Xantia - spindelleder
av totte tis 21 okt 2014, 00:13
Nu har den fått nya spindelleder, inte utan en viss ansträngning av mig och gode vännen Olle. I stort sett alla muttrar och bultar satt fast som om den fule suttit innanför och hållit emot. En sak som jag lyckats förbise var att jag saknade en 35 mm hylsa till drivaxelmuttern, borde förstås ha mätt och kollat det innan. Så Olle fick åka en extratur hem efter passande hylsa. Så var det ju bultarna till bromsoken, var förstås torx nr 55. Inte f-n hade jag det, åter en tur till Vä, där Olle bor.
Tur nog att Olle hade tagit med sig gassvesten, det gick åt massor av värme för att få loss allting. Till råga på allt så har jag ju ännu inte fått nån trefas i garaget, så nån kompressor har jag inte igång. Olle tog med sin lilla 1,5 hp vid första extraturen, så vi kunde använda mutterknackaren temporärt.
Vi fick i alla fall loss först ena sidan, hela navhuset, satte den i skruvstycket och jag svetsade ihop kulleden och så på med rörtången. Spindelleden är alltså gängad upp i navhuset. Rörde sig inte. Så det blev gasen där också, fick extravärma ordentligt på höljet och till slut gav den motvilligt upp. Kärvade bra i gängorna, var rätt trögt att få dit den nya leden också. Varvid jag återigen konstaterade hur bra det hade varit om jag skaffat mig en gängfil.
Extra problem med styrleden, som dumt nog blev losslagen ur konan innan muttern var helt av, mitt fel förstås. Så kärvade muttern förstås på yttre delen av gängan och så roterade allthop. Lyckade med tving och lämpor till slut dra in muttern igen och dra åt så konan fastnade och muttern kom sen av.
Andra sidans spindelled lossnade lättare, direkt efter svetsningen utan extra gasvärme och den nya slank på plats utan motstånd. Även där var det avsevärda problem med styrledn. Först lossnade den av sig själv, lyckades dra fast och sen få av muttern. Men gängorna en bit ut var illa ankomna, så när vi skulle ha dit den igen bara snurrade den efter 3 - 4 varv på muttern. Mycket joxande med tvingar och Olle stående på styrleden hjälpte inte. Till slut kom vi på att lägga på en massa brickor så vi kunde dra fast leden med de få gängor som muttern drog. Det hjälpte och nu sitter den där. Nästa gång nåt skall loss här så måste ny styrled beställas först, den här är ett vinkelslipsobjekt.
Kamremmen han vi inte med, den tar vi i morgon. Aggregatremmen och kåpan över kamremmen är i alla fall borttagna.
Det tog en del tid först på förmiddagen också, är ju på jakt efter en vindruta. Det fanns en Xantia på Returbilen i Kristianstad, men när vi kom dit så var rutan redan plockad. For till en annan liten skrot, där står en Xantia med en hygglig ruta, men ägaren var inte där, så nån ruta blev det inte idag.
Blev tyvärr inga bilder idag. Skall försöka bättra mig i morgon.
Tur nog att Olle hade tagit med sig gassvesten, det gick åt massor av värme för att få loss allting. Till råga på allt så har jag ju ännu inte fått nån trefas i garaget, så nån kompressor har jag inte igång. Olle tog med sin lilla 1,5 hp vid första extraturen, så vi kunde använda mutterknackaren temporärt.
Vi fick i alla fall loss först ena sidan, hela navhuset, satte den i skruvstycket och jag svetsade ihop kulleden och så på med rörtången. Spindelleden är alltså gängad upp i navhuset. Rörde sig inte. Så det blev gasen där också, fick extravärma ordentligt på höljet och till slut gav den motvilligt upp. Kärvade bra i gängorna, var rätt trögt att få dit den nya leden också. Varvid jag återigen konstaterade hur bra det hade varit om jag skaffat mig en gängfil.
Extra problem med styrleden, som dumt nog blev losslagen ur konan innan muttern var helt av, mitt fel förstås. Så kärvade muttern förstås på yttre delen av gängan och så roterade allthop. Lyckade med tving och lämpor till slut dra in muttern igen och dra åt så konan fastnade och muttern kom sen av.
Andra sidans spindelled lossnade lättare, direkt efter svetsningen utan extra gasvärme och den nya slank på plats utan motstånd. Även där var det avsevärda problem med styrledn. Först lossnade den av sig själv, lyckades dra fast och sen få av muttern. Men gängorna en bit ut var illa ankomna, så när vi skulle ha dit den igen bara snurrade den efter 3 - 4 varv på muttern. Mycket joxande med tvingar och Olle stående på styrleden hjälpte inte. Till slut kom vi på att lägga på en massa brickor så vi kunde dra fast leden med de få gängor som muttern drog. Det hjälpte och nu sitter den där. Nästa gång nåt skall loss här så måste ny styrled beställas först, den här är ett vinkelslipsobjekt.
Kamremmen han vi inte med, den tar vi i morgon. Aggregatremmen och kåpan över kamremmen är i alla fall borttagna.
Det tog en del tid först på förmiddagen också, är ju på jakt efter en vindruta. Det fanns en Xantia på Returbilen i Kristianstad, men när vi kom dit så var rutan redan plockad. For till en annan liten skrot, där står en Xantia med en hygglig ruta, men ägaren var inte där, så nån ruta blev det inte idag.
Blev tyvärr inga bilder idag. Skall försöka bättra mig i morgon.
3 kommentarer | Läst 4082 ggr