Efter att nu vid flera tillfällen dragit i det eländiga snöret sådär 25 gånger varje gång den skall startas så har jag ledsnat på motorn. Börjar tro att det är problem med tändningen. Kunde ju åtgärdas, men det känns också som om den har fruktansvärt dålig komp, t o m för en Briggs. Kanske inte så konstigt med tanke på vad några motorkunniga herrar sysslat med: blog.php?u=3932&b=7424&r=35408#r35408 :d

Så varför hålla på och jäklas när jag har en motor i bra skick liggande på en hylla.

Motorbyte blev det alltså. Den motorn satt ursprungligen på en Husqvarna-klippare, inköpt 1990 tror jag. Efter att ha tjänstgjort i 17 år där så blev den så småningom vägkantsklippare, vilket ju var rätt hård tjänst men inte så mång timmar per år. Kantklipparen skrotade jag när vi hade flyttat hit ner och så har motorn legat ett tag på hyllan.

Inga större svårigheter, fästhålen passar rakt av. Däremot är axeln ett par cm längre på den här motorn. Axeln vill jag inte kapa, det ställer till det med woodruff-kilen och så blir det kortare gänghål i axeländen. Rätt svårt att borra och gänga ner utan att förstöra befintliga gängor.

En knapp cm av det åtgärdades med distanser mellan motor och chassi. Resten tas av höjdjusteringen, jag behöver ändå inte ha upp klipparen på högsta höjd här.

Det andra lilla problemet är att axeln på denna motorn är 1" medan originalmotorn är 7/8". Knivfästet kunde alltså inte flyttas. Så jag fick dona lite med fästet för att få dit Klippokniven, bl a göra en anpassningsbricka, eftersom hålet i Klippokniven är 26 mm och kniven i det andra fästet skall ha ett bulthål på 9,5 mm (3/8").

Med motorn på plats, så var det koll och påfyllning av olja, i med en skvätt bensin och andra rycket så drog den igång.



Var förstås lite snyggare med originalmotorn med röda plåtkåpor, men det kan inte hjälpas. Den motorn åker på hyllan som reservdelsmaskin.

11 kommentarer | Läst 4676 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 01:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Erre sön 23 apr 2017, 19:43
Motorkunniga herrar? :d

Tror mest att dom ville ge dig något att bita i. :wink: :mrgreen:
av Slurfi sön 23 apr 2017, 20:47
Det låter så lätt det där med motorbyte, jag håller ännu på att städa upp och ordna efter förre ägarens motorbyte i Impalan.
av johan eriksson sön 23 apr 2017, 20:52
:d :d :d
av Kse sön 23 apr 2017, 21:44
Bara att uppdater till robotstyrning på den där mackapären, sen går resten av sig självt. :grin:
av totte mån 24 apr 2017, 13:01
Motorkunniga ja, så sägs det på bygden i alla fall, eller bygderna skall man väl säga. En skåning och en värmlänning. 8) :lol:

Det är nog en liten aning enklare att byta på en Klippo än på en Impala. Särskilt en gammal där det inte ens finns en gaswire.

Är bara det lilla problemet att den själv inte går själv. :roll:
av totte mån 24 apr 2017, 18:09
Jaha så gick det åt h-e. Ja inte ordentligt, men knivfästet sprack. Inget stort problem, såna finns att köpa, bara något irriterande.
av Jocke91 mån 24 apr 2017, 19:26
Så den motorn var bara nästan odödlig, det var ju lite synd. Lite konstigt med tanke på vilken genialiskt kombination av mekaniker som jobbat på den :lol:
Ser ju i övrigt rent proper ut.
Klipparen här hemma ser ut som något katten släpat hem och startas med hjälp av lämpligt tillhygge, oftast i form av bilnycklarna.
av totte tis 25 apr 2017, 11:45
Ha! Den är nog inte riktigt död, men ganska krasslig.
Hur i hela ... startar man en gräsklippare med bilnycklar???
av johan eriksson tis 25 apr 2017, 12:04
totte skrev:Är bara det lilla problemet att den själv inte går själv. :roll:


Av någon anledning så kom jag att tänka på denna bilden. :d
Du får ta Gunilla till hjälp, eller konstruera en hängare på dig själv. :mrgreen:
1493118165_img_7242.jpg
1493118165_img_7242.jpg (41.63 KB) Visad 151 gånger
Bilagor
av Jocke91 tis 25 apr 2017, 17:20
totte skrev:Ha! Den är nog inte riktigt död, men ganska krasslig.
Hur i hela ... startar man en gräsklippare med bilnycklar???


Jag får kanske lov att förklara det där med bilnycklarna lite så man undanröjer alla tvivel om att man är lite konstig.
Steg ett är att dra igång underverket sen kommer bilnycklarna in i steg två när den automatiska choken (som inte riktigt funkar längre) ska tas ur funktion. Jag använder dom till att öppna upp spjället så att motorn inte kvävs när den väl startat. Spjället förblir öppet av luftflödet och suget från förgasaren när väl motorn är igång. Det där med luftfilter är ett tillval som min klippare inte har, och skruven som skulle hålla filtret sitter fast med locktight så att styrning av spjället bibehålls och att den inte vibrerar loss.
av totte ons 26 apr 2017, 11:55
Johan: :d

Aha! Ja den där automatchoken är nog en rätt misslyckad konstruktion. Den försvann väl efter ett tag, på 90-tals och senare motorer brukar det vara ett startläge på gasreglaget som drar choken. Luftfilter är väldigt överskattat.