Tror jag nämt att vi skulle lägga igen en bit rabatt vid huset och lägga sten istället. Rabatten är ständigt i skuggan och dessutom mycket torr.


Utgrävning och så ett lager grus, sen är det bara att påbörja pusselläggningen. Betydligt knepigare än att lägga betongplattor. Många stenar får bäras fram, vändas och provas. Så är det dessutom olika tjocklek. En murslev är ett oundgängligt redskap för att justera underlaget för varje individuell platta.


Tjugobitars-pussel blev det.


Midjelagren på vagnen var gjorda av ihoplimmade skivor av bok, men nu hade limmet börjat släppa och träet har spruckit och bitar har ramlar ur då och då. Läget började bli ohållbart. En gammal ektröskel fick släppa till två klossar som blev nya lager.

Inte så pålitligt längre.


Nya klossar fasttvingade för borrning av skruvhålen. Först borrade jag de stora hålen i bänkborren med ett ställborr.


Fastskruvat.


Länge sen jag hade några bromsar värda namnet. Beläggen, av läder, har släppt eller blivit nedslitna. Först skruvar man loss skruven som håller hjulet i centrum.


Hjulet dras ut en bit så bromsoket kan lyftas av från skivan.


Nya läderbitar limmade. Jag provar med konstruktionslim PL200 den här gången. Epoxy har jag använt tidigare och det har inte varit pålitligt.


Mörkt hann det bli innan jag var klar. Wiren är monterad, klart för att sätta dit. Justerskruven i bakänden är lindad med teflontejp, lagom motstånd för att den inte skall ändra sig.


8 kommentarer | Läst 4838 ggr

Mer om bloggaren

Användarvisningsbild

totte

Huggarmästare

Blev medlem: lör 29 mar 2008, 02:23

Tottes blogg
Den här bloggen har handlat rätt mycket om renovering av småmaskiner. Har hittills skrivit om en Gilson snöslunga från 1977 och en dito från 1971. En från 1981 har nu ersatt 77:an som bruksmaskin. Renoveringen av en gammal tvåhjulstraktor av något oklart urprung blev klar våren 2010. 2CVtrac, min lilla traktor med Citroënmotor blev någorlunda klar våren 2012.

Projekt Emilia, en Citroën 2CV från 1955, som jag skrivit mycket har jag nu lämnat över i andra händer.

Så blir det nog fortfarande mest om det jag håller på med i vårt nya hem i Skåne.

Lite motorsågar, vedhantering och sådant blir det ibland och sen så pladdrar jag på lite mera allmänt ibland när lusten faller på. Inte mycket till skogs-blogg alltså, men det är frivilligt att läsa som tur är :D

Kommentarer

av Suzuki Hasse mån 25 jul 2016, 18:23
Häftigt med skinnbromsar kör du med skinn brallor oxå ?
av totte mån 25 jul 2016, 19:54
Haha, nä, det är inte några hastigheter som kräver skinnställ. Två hjul i bredd är inte som två hjul efter varandra.
av Blivande snickare mån 25 jul 2016, 20:22
Finurliga lösningar som vanligt! :grin:
av Erre mån 25 jul 2016, 21:12
Blivande snickare skrev:Finurliga lösningar som vanligt! :grin:

Du sa det snickaren!!
Kul att se!
Är man klurig nog finns det inga gränser.
:-BD
av Blivande snickare mån 25 jul 2016, 21:37
Erre skrev:
Blivande snickare skrev:Finurliga lösningar som vanligt! :grin:

Du sa det snickaren!!
Kul att se!
Är man klurig nog finns det inga gränser.
:-BD

Precis! :)
Känner en som är som en junior version av totte, när han ser på nåt å börjar med "Men om man sku..".
Då lyssnar man för det kommer oftast nåt minst halvgenialiskt! :grin:

Men måste ändå säga att skinnbromsarna imponerade mig, aldrig hört å aldrig tänkt på det användningsområdet!
av totte tis 26 jul 2016, 02:00
Jo. det är inte vilket läder som helst heller. Det är Fritz gamla brännvinsportfölj. Fritz var en ytterligt elak och snål gubbe som var gift med en moster till min hustru. Hur i hela friden hans gamla portfölj hamnade hos oss minns jag inte nu, men till slut sprack den i sömmarna. Inte så konstigt med tanke på alla ton våtvaror som burits hem i den. Så hamnade den i högen för användbart material. Det är en hel del kvar. :D
av Uvskogen tor 28 jul 2016, 07:51
Snyggt med kalkstensplatorna! La du någon markduk under gruset?
av totte tor 28 jul 2016, 19:13
Ja kalksten är fint. Nej ingen duk.