den funkade och kändes klart kvalitativ.
Värmereglaget trodde jag man skulle komma åt och avaktivera av misstag genom grenar m.m. men det har ännu inte hänt. Reglagen fungerar men är fula och inte Husqvarna kvalitet. Jag förstår att Husqvarna köpt in en modell och byggt sin egen såg på men här befarar jag att man genom så här små undermåliga detaljer riskerar att inte sälja så bra av sågen som man kunnat göra. Gör om dessa och sågen får en välbehövlig facelift/New Edition.
Triobrake saknas. 242 hade en tidig variant på Triobrake (kallad TAC). 346 hade det och 550 har det. Konstigt att Husqvarna inte gjort den valmöjligheten men jag antar att det har med grundkonstruktionen att göra där den från början inte är anpassad/förberedd för det i Japan. Annars är det på just kvistningssågar det bör finnas.
Tanklocken.Här har inte hänt ett skvatt på 30 år. Samma gamla lock som sitter fast och ibland kräver verktyg för att öppnas. Men man kan kanske ta XP-locken som till 439 jag testat tidigare. Jag har inte testat om det går.
Sammanfattningvis:
Husqvarna 543xpg har låg vikt, bra kvistningsegenskaper och sågen påminner en del om Husqvarna 242 i egenskaper och effekt men inte riktigt i detaljkvalitet. Däremot finns förbättringar som att oljepumpen inte flödar ut olja på tomgång och som har större justeringsintervall, pumpblåsan till bränslet, den är mer lättdragen i startapparaten, luftfilteråtkomst, den har två svärdsmuttrar och har mindre vibrationer enligt fabriksdata.
Fixar Husqvarna till de ovan nämnda reglagen och lyckas höja effekten ytterligare 0,2kw så tror jag det blir det en riktigt bra motorsåg. På 30 års utveckling märks framsteg men köper man ny såg och förväntar sig ett mirakel i utveckling blir man besviken. Då måste man köpa t ex en 550xpg som är mer utvecklad och modern. 543xpg är en ändå bra allroundsåg. Man får själv avgöra vilka egenskaper man värderar utifrån detta test som är mina upplevelser när man ska betala mellan 4 - 5 000:- mer för en ny 543xpg gentemot en begagnad 242xpg eller ytterligare en tusenlapp eller två mer för en 550xpg. Men gällande 550 är det en annan sågklass och troligtvis ett annat behov man har. Husqvarna – gör en uppgradering precis som på 339xp så blir 543xp(g) riktigt fin och kan sälja betydligt mer!
11 kommentarer | Läst 7755 ggr