Resan i år startade måndagen den 25/7. Lite senare än jag brukar åka, eftersom jag i år skulle delta i Motorns dag i Målilla, som går av stapeln första helgen i Augusti. Mer om Målilla senare.

Färden följde först E4 ner till Enånger, där jag tog av och körde ner mot Kungsgården. Det är den gamla E4.an man kör där, det är lite av en upplevelse att glida fram på en stor bred riksväg och nästan inte möta en bil. Idén var att ta av över Bollnäs och Alfta in mot Orsa för att sen åka upp till Trängsletsjön och min vanliga rastplats där.

Första rasten togs vid Trönö gamla kyrka, den bäst bevarade stenkyrkan från medeltiden i Sverige, enligt plakaten på anslagstavlan. Man behöver inte vara särskilt kyrklig för att imponeras.


Sen gick det grus i maskineriet. Jag kom ner på vägen mot Bollnäs, förundrades över den otroliga trafiken, och en halvmil från staden blev det praktiskt taget stopp. En helt oändlig bilkö, sniglande fram i 10 km i timme i snitt. Jag hade hamnat mitt i O-ringen och en miljard träningsoverallklädda orienterare på väg från/till nån etapp eller nattkvarter eller vad det nu var. Det tog en halvtimme att masa fram till nästa avtagsväg, där jag vek av sydöstöver ned till Segersta där jag kunde ta mig över Ljusnan och åter åka västerut. På småvägar tog jag mig fram till Alfta och var sen åter på det planerade spåret.

Vi, dvs Näva och jag, anlände sedan någon timme senare än beräknat till Trängslet och vår rastplats nån mil upp från dammen. Där blev det traditionell korvgrillning och ett par burkar halvpilsner (folköl).



Morgonen inleddes, efter frukost i det gröna, med en tur upp till Särna för att besöka blomsterhandeln och inhandla två par byxor av den sort jag vill ha. Där fick sig Dieselnutte ävenså en påfyllning.



Målet för dagen var annars Gagnef och Uvskogen med hustru Karin. Vi anlände dit tidig eftermiddag. Efter inkvartering och förfriskningar så stod det klart att punkt ett på programmet givetvis var ett besök på, det här på forumet numera så berömda, skogskiftet. Trevligt att se var det, fick se dessa backar som vi har hört talas om, surhålen där diverse fordon bärgats, samt förstås en del av de trevliga bestånden i olika åldrar.

Här synes två utsökta dieselfordon hålla varandra sällskap, Nutte och Nuffe.



Sen bjöds jag på en rundtur i Gagnefbyarna. Gagnef är, fick jag veta, samhället som inte finns. Det är egentligen bara en samling byar med olika namn. Det finns faktiskt Gagnefs kykby, och på södersidan älven ligger några hus i en korsning som heter Gagnefbyn.

En sevärdhet är landets enda flottbro som faktiskt används. Egentligen finns det två, en mera nybyggd där det går biltrafik och så originalet.



Karin och Uvskogen skådar ut över bron


Efter rundturen gjorde vi en avstickare upp till sjön Gimmen, en sjö som blivit ett fritidsområde av rang i området. Bland annat finns där en rad med båthus som nästan får en att tänka på ett fiskeläge vid kusten.


Kvällen ägnades sedan åt grillmiddag med tillhörande drycker.



Övernattade sen i det förträffliga gästrummet. På förmiddagen innan jag for fick jag också tillfälle att avnjuta det öronsmekande ljudet av Nuffe, vilket jag givetvis inte kan undanhålla er.



Mycket roligt var det att träffa dessa trevliga personer, även innefattande sonen Erik. Tack Uvskogen för det fina besöket!

Startade sedan på förmiddagen, ned mot Ludvika och Söderbärke för att sedan ta av in i skogarna till en mycket liten by, åkande på mycket små vägar. Där skulle jag hämta två motorsågar, från en bekant som jag fått via Citroën-kretsarna, känd som Daisie på Citroënakuten-forumet. Sågarna var en McCulloch 35 för vidarebefodran till Mange samt en Jonsered 60 till Johan Eriksson. Drack kaffe där och fick sen tips om att ta andra hållet ut, betydligt bättre vägar där.

Nästa stopp blev Kumla (utanför murarna). Där bor Tobbe, ytterligare en Citroën-galning, som även han bjöd på kaffe och så pratade vi bilar och gick husesyn i ett par timmar tror jag, tiden flög fort. När jag kom dit hittade jag honom liggande med huvet ner i bakvagnen på en Citroën DS kombi, svetsande rost.

Sen var det raka spåret via Askersund och Grännasidan av Vättern ner till Värnamo och min 91-åriga mor i hennes lägenhet. Anlände alltså dit på kvällen onsdagen den 27 juli.

Nästa etapp på resan startade sen på lördagen och gick ned till Blekinge och Skåne. Om detta skall berättas i ett kommande inlägg.

1 kommentar | Läst 4192 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Uvskogen tor 11 aug 2011, 11:01
Inte nog med att det var roligt ha både dig och Näva här, du kom dessutom med solen! :grin: