Vevstaksbrott
av totte tis 27 mar 2012, 21:42
Tyvärr det jag trodde, vevstaksbrott, vevstaken har gått rakt av över vevlagret.
I processen så hann den också förstöra lagerbanan på veven.
Bitarna av vevstaken hade kilat fast sig upp emot cylindern, som fått sig ett par rejäla hack i botten.
Varför kan man bara spekulera i, av oljan att döma så har lagret gått varmt. Och vad det beror på är nästa fråga, veven såg helt OK ut när jag inspekterade den innan jag monterade. Nu är det ju känt att vevstakar är en känslig punkt på småmotorer, värst på Tecumseh, men även Briggs har en svag punkt där.
Det berodde i alla fall inte på feldragna bultar eller nåt annat som jag själv gjort. Bultarna var korrekt momentdragna enligt handboken och de hade inte släppt eller något sådant.
Bra för självkänslan att veta att jag inte ställt till det genom att göra nån dundertabbe själv i alla fall. Vad motorn gäller så tror jag det får bli R.I.P.
I processen så hann den också förstöra lagerbanan på veven.
Bitarna av vevstaken hade kilat fast sig upp emot cylindern, som fått sig ett par rejäla hack i botten.
Varför kan man bara spekulera i, av oljan att döma så har lagret gått varmt. Och vad det beror på är nästa fråga, veven såg helt OK ut när jag inspekterade den innan jag monterade. Nu är det ju känt att vevstakar är en känslig punkt på småmotorer, värst på Tecumseh, men även Briggs har en svag punkt där.
Det berodde i alla fall inte på feldragna bultar eller nåt annat som jag själv gjort. Bultarna var korrekt momentdragna enligt handboken och de hade inte släppt eller något sådant.
Bra för självkänslan att veta att jag inte ställt till det genom att göra nån dundertabbe själv i alla fall. Vad motorn gäller så tror jag det får bli R.I.P.
7 kommentarer | Läst 4513 ggr