Ett problem var att golvet utanför rummet var för högt. Under är det alltså ett gammalt betonggolv. De som gjorde om här tidigare la alltså först en typ platonmatta, fem cm frigolit och på den sen en 22 mm golvspånskiva och så heltäckningsrutor ovanpå. Det la man inne i rummet och så i korridoren utanför men inte hela vägen, för då hade det blivit konflikt med badrumsgolv och dörr. Resultatet blev i alla fall ett åtta cm högt steg mitt i golvet. Glömde att ta en bra bild på hur det såg ut, här syns i alla fall kanten. Vid metallskenan är steget. Kontroll visade också att hela golvet lutade uppför ganska ordentligt.


För att åtgärda så bröt jag upp en stor del av golvet. Mattrutorna ligger löst, bara att plocka. Skivorna likaså, turligt nog för mig var kanterna inte limmade. Så bort med frigoliten och platonmattan.


Sen har jag alltså lagt reglar och brädor gradvis lägre bakifrån och framåt. Sista biten fram var det att lägga pussel med bitar av tunnare skivor och träbitar och masonitremsor för att få ihop det med det golvet där det bara ligger matta direkt på betongen.

Under arbete, assistenten bevakar.


Klart. Här skall det läggas laminat sen när det är målat och klart. Inne i rummet behåller jag heltäckningsmattan tills vidare. Det är rätt gott att gå på med bara fötter.


Idag har jag spacklat skruvhål första rundan på den nygjorda väggen.

Igår, lördag kom det en man från Östergötland och hämtade Xantian, som ju varit redo för att skrotas. Men jag hade för ordningens skull annonserat ut den på Citroënakuten, gratis mot hämtning. Denne man hade ett fint transportfordon, en liten Peugeotlastbil med specialpåbygge för biltransport. Han kom vid tretiden, vinschade upp och förankrade bilen, vi skrev papperen och så for han hemåt igen. Han var inte säker på vad som skulle ske med den. Men vare sig den blir reparerad eller blir reservdelsbil så kommer den ju till nytta och det känns betydligt trevligare än att köra den till skroten.

5 kommentarer | Läst 1297 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre sön 15 jan 2017, 17:22
Haha. Tur du har två assistenter. Då den store lyser med sin frånvaro.

Ser riktigt bra ut. Ett evigt pusslande när det är fall och lut åt alla håll.
Bra att cittran hittade ett hem.
Hmm. Borde nog ta tag i att annonsera på Citroënakuten jag med.
Härligt namn på ett forum. :mrgreen:
av Mangan sön 15 jan 2017, 19:14
Lägger du trä direkt på betonggolvet?

Du funderade inte på att flytspackla?
av totte sön 15 jan 2017, 20:03
Erre: Jo temporärt var det bara den ene, annars är det ofta båda som bidrar efter förmåga.

Jodå Mangan, det är helt torrt här inga problem att lägga direkt mot betongen. Inte en tanke på flytspackel, skulle bara rinna ner och lägga sig i kanten.
av ananders sön 15 jan 2017, 21:35
Ja de assistenterna är bra på att övervaka, men ibland hade de varit bra om de kunnat assistera också.
av totte sön 15 jan 2017, 23:55
Kattens idé om assistans är att varje gång jag drar ut måttbandet så anfaller han det. Det har varit rent omöjligt att ta ett mått på golvet när han varit närvarande. Ribes lyckas ofta vara ivägen genom sin allmänna drumlighet.