Idag har jag handlat bil. En Citroën Xantia kombi.



Modellår: 1997
Växellåda: Manuell
Miltal: 18 000 - 18 499
Tillverkningsår: 1997
Modell: XANTIA 20 BK
Färg: Mörkblå
I trafik: 1997-04-24
Hästkrafter: 131 Hk

Vi var iväg bort i Blekinge och tittade på den. Lite småskavanker att fixa, rost i främre delen av bakskärmarna, som enligt min vän Olle, som var med som kunnig på bilmodellen, är nästan standard. En dålig styrled och sprucken vindruta, inga större problem att fixa. Dåliga däck också. Men prutningen blev intressant, bilen stod i femtusen i annonsen. Efter en provtur på småvägarna, bilen är avställd och obesiktigad, så sa jag fyratusen. "Nej!", sa han, "du får den för tre" :!: :shock: :grin: Kan nog påstå att den är ganska prisvärd.

Så mnu inväntar jag papper från myndigheten, sen kan jag ställa på den, hämta och köra direkt till besiktningen. När jag åtgärdat så den är i bruksskick så skall Dieselnutte säljas.

8 kommentarer | Läst 6340 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av halvproffs sön 28 sep 2014, 19:56
Påminner om en kompis som skulle inhandla dylikt ekipage för ett antal år sedan. Säljaren skulle ha tiotusen för bilen men köparen tog en rövare och bjöd hälften. Det är din sa säljaren och såg överlycklig ut.
av Uvskogen sön 28 sep 2014, 20:14
Låter som bra affär om man nu kan fixa själv!
av totte sön 28 sep 2014, 21:07
Kom att tänka på när jag köpte snöslunga första gången. Gubben som sålde hade två och jag bjöd ett pris för den större av dom. Då sa han: "Men om du får den för det priset, tar du den lilla också?" Han såg också överlycklig ut när jag sa att visst gör jag det.

Jo, rosten fixar jag, inga större grejor, och styrleden skal iinte vara nåt bekymmer. Rutan får jag förstås åka och få bytt. Det fina är att jag känner en hel del folk här omkring som kan allt om de här hydraulcittrorna, så vad som än är att göra så finns det nån som vet hur. Och även om bilen skulle tvärrasa så kan jag sälja delar från den för många gånger det stackars tretusen jag har gett.
av Kse sön 28 sep 2014, 22:53
Ja Xantian har oförskämt dåligt andrahandsvärde för det är en riktigt bra bil, har själv avverkat närmare 15000 mil i en -94 2,0i 16v.
Suverän komfort och väghållning, har man dessutom tillägget "Activa" i modellbeteckningen (aktiva krängningsdämpare)så var man väghållning i superbilsklass.
Inte mycket att varna för generellt, fyll gasklockorna i tom för annars blir det byte.
av Slurfi sön 28 sep 2014, 22:57
Hoppas den går bra osv, här har iaf märket nog fått sig en liten törn pga tre av tre
har visat sig inte funka riktigt så bra som man hoppats.
av totte mån 29 sep 2014, 00:54
Xantian har väl varit en av de mer pålitliga cittrorna genom åren. De äldre, DS, ID, GS och CX gick ofta bra men rostade nåt fördj-t, för att inte tala om 2CV. XM är lite bättre. Xantian är inte mer rostbenägen än andra bilar från 90-talet, den har ett par svaga punkter just i främre hörnet av bakskärmarna och i en skarv på bakre tröskeln.

En hel del av Citroëns dåliga rykte har också uppkommit genom att både ägare och verkstäder inte haft tillräcklig kunskap. Men kvalitetsproblemen hos franska bilar från tidigare är ju också kända. Vad gäller rostproblem så är det ju bara att jämföra med i stort sett vad som helst före mitten av 90-talet.

Klockorna skall bli fyllda, Olle vet var man får det gjort till bästa pris. Det brukar vara "klockfyllarmöten" med Citroën-entusiaster hos någon som specialiserat sig på det.

Den här är ju ingen Activa, tyvärr på ett sätt, men bra för att det är en hel del mindre som kan krångla. Xantia Activa har fortfarande rekordet i Teknikens Världs "älgtest".

För de som inte känner till det: Activa är alltså en funktion i den gashydrauliska fjädringen som fungerar som en nästan total krängningshämmare. I kurvtagning när utsidan vill pressas ner så pumpas hydraulolja över dit så bilen hålls alltid i stort sett vågrätt på vägen.
av axwell tis 30 sep 2014, 23:09
Grattis till Xantian, en skön bil.
Hade en 1.8 -95 med 101 hp, lite för klen att dra Yanmar på bilsläpvagnen när det var branta backar, men det gick.
Längsta färden på det sättet gick som "vändande post", tom vagn från Timrå till Bengtsfors, Yanmarfull åter till Timrå.
Har för mig att vissa backar i Filipstad fick tas på 2:an växel.

Visst, styrstaget fick även jag byta men det var ovanligt enkelt, insexhål som mothåll för att få loss fästmuttern (eller blandar jag ihop det med 4wd BX:n?) :???: .
av totte ons 01 okt 2014, 16:10
Tack axwell! Glad att den jag fick tag i har 16-ventils tvålitersmotorn, den har betydligt bättre vrid.

Backarna i Filipstad är inte att leka med. Får kolla hur man gör med styrstaget, brukar sällan vara någr stora problem att byta såna.