Kalksten, vagnreparation
av totte mån 25 jul 2016, 14:27
Tror jag nämt att vi skulle lägga igen en bit rabatt vid huset och lägga sten istället. Rabatten är ständigt i skuggan och dessutom mycket torr.
Utgrävning och så ett lager grus, sen är det bara att påbörja pusselläggningen. Betydligt knepigare än att lägga betongplattor. Många stenar får bäras fram, vändas och provas. Så är det dessutom olika tjocklek. En murslev är ett oundgängligt redskap för att justera underlaget för varje individuell platta.
Tjugobitars-pussel blev det.
Midjelagren på vagnen var gjorda av ihoplimmade skivor av bok, men nu hade limmet börjat släppa och träet har spruckit och bitar har ramlar ur då och då. Läget började bli ohållbart. En gammal ektröskel fick släppa till två klossar som blev nya lager.
Inte så pålitligt längre.
Nya klossar fasttvingade för borrning av skruvhålen. Först borrade jag de stora hålen i bänkborren med ett ställborr.
Fastskruvat.
Länge sen jag hade några bromsar värda namnet. Beläggen, av läder, har släppt eller blivit nedslitna. Först skruvar man loss skruven som håller hjulet i centrum.
Hjulet dras ut en bit så bromsoket kan lyftas av från skivan.
Nya läderbitar limmade. Jag provar med konstruktionslim PL200 den här gången. Epoxy har jag använt tidigare och det har inte varit pålitligt.
Mörkt hann det bli innan jag var klar. Wiren är monterad, klart för att sätta dit. Justerskruven i bakänden är lindad med teflontejp, lagom motstånd för att den inte skall ändra sig.
Utgrävning och så ett lager grus, sen är det bara att påbörja pusselläggningen. Betydligt knepigare än att lägga betongplattor. Många stenar får bäras fram, vändas och provas. Så är det dessutom olika tjocklek. En murslev är ett oundgängligt redskap för att justera underlaget för varje individuell platta.
Tjugobitars-pussel blev det.
Midjelagren på vagnen var gjorda av ihoplimmade skivor av bok, men nu hade limmet börjat släppa och träet har spruckit och bitar har ramlar ur då och då. Läget började bli ohållbart. En gammal ektröskel fick släppa till två klossar som blev nya lager.
Inte så pålitligt längre.
Nya klossar fasttvingade för borrning av skruvhålen. Först borrade jag de stora hålen i bänkborren med ett ställborr.
Fastskruvat.
Länge sen jag hade några bromsar värda namnet. Beläggen, av läder, har släppt eller blivit nedslitna. Först skruvar man loss skruven som håller hjulet i centrum.
Hjulet dras ut en bit så bromsoket kan lyftas av från skivan.
Nya läderbitar limmade. Jag provar med konstruktionslim PL200 den här gången. Epoxy har jag använt tidigare och det har inte varit pålitligt.
Mörkt hann det bli innan jag var klar. Wiren är monterad, klart för att sätta dit. Justerskruven i bakänden är lindad med teflontejp, lagom motstånd för att den inte skall ändra sig.
8 kommentarer | Läst 4840 ggr