Traktorunderhåll
av totte tis 11 apr 2017, 20:38
Förra året när jag var på Åkes traktorträff i Kärrabol så höll vänster bakhjul på att ramla av. Muttern hade gängat av sig helt, hjulet vinglade och det var en hårsmån från att ramla av helt. Woodruffkilen försvann. Lyckades skruva fast det någorlunda, men ställde in medverkan i traktorparaden. Inga längre körningar förrän fastsättningen av hjulet kontrollerats och kilen är på plats.
Sedan dess har traktorn kommit hem till Venestad. Idag tog jag itu med hjulet. Noterade genast att hjulmuttern inte satt särskilt hårt och hulet släppte från konan utan våld.
Gjorde en ny kil av en bit av en gammal huggmejsel. Kilspåret i axeln är lite illa tilltygat, men det är faktiskt inte kilen som skall driva. Konan skall dras åt så hårt att den driver utan kilens hjälp, man kan säga att kilen i det här fallet är en extra säkerhet enbart.
Konorna, ut- och invändig, gjorde jag ordentligt rena och putsade med slippapper. Sen har jag dragit åt muttern med 220 Nm. Det borde räcka för att få hjulet att sitta fast ordentligt. Kollade muttern på andra sidan, den satt rätt ordentligt men ite så hårt, så jag lossade först, smorde den och drog med samma moment.
Sen ägnade jag mig åt att putsa av den lite. Bytte ut några brickor som rostat. Mest har jag använt rostfria skruvar och brickor för karosseriet, men det hade missat på några ställen och såg lite småfult ut. Lite mer putsning och rengörning skall det bli innan den är i hyggligt utställningsskick igen. Skall också kolla och spänna drivkedjorna om det behövs och smörja och göra lite allmän service. Oljebyte skadar nog inte heller, har inte körts så mycket men oljan är flera år gammal.
Sedan dess har traktorn kommit hem till Venestad. Idag tog jag itu med hjulet. Noterade genast att hjulmuttern inte satt särskilt hårt och hulet släppte från konan utan våld.
Gjorde en ny kil av en bit av en gammal huggmejsel. Kilspåret i axeln är lite illa tilltygat, men det är faktiskt inte kilen som skall driva. Konan skall dras åt så hårt att den driver utan kilens hjälp, man kan säga att kilen i det här fallet är en extra säkerhet enbart.
Konorna, ut- och invändig, gjorde jag ordentligt rena och putsade med slippapper. Sen har jag dragit åt muttern med 220 Nm. Det borde räcka för att få hjulet att sitta fast ordentligt. Kollade muttern på andra sidan, den satt rätt ordentligt men ite så hårt, så jag lossade först, smorde den och drog med samma moment.
Sen ägnade jag mig åt att putsa av den lite. Bytte ut några brickor som rostat. Mest har jag använt rostfria skruvar och brickor för karosseriet, men det hade missat på några ställen och såg lite småfult ut. Lite mer putsning och rengörning skall det bli innan den är i hyggligt utställningsskick igen. Skall också kolla och spänna drivkedjorna om det behövs och smörja och göra lite allmän service. Oljebyte skadar nog inte heller, har inte körts så mycket men oljan är flera år gammal.
7 kommentarer | Läst 3918 ggr